Sword Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Lite OT, men "Transvestiten" ska vi ju ha för att köra sjuan på när den är körklar. Till Problemet. Förra helgen sköt vi toppackningen på Transiten och när vi började rota i motorn så upptäckte vi att kamaxeln var rätt illa åtgången. Eftersom vi sedan tidigare har funderat på ett motorbyte blev detta än mer aktuellt. Helst skulle vi vilja lägga i en vanlig Volvo B23 med 5-växlad låda för att få lite bättre driftsekonomi och kraft, men det verkar knepigt med tanke på reglerna om 20% effektökning, Transiten är nämligen reggad med 57kW och B23 har 82kW. Finns det något sätt att slingra sig runt dessa regler? Flera personer jag pratat med hävdar att de sett just detta arangemang, men ingen har kunnat berätta hur vi ska få den genom besiktningen.... Alla ideér mottages tacksamt!!! Mvh Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 besiktiga med en förgasarmotor B21 eller B23 om det finns någon med tillr. låg effekt, såg på blockat idag över Blekinge att det var en Bedford till salu med B21 motor i. 20% effektökning är ifall inte tillverkaren medger mera och det brukar de alltid göra hör med Ford vad de säger och se till att få det på pränt. eventuellt så har bilprovningen uppgifter om det för det hade de på 80-talet hör där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.