Jump to content

Dedion(4-länk)


pixbo

Recommended Posts

Hej,jag behöver tanke-hjälp.Bygger med egentillverkad bakaxel,Dedion-typ.Tänkte ha 5-länkat,precis som till stel bakaxel(4 länkar+panhardstag).Tyvärr så blir placeringen av panhardstaget knepigt på grund av konstruktionen.Tar i ev. tank.

Så jag tänkte att man kanske kunde skippa panhardstaget och köra med övre länkstagen vinklade inåt 45 grader.

Bifogar en bild där jag kladdat lite i Paint. Detta är inte min bil,men jag har plankat konstruktionen på bilden.Bry er inte om stötdämpar-atrappen,den skall inte sitta just där på min kärra.

Vad tror ni?Är jag ute och cyklar?

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Pandardstaget ska vara så långt som möjligt bara för att det inte ska påverka något längdmässigt, helst tvärs hela bilen.

Sen bör staget ligga så nära horisontellt som möjligt (också längd förändring).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man kan köra med vinklade stag (Taunus har den konstruktionen på sin stela axel) men man får lite problem eftersom det alltid blir lite "binding" i lederna - gummibussningar brukar krävas, nylon eller liknande blir för stumt.

Nu har man inte så mycket fjädringsväg på en Locost så det kan funka hyfsat men jag rekommenderar ändå en vanlig "5-länksupphängning".

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man kan köra med vinklade stag (Taunus har den konstruktionen på sin stela axel) men man får lite problem eftersom det alltid blir lite "binding" i lederna - gummibussningar brukar krävas, nylon eller liknande blir för stumt.

Nu har man inte så mycket fjädringsväg på en Locost så det kan funka hyfsat men jag rekommenderar ändå en vanlig "5-länksupphängning".

/Gustaf

Då kör jag med 5-länkat.Tack så mycket.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

det där verkar vara en smart lösning... tror jag :)

Tänk på att infästnings punkten av "A" länken i axeln ger dig krängcentrum bak :)

För övrigt skall de vara en mycket lätt och bra lösning.

Går nog själv dock på de-dion + panhard eller wattlänk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...