Jump to content

Rörtjocklek


loop

Recommended Posts

I boken så används nåt skumt system för att mäta bla tjockleken på rören. Om jag fattat det rätt så går det inte att översätta direkt till mm.

Så det jag undrar är om 19x19x1,5 duger till kardantunneln? Och om jag kan använda runda 19x1,25?

Undrar också hur det är med skarvar på rören, är det helt olämpligt och otillåtet? Eller kan man placera dem på ställen där det inte gör så mycket?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för bok du inte kan översätta siffrorna i?

Skrvra rör ska du nog låta bli med, Även fast röret inte ska utsättas

för några speciella påfrasningar så ska du inte göra det.

Det är en bil som ska kunna köra fort i kurvor utan att rasa sönder som du ska bygga:)

Link to comment
Share on other sites

Låter som tumdimensioner som du läst om...

Det materialet får du köpa där... det blir dyrt och ett rent h---e att jobba med. "Standard" dimension för våra bilar är 25x25x2 till huvudstruktur 20x20x2 eller 20x20x1.5 till kardantunnel samt 20x2 rundrör till triangulering..

Bärarmar får du läsa om i en annan tråd...

Link to comment
Share on other sites

När dom pratar tjocklek i boken så använder dom ibland enheten "swg" som betyder

"standard wire gauge". I boken står det att det är ett sätt att mäta tjockleken på plåt och wajrar.

16 swg som dom rekommenderar till chassit bland annat kan översättas med 1.6 mm.

Siffran 16 översätts till 1/16 tum .

18 swg blir alltså 1/18 tum, dvs tunnare än 16 swg.

Så, ju lägre tal desto kraftigare gods.

Hoppas det hjälper.. ;)

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att jag redan har RHS 19x19x1,5 i tillräcklig mängd och undrar om jag kan använda det istället för 20x20x2 samma sak angående rör 19x1.25 mm.

Om jag fattat det hela rätt så är SWG inte enbart tjockleken utan att det beror även på rördimensionen och i förhållande till den, men jag kan mycket väl ha fel.

Nog för att det var ett tag sedan jag läste materiallära(ca 12 år) men en skarv behöver inte vara något problem, men jag ville höra er åsikt. Det är redan skarvar, dvs det är inte jag som skarvat. Men jag skippar dem.

Men om ni tycker att jag bör använda 20x20x2 mm så tar jag sådant.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej

SFROs rekommendation är 20x20x2, vill man bygga i klenare material så gäller det att det blir en lätt bil med rätt låg effekt, man bör också förbättra konstruktionen av ramen en del. Dessutom bör man vara en duktigare svetsare.

Jag tycker att du ska bygga i 20x20x2, i annat fall, kolla med den besiktningsman som du kommer att anlita. Han kanske vill ställa speciella krav om du väljer klenare material.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

rundröret då räcker det med 19x1.25 eller vad det nu är eller skall jag satsa på ett 20x2 rör? Där bak lär det väl inte spela så stor roll? Jag har för lite rör så jag tänkte att jag kanske kunde använda 19mm där bak och 20mm i de frä

mre.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...