Jump to content

Wirekontrollerad växellåda


Recommended Posts

Hej allihopa

Skriver som de flesta som skriver sitt första inlägg att detta är mitt första inlägg...

Planerar att bygga en lo-locost med mittmotor. Helt enkelt genom att ta antagligen en SAAB-turbomotor med växellåda, drivaxlar, upphängning mm och placera bakom ryggen osv... Då uppstår ju problemet med växling. Vet att de flesta mittmotorbilar och vissa "vanliga" har ett wiresystem för växling. Min fråga är om någon känner till någon bil man tänkas hitta på skroten som har något slags wirearrangemang så man kan plocka växelspak/mekanism därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Porches gamla race-holkar har en lösning med 3 st kardanknutar, ett långt rör och en arm.. ser ut så i 904, 907, 917 och 962 oxå om jag inte minns fel.

Betydligt mera snabbväxlar än wire-lösningar skulle jag tro även om det går tyngre.

Borde kunna funka med OG 900:ns låda.

9000 o senare har väl wire i sig så...

Link to comment
Share on other sites

Så 9000 har wire original? Har faktiskt inte slitit så mycket i en SAAB 9000 så att jag vet om de har wire eller inte. Har utgått från att de inte har det eftersom og900 inte har det. Då borde man mao bara kunna förlänga/byta ut wiresen (wire i plural...) och bocka och tacka?

Tack för alla förslag...

Link to comment
Share on other sites

Nej! Saab 9000 har inte vajer original... dock finns det några som pysslar med rattlåsrejs som modifierat för detta så att länkaget inte skall låsa sig när motorn vrids vid fullt laddtryck.

Jag har sett bilder på någon som monterat just en motor från Saab 9000 som mittmotor - skall se om jag kan leta upp vilken sida det var på...

Här är den:

12.jpg

http://www.whpracing.nl/workshop/engine/swap/engineswap.html

Finns nog ganska mycket kul för dig att läsa där! ;)

Dessutom bygger en av våra forummedlemmar "Cooper killen" en hundkoja med en likadan motor och han hade fått en ännu bättre bild på växellänkaget från killen med den andra hemsidan. På Rejsa har han följande byggtråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6037...=asc&highlight=

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

vw kör åxå med wire lösning. dock så sitter et inte på alla modeller. utan oftast de med lite motorstarkare varianterna. Passat GT , golf3 gti,vr6 golf gti G60.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föredra att bygga ett mekaniskt länkage utan vire, det är ju inte särskilt avancerat och jag tycker inte om känslan i de länkage jag kört som har vire.

Det hade naturligtvis varit bättre med stela länkage om det hade fått plats, vi får se hur mycket skit det blir i vägen bak till växellådan... Dessutom så pekar ju "växelväljarpinnen" rakt bak, så man måste under/över själva växellådan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...