Tomcat Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Hej! Första inlägget på vad som verkar vara ett excellent forum för att få tips och feedback. Tillsamans med en kompis så skissar vi på att bygga varsin locost bil. Dock något annorlunda än vad merparten av folk här bygger. Tanken är att skaffa 2st Saab 900 S per projekt, årsmodell ca 90. Man tar ut moorn/drivlinan och installerar den i hembyggd ram fast som bakaxel. Från donatorbil nr2 tar man framvagn och styrservo etc men lämnar motorn denna gång(kan vara bra att ha som reserv). Ramen kläs sedan med aluminium runt cockpit och plastfront/akter. Et voila, en förhoppningsvis lätt, enkel och billig bil med potential för en hel del rolig körning. Någon som har erfarenhet av likande konstruktionslösningar, positiva som negativa? Vi har funderat igenom projektet en del och identifierat handsbromsinstallation smo det mest problematiska, det finns lite frågetecken för hur man får en schysst växelspakslänkage och lite annat men resten är, åtminstonde i teorin, bolt on när väl ramen är klar. Ramen anpassas givetvis så att framvagnsdelar passar från Saab:arna. Justering för göras för att kunna fästa coil overs i den punkt där orginalet har fjäderfästet, på övre länkarmen. Orginalmotorn har 145hk men det verkar enligt div Saab sidor inte vara något större problem att höja till 200-250hk. Bifogar ett gäng bilder med den status projektdesignen har fn, arbetet pågår och kommer att finaliseras när väl den första donator bilen har köpts in. Synpunkter kring konstruktionen emottages gärna. Mvh Fredrik lcr_assembly_18_in_color.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 :welcome: :thumbup: Ser väldigt lovande ut. Det sakas en vettigt mittmotor locost. Bara att ge sig på detaljerna. Några tankar: Sidobalkar i fackverk ger mycket styrka för lite vikt. En eller tvåsitsig? Ser ut att bli trångt i sittbrunnen med två pers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomcat Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Tanken är den skall vara besiktigad som 2-sitsig. Det blir lite småtrångt men det får man ta med den här typen av bil, komfortkraven var inte höga från början men har successivt fått maka på sig till förmån för andra prioriteringar ;-) Men tanken är ändå at den skall fungera att pendla i till och från jobbet, för en person, under sommarperioden, som ett alternativ till MC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Tjenare! Jag bygger en bil efter egendesignar ram, mittmotor och andra grejjer. Vet inte om du är reggad på rejsa men där kan du kolla lite i min byggtråd. Annars kan vi kanske byta ideer och tankar och misstag i det här forumet :) Ja skickar me en bild på ramen så du ser på ett ungefär hur jag tänkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Är det saab 900 og ni tänkt att utgå ifrån, eller är det den nya, jag vet inte vilket år de bytte kaross. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 De bytte kaross -94 så de bygger på den gamla med dubbla A-armar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Den är alltså främst tänkt för banakörning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Angående handbromsen kan ni kanske använda Saab 900 (och 90/99 tror jag) komponenter innan de fick samma bromsar som 9000. Då hade de nämligen handbromsen fram! Vilket ju blir bak för er :D Om det är bolt-on på de nyare Saabarnas spindlar vet jag ej. /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomcat Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Har kikat på det och de årsmodeller sm har ventilerade skivor har tyvärr handbromsen på sin riktiga bakaxel :( Kör man de nyare Saab 900, runt -90, så kan man även byta till 9000 ok vilket ger bättre bromsverkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomcat Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Nej, den är tänkt att gå att använda ungefär på samma sätt som en 7, dvs en kul bil för varmare årstider. Vi diskuterar lite kring kör/sitt ställning där jag förespråkar en lite mer race inspirerad variant medan kompisen är mera inne på liter mer upprätt. Slutar antagliigen med att vi får köpa/göra varsin stolsuppsättning ;-) Projektet syftar till att i första hand erbjuda maximal prestanda för minimalt med pengar. Kunde lika gärna byggt en 7 bil men jag har länge gått och funderat på att bygga en kopia av tex GT40 eller Porsche 917. Men det blir väl mycket pengar om man skall få en sådan bi som man vill och kraven på finish etc blir automaitskt högre, vilket innebär mer tid vilket ma inte har så jätte mycket av... Så enkelt, billigt och förhoppningsvis ett hyfsat slutresultat som ger en kul bil att förgylla vardagen med, det är målsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomcat Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Hej! Ramen ser lovande ut. Skal ta en kik på rejsa och återkommer med frågor. Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 900 og spindlarna fungerar nog riktigt bra bak, men fram bör man nog hitta något med lite bättre geometri. Bygger ni med 900og spindlar bak så är det ok med bromsok från före 88 så har ni handbroms, det är inga vackra ok, men de fungerar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomcat Posted June 1, 2006 Author Share Posted June 1, 2006 Problemet är att de har annan bultdelning på dessa, plus att som du säger, oken ser inte vassa ut. Tar man hela drivlinan från den tidigare årsmodellen så har de inte heller vattenkyld turbo plus div andra grejer. Får helt enkelt försöka konstruera en egen lösning på handbromsproblemet. Personligen är jag tveksam till varför man skall ha handbroms överhuvudtaget.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Du kan montera ok från en äldre bil påå en nyare spindel.... Eller nav från en nyare bil på en äldre spindel. Handbroms (parkeringsbroms) är ju bra att ha som nödbroms om man skulle få funktionsbortfall på den ordinarie färdbromsen. fast då är det att föredra att ha nödbromsen fram, som på saab, citroen och subaru. (alla bilar jag ägt med rift fram har p-broms fram ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Flyttad till rätt avdelning i forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted June 25, 2006 Share Posted June 25, 2006 Högst intressant projekt. Jag har själv skissat lite på SAAB mittmotor. Jag hade iofs tänkt ha kylaren fram men att ha den bak förenklar ju konstruktionen. Det ser ut som om man skulle klara sig med ganska måttliga mängder glasfiber i eran konstruktion med aluplåt i mitten. Min idé var istället att ha en kantig konstuktion (ungefär som en roadstervariant av Lotus Esprit eller Deloran) för att kunna bygga karossen helt i egenbockad plåt. Ja, nu blir det nog inget av mitt projekt just nu utan det blir nog budgetvarianten att sätta 900:ans turbomotor i en SAAB 90 men får ni till en färig konstruktion skulle jag gärna ta en närmare titt på den och ritningarna. Spara helst formarna till plastdelarna också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 Kylaren bak är ju enklare men kylningen kan eventuellt bli sämre. Det verkar finnas ett intag fram. vad är det till? Kan man inte ha kylaren fram och ha den vinklad framåt för att få en fin, låg profil. Slangarna kan dras genom de tjocka sidorna. Tank och reservdäck kan också placeras fram för att få fram lite mer vikt (ser ut att behövas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 För dom som undrar hur det gick sen kan man läsa på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32575 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.