Jump to content

Kommer det här att funka?


Micael

Recommended Posts

Jag har länge funderat på om det inte går att transportera Locosten på min vanliga släpvagn. I dag gjorde jag slag i saken och byggde en liten ram som jag la ner i vagnen. Ramen är lika hög som lemmarna så Locosten står både på ramen och lemmarna.

Vikten är inget problem. Locosten väger 580 kg och släpet får lasta 650 kg.

Jag har inte surrat Locosten på bilderna

Vad tror ni?

post-60-1154897046.jpg

post-60-1154897059.jpg

post-60-1154897071.jpg

Link to comment
Share on other sites

när vi fraktade Gripenands så valde vi att lägga ena hjulparet på "golvet" och andra hjulparet uppe på kanten..

detta för att minska risken att bilen kanar i sidled....

kan vara värt att tänka på... e nog inte roligt att se bilen på tvären i backspegeln... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har också varit inne på att ha ena hjulparet i släpet, men jag är lite rädd för snedbelastningen.

Ang lemmarna så står bilen både på lemmarna och på en träram (160*45 mm) så det blir inte så högt tryck på dom om ens något.

Polisen kan nog inte säja nåt, för utom om den inte är surrad på ett vettigt sätt. Den sticker inte ut på sidorna (utanför hjulhusen). Bakom släpet sticker den ut kanske 20 cm.

Det jag funderar på är hurvida den kan röra på sig och så. Har ni några teorier, förlag på förbättringar?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det kommer att funka om däcken håller. Däck-konstruktörn tänkt sig nog inte riktigt den lasten bilden. Sen ser det väl inte så förtroendeingivande ut. Ett par breda brädlappar som sarg efter sidorna gör inte någon större nytta men skulle kännas bra.

Jag får nog också hålla med killarna på Locost Builder att chansen att du får diskutera lastteknik med Harry Haffa efter vägkanten är STOR.

Skicka ett mail med blider till LTG (eller vad det kan heta nu för tiden) och hör vad dom säger.

Link to comment
Share on other sites

Klossa alla hjulen både fram och baktill. Korssurra sedan (vä framdäck till hö baksurrögla osv), så borde det fungera. Det är bara ofjädrade komponenter man ska surra i.

Du som chaufför ska lastsäkra såpass att surrningarna håller för hela lastviken fram och halva åt sidorna/ bakåt.

TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) har en lathund för lastsäkring. Läs den, nyttigt! :D

http://www.tya.se/tya/material/lathund4_lastsakr.pdf

Edit:

Läs även på VV:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1978nr010.pdf

Särskilt kapitel 3 - Säkring av fordon

/Daniel

Edited by kungälv
Link to comment
Share on other sites

Tackar fär den infon, myckt intressant.

Jag förbättrade konstruktionen i går och jag tror att jag kan upp fylla alla krav.

Ska ta några bilder på det i kväll

Link to comment
Share on other sites

Ny och förbättrad version av släpet. Jag tog en tur med det i går och det fungerar utmärkt.

Kör försiktigt för du får ju lite hög tyngdpunkt även om själva bilens TP är låg.

Det är ju det sista man vill att tappa bilen.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kommer jag att ta det lugnt.

Jag har funderat på TP. Men efter samtal och diskussioner har jag kommit fram till det skall fungera. Kolla bara på en hästtransport.

En vanlig häst väger 500-600 kg och den är typ 180 i mankhöjd. Det gör att själva vikten ligger ca 100 cm över golvet på släpet. Sen stoppar dom in två såna i ett släp.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kommer jag att ta det lugnt.

Jag har funderat på TP. Men efter samtal och diskussioner har jag kommit fram till det skall fungera. Kolla bara på en hästtransport.

En vanlig häst väger 500-600 kg och den är typ 180 i mankhöjd. Det gör att själva vikten ligger ca 100 cm över golvet på släpet. Sen stoppar dom in två såna i ett släp.

Absolut..

Det går säkert bra och sannolikheten att man möter farbror blå är ju nästintill obefintlig, å andra sidan så har han säkert inget att säga..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...