Jump to content

Hur ofta besiktar man sitt amatörbyggda fordon?


Recommended Posts

Gratulerar till bilen :thumbsup:

blev lite fundersam när jag läste på din hemsida

060529- Gjorde Sfro nr2 i söndags. Fick 3 mindre anmärkningar. Framlyktor placering, måste vara 3-punktsbälte och en bra hasplåt under motorn.

Har inte tidigare hört krav på 3-punktsbälte och hasplåt

Link to comment
Share on other sites

Har precis reggat in min se7en. Jippi!!! :prop:

Men hur är det med besiktningarna i framtiden? Är det varje år eller klarar man sig med varannat?

Bara så man vet

Grattis!

Från Bilprovningen

Besiktningsperioder

Nya personbilar och lätta lastbilar besiktas första gången när bilen är tre år och andra gången när bilen är fem år gammal. Därefter besiktas bilen varje år. Utgångspunkten för den första besiktningen är det datum när bilen togs i bruk. Uppgiften finns på registreringsbeviset. Det är den sista siffran i registreringsnumret som avgör besiktningsperioden.

Link to comment
Share on other sites

3-punkts rullbälte är alltid alltid alltid grundkravet och har alltid varit så. Undantag kan medges OM det inte utan BETYDANDE svårighet går att ordna övre fästpunkt för 3-punktsbälte.

Historiskt sett har man inte alltid varit så hård på detta men i en Super Seven/Locost går det alldeles fantastiskt utmärkt att få till övre fästpunkten vilket åtminstone jag inte insåg förrän jag såg det för några år sedan ;-)

Hasplåt behöver inte vara ett krav, det är en fråga om hur bilen ser ut och vad/hur det tar i.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har man fått sett ett AceWells intrument monterat. Hur funkar det i solljus?

Förresten... Det är en Tiger va?

Tycker acewell funkar utmärkt även i solljus. Dock så hinner man aldrig se varvräknaren vid aktivare körning.. Så det blir att komplettera med en shiftlight tror jag.

Och japp det är en Tiger som fått modifierad huv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...