Jump to content

Vad väger era chassin?


Borken

Recommended Posts

Jag har precis plockat av alla grejjor från mitt rullande chassi för slutsvetsning, blästring och grundfärg.

När jag skådade den nakna ramen kom jag och tänka på bilden i "boken" där Ron Champion som höll upp en locostram på raka armar. Så jag tänkte också pröva, men inte orkade jag lyfta upp en så tung och klumpig ram på raka armar. Ron måste vara reinkarnationen av jonny Weissmüller.....eller Swarzeneggerneggers bortglömda bror.

Jag tippar på att min ram väger en 85-90 kg vad väger era ramar?

(Hemmabyggt bokchassie, rör för scuttlen och förstärkningsplåtar för bakaxelupphängning.)

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Min taktik är att väga allt som skruvas på för att få en uppfattning om var man är och var man ska...

Helt rätt!! Dela gärna med dig av vikterna sen.

p.s. Sjukt snygg oval :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

35 lb, knappt 16 kg, enligt bildtexten :D lika exakt som som allt annat i boken. Fast engelsmännen använder mer tunnväggiga rör än vi gör. Nu lär det vara en aluminiumram farbror Ron står och bollar med. Den är misstänkt blank.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad min ram väger, men jag skulle tro typ 40 kg. Det var inga problem för mig själv att lyfta upp den på takräcket på min bil. Givetvis utan bärarmar och golv.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt!! Dela gärna med dig av vikterna sen.

p.s. Sjukt snygg oval :notworthy:

Tack.

Den är lite ledsen över att inte längre vara huvudattraktionen i garaget. Nu står den där och surar med en kärvande broms på vänster fram medan jag står och dricker öl vid chassit...

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett generellt överslag och räknade på vad min ram skulle vägt med 1,6 mm rör och det blev 70 kg.

Vad har ni som byggt era ramar använt för godstjocklek?

Lustigt att man måste bygga med 2 mm(SFRO:s rek.) i sverige när 1.5 håller bra för V6 och mc motorer i england :blink:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

.............

Lustigt att man måste bygga med 2 mm(SFRO:s rek.) i sverige när 1.5 håller bra för V6 och mc motorer i england :blink:

/Janne

Har fått mig berättat att skälet till 2mm gods är att det är lättare att svetsa bra för oss vanliga dödliga. Ökad godstjocklek är inte särkilt effektivt för att öka hållfasthet/styrka på ramen. Några rör på rätt ställe gör mycket större nytta/kg.

Link to comment
Share on other sites

Har fått mig berättat att skälet till 2mm gods är att det är lättare att svetsa bra för oss vanliga dödliga. Ökad godstjocklek är inte särkilt effektivt för att öka hållfasthet/styrka på ramen. Några rör på rätt ställe gör mycket större nytta/kg.

Kan nog stämma!

Fast man använder ju en del 20*20*1,5 mm och den är ju inte det minsta svårsvetsad?

Alla ni som angett vikter skulle ni kunna ange vilken ram som ni vägt? :unsure:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...