Jump to content

SAAB 9000 2.0t Växellåda?


martinwide

Recommended Posts

hej

vilken växellåda ska man ha till en saab 9000 låda om man vill ha motorn i en superseven

där ska vara närmare 300 kusar i den.

har hört att omega lådorna ska vara bra.

men vilken / vilka ska man sattsa på

priser vill jag gärna ha...

mvh martin

Link to comment
Share on other sites

Hej och Välkommen hit.. :)

Opels skall tydligen passa rakt på, men använd sökfunktionen så hittar du nog en del då det varit på tapeten flera ggr innan.. :)

Link to comment
Share on other sites

OPel Omega 1988 R25 och R28 är det nog du är ute efter. nu passar de säkert inte till allas SAAB motorer men om de passar med opels lådor så är det R25 o R28 R28 ska tåla mer pisk enligt utsago.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Till alla Locostvänner som vet nåt om Saab vs. Opel Omega växellåda.

Jag ska köpa en växellåda i helgen och vill försäkra mig om att den passar. Är det så att ALLA Omega B växellådor passar? Har en kollega som hävdar att hans mamma hade en Omega av lite senare årsmodell som var framhjuldriven. Jag är nästan helt säker på att alla Omega är bakhjulsdrivna???

Växellådan jag har fått nys om är från en V6 Omega B från 1998 (R28?).

Link to comment
Share on other sites

De passar ju inte till alla SAAB motorer. jag vet inte vilken du har. men de senare ja de har en oljesump som liknar Opel GSI motorns. undrar om det är 9-3 eller 900 typ mitten 90 talare. kommer inte ihåg för SAAB bilarna är ointressanta för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Upptäckte ett litet problem igår med motor/växellåda. Jag köpte min motor utan oljetråg och har haft motor och växellåda ihopsatta utan tråget fram tills nu. Köpte ett tråg från nya 900 efter tips från Friberg eftersom det tydligen ska vara lägre och passa bättre i våra bilar. Det passade och ser vettigt ut, utom på en punkt...

Den understa fjärdedelen av växellådan (mot motorn) är öppen, men ser en halvmåne av svänghjulet... Har inte reflekterat över det innan, trodde att det skulle lösas när tråget kom på plats. Det är väl inte hela världen att fixa en täckplåt, men har någon med Saabmotor/Omegalåda kommit fram till samma sak eller saknar jag någon del?

Link to comment
Share on other sites

Där sitter en stänkplåt på alla Saabmotorer utom B235R i 9-5 Aero som har denna biten integrerad med sumpen för att ta bort ett resonansljud som andra med B235* motorer får leva med.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tackar för infon!

Och Janne, sådana lösningar gillar vi :), så blir det för mig också!

Förresten, av bilden att dömma har du löst problemet med att urtrampningslagret inte kommer ända fram genom att sätta en distans bakom slavcylindern?

Om det stämmer, hur gjorde du med packningar och så. Kanske ganska självförklarande om man skruvar av slavcylindern och tittar?

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikard!

Vad gäller distansen till slavcylindern, så blev det en massa "mätandes" för att ta fram en hyfsad designskiss. Denna skiss lämnade jag till vår lokala mekaniska verkstad här i byn, som tog fram distansen! Vet inte riktigt vad för packningar du avser! Bak slavcylindern behövs ingen packning. Däremot så är gummibälgen ett elände. Det behövs ett specialverktyg för att klämma fast den vid motering. Urtrampningslagret klara inte att hålla den på plats. Själv fuska jag och tog bort spiralfjäder i bälgen! Hoppas att det fungerar. Jag har inte provat detta ännu så jag vet inte om det kommer att fungera tillfylles. Dock fungerar det med stillastående motor.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...