Jump to content

Växellåda


SteQve

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hämtar mig en motor på torsdag och till den behöver jag så småningom en växellåda :) Det är en toyota camry v6 på 3l, och jag söker nu en växellåda som skulle passa fint ihop med denna för mittmontering, längsmonterad.

Getrag har ju fina lådor, och jag har även hört att subaru skulle ha passande lådor. Dock är jag inte så väl bevandrad inom växellådor utan skulle behöva lite hjälp på traven att hitta en låda.

Gärna sportig låda :) Men måste hålla för en del vrid då det blir turbo på motorn...

Link to comment
Share on other sites

Sitter motorn på tvären eller på längden i toyotan, jag skulle nbog föredra att plocka toyotalådan.

Vill du ha en annat låda så har Audi lådor som går att använda.

Du får nog kolla på lådor från framhjulsdrivna bilar med längsmonterad motor framför framaxeln, och de börjar bli ovanliga.

Link to comment
Share on other sites

VW-buss-lådor är hyfsat stryktåliga om man väljer rätt modell.

Den får då vändas åt dte håll den ska vara (bakom motorn) istället för som original.

På samma sätt som porsche gjort med sina lådor i mittmotorbilarna.

Hur som haver så åker du på att tillverka en adapter eller svetsa på ett nytt bultmönster på sprängkåpan. :)

Link to comment
Share on other sites

sök på rejsa , det finns en lååång tråd någonstans om detta med lämpliga lådor för bak montering.

Har för mig att det sluta med att man valde

porsche 928 om man hade herejösses motor och en audi 100 eller liknande om man har lagom med effekt.

Finns fram för allt en bild på en labo replica med audi V8 eller om det var bmw med (tror jag ) 928 låda

Link to comment
Share on other sites

Hittade tråden, och där rekomenderade man Audi 100 låda. Den såg ju prydlig ut, men verkar som audi 100 slutade tillverkas runt 94, hade nog tänkt mig en låda från 99/00.

Andra audibilar?

För att förtydliga så är det något sånt här jag är ute efter:

image001.jpg

Link to comment
Share on other sites

En del kör med Audi S-serien (S2, RS2, S4, osv). Det är en quattro låda, så man får svetsa mellandiffen. Jag är inte säker på vad den håller för med svetsad diff, men original i audibilarna håller den för 400-500 hk. Modellbeteckningen är 01e om du vill leta på nätet.

Mvh

Sven

Edited by Zwempha
Link to comment
Share on other sites

Allrajt, men då borde ju även en subarulåda funka?

Antar att man kortar den axel som går ut fram på lådan å svetsar igen där. Var det så du menade? Borde ju inte vara så svårt ingrepp.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in följande länk, jag tror du kan få ihop det med Fords typ 9 låda och ett nytt bellhouse, www.bpjservices.co.uk

I Tidningen Track and Racecar har dom en pågående serie om vilka motorer och hur de skall trimmas samt hur anpassa till fords växelådor, de har haft två toyota motorer med, i båda fallen hänvisar dom till www.bpjservices.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Allrajt, men då borde ju även en subarulåda funka?

Antar att man kortar den axel som går ut fram på lådan å svetsar igen där. Var det så du menade? Borde ju inte vara så svårt ingrepp.

Nja, jag fattade det som om du skulle ha mittmotor med transaxle. Då monterar man bort flänsen där kardanen sitter och svetsar i hopp diffen så den blir stum. Sen använder man framaxeln som bakaxel med motorn precis framför bakaxeln. Hoppas att jag inte förklarar alltför invecklat. Det är nog ett rätt smärtsamt ingrep eftersom det är en ganska dyr torsen-diff. :)

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Slutad verkligen lådan tillverkas när audi 100 försvann ??? är inte i en A6 i stort sett en sen audi 100 i väg? Motorrer och växel lådor brukar leva vidare i många år lätt uppdaterade.

Hur ser en V6 a6:a ut ?? borde inte den passa ( eller är den på tvären oxå)

Link to comment
Share on other sites

Allrajt, vart hittar man sådan information? Jag försöker med google och supercars.net men finner ingen information. Finns andra källor?

Om det är mig du frågar, så kan du söka efter lamborghini och gt40 replicor. Där är det en hel del som använder audilådor. Annars kan du ju försöka hitta info om Lamborghini Gallardo, där har dom den lösningen men behåller fyrhjulsdriften med en axel som går hela vägen från längst bak på växellådan fram till främre diffen. www.s2forum.com eller www.nordicaudi.com har massor av info om olika audilådor.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Slutad verkligen lådan tillverkas när audi 100 försvann ??? är inte i en A6 i stort sett en sen audi 100 i väg? Motorrer och växel lådor brukar leva vidare i många år lätt uppdaterade.

Hur ser en V6 a6:a ut ?? borde inte den passa ( eller är den på tvären oxå)

Egentligen slutade man ju inte tillverka Audi 100, Man döpte om den till Audi A6, de är ju samma bil. ;)

Själv är jag ute efter en Audi 200 låda, den skall enligt uppgift ha utväxling som passar mig bättre.

Sen är ju inte åldern på en växellåda så viktig, hittar man en med rätt utväxlingar och format så är det bara att se till att den är i rätt skick.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som gjör att du inte kan ha motorn på tvären?

Skulle jag placera en motor i anslutning till drivhjulen så skulle jag föredra att ha vevaxeln paralell med drivaxlarna, så slipper man en vinkelväxel.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag inte kan ha motorn på tvären är därför att ramen är bygd så :P

Jag trodde tyvärr inte att det skulle bli något problem att hitta en låda, trodde motor skulle vara svårare att få tag i.

Jag skall registrera mig på nordicaudi å fråga efter bilder på deras lådor, då kan jag nog hitta en som passar.

Ingen som har bilder här på forumet? (jag vet att ni inte använder sådana lådor :prop: )

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en gammal citra låda med iflyttade bromsar och motorn på längden? GS? Eller var den vänd åt fel håll?

Kom, av någon underlig anledning, att tänka på det när jag såg DIRAVIs inlägg. :)

Link to comment
Share on other sites

I ford GT-40 och Lola Replicor har jag sett att de brukar använda Renault växellådor (ev. från Renault TS-30) och då sitter det stora vridstarka v8 motorer monterade, så det kanske kan vara nåt ??

De finns både 4 & 5 växlade.

Mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det ryktas om att 01E växellådor från audi skall funka fint med mittmontering...

Vilka bilar kan de sitta i? Sett bilder på dem, men där ser det inte ut att vara 4WD, utan bara drivaxlar på sidorna, inget i änden av lådan.

Link to comment
Share on other sites

En del kör med Audi S-serien (S2, RS2, S4, osv). Det är en quattro låda, så man får svetsa mellandiffen. Jag är inte säker på vad den håller för med svetsad diff, men original i audibilarna håller den för 400-500 hk. Modellbeteckningen är 01e om du vill leta på nätet.

Mvh

Sven

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Zwempa - om vi skulle fortsätta diskutionen om hur man gör med 4WD lådor. Jag vill ju som sagt inte ha någon kardan på lådan :) då jag inte kommer ha fyrhjulsdrift. Jag trodde man kunde ta och korta av den drivning som går ut i änden på lådan och fästa en täckplåt.

Jag som inte kan ett smack om växellådor undrar vad det en "diff" är för något. Verkar som det är mycket viktigt och om lådan inte har det så är den kass....själv har jag ingen uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

SteQve:

Hur en växellåda funkar: http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm

En diff(-erential) funkar så här: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

Hoppas engelskan är hyfsat fräsch så du förstår vad de skriver på sidan :P

När folk snackar om "diff" i vanligt tal så menar de oftast en diffspärr eller en diffbroms, men folk i allmänhet har inte koll på att det är tre olika saker :prop:

Ha're

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

I ford GT-40 och Lola Replicor har jag sett att de brukar använda Renault växellådor (ev. från Renault TS-30) och då sitter det stora vridstarka v8 motorer monterade, så det kanske kan vara nåt ??

De finns både 4 & 5 växlade.

Mvh Henrik

UN1 heter den. Allt man kan behöva veta finns här; http://www.un1.co.uk/

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se vad den håller för. Har mailat killen som har sidan om UN1 lådan. Skulle den inte palla de 350-400 Nm jag tänker skicka på den får jag väl leta vidare.

Jag förstod dock inte på sidan vilka bilar som har den monterad från början :(

Finns det för övrigt några företag i sverige som är specialiserade på växellådor man kan konsultera?

Måste även tacka för den enorma respons och hjälp jag fått här på forumet. Trots att jag inte bygger en seven... Stort tack till alla :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en låda som passar mig uppe i hedemora (från en audi V6 2.8 från -93) där jag hämtade motorn. Dock har den gått 20 000 mil och jag vill ha den servad och upp-piffad

Frågan nu är vart jag lämnar in lådan. Jag får den lådan för 2500 kronor, och det är ju ett bra pris, den fungerar och ser fin ut. Men jag vill ändå ha den tipp topp till bilen.

Har mailat ett tiotal företag men inte fått något svar....

Vart vänder man sig?

Link to comment
Share on other sites

är inte den renault lådan känd för att inte hålla något vidare på Gt40 och liknande ?

Har för mig att den inte var dimensionerad för sådana moment ( men är snygg för övrigt)

Om du klickar på länken så står det en del om det där...

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en gammal citra låda med iflyttade bromsar och motorn på längden? GS? Eller var den vänd åt fel håll?

Kom, av någon underlig anledning, att tänka på det när jag såg DIRAVIs inlägg. :)

I princip alla före CX. Exempelvis GS, DS/ID, SM och alla A-modeller men de senare har trummor monterade inne vid lådan.

Sen är ju inte bromsarna fram på en citroen inflyttade, de satt så redan från början, senare när andra börjat härma skivbromsar från Citroen flyttade de ut dem mot hjulen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nix, men ett tips kan vara att bygga dit den "dåliga" som test låda och mall.

Innan du är klar kommer du garanterat snubbla över en i bra skick, det är den erfarenheten jag har av prylar man behöver.

Misstänker att du har något/några år kvar innan du är HELT färdig för slutmontering.

Jag skruvar själv dit en sliten gammal 2.0 omega låda som start, som jag vet inte kommer hålla men en annan diesel låda (som jag vill ha) den är än så länge dyr om man inte "ramlar" över en och det gör jag nog snart :prop:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...