Robbja Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 (edited) Hej Locost entusiaster Mitt namn är Robert ”Robban” Jacob, jag söker Locost / Tiger Avon information och hjälp. Jag funderar på att bygga något liknande en Locost / Tiger Avon eller annan Lotus Seven "Clone / Replica". Jag har böckerna: Ron Champions bok "Build Your Own Sportscar for as Little as £250 - And Race it!", och Jim Dudleys "How to Build Your Own Tiger Avon Sportscar for Road & Track". Vilken konstruktionslösning är stabilast / billigast och ger bäst: säkerhet, prestanda, väghållning och pålitlighet. Vill använda denna som grund för ett kunskapsinsamlings projekt, en studie i miljöteknik som ska bli ett koncept för miljövänliga transporter. Projektet kan kategoriseras som ett utvecklings projekt. En tanke med detta projekt/koncept, är att försöka göra detta så billigt och enkelt som möjligt utan att ge avkall på: säkerhet, prestanda, action –detta ska tolkas som kul-faktorn och slutligen pålitlighet. Som dessutom är enklare och betydligt roligare än andra miljöfordon. Funderar på att i första fasen bygga en Locost / Tiger Avon elbilsracer, ungefär som "Wrightspeed X1" i artikeln längst ner. Men nu i första skedet så är min tanke att bygget ska vara så billigt och enkelt som möjligt! Med detta behöver jag hjälp. Har massor av frågor, t.ex: klarar en Locost av vikten av 2 personer på >100 kg OCH >300 kg batterier m.a.o. 500 - 600 kg? I förberedelserna för detta miljöprojekt, så söker jag nu: ett nätverk, mentorskap och samarbetspartners. Undrar även om ni har aktiva medlemmar i Malmö / Skåne, som jag kan träffa, prata med och kanske rent av få titta på deras Locost. Lev väl. Hör gärna av dig/er. Robban. -- Yours sincerely/Med Vaenlig Haelsning Robert Jacob Elbil piskar upp Ferrari 2006-05-13 | Publicerad kl. 08:15 Wrightspeed X1 kan utmana en Ferrari. Bild 1/1 Wrightspeed X1 är visserligen bara en konceptbil som ska bevisa att elbilar inte behöver vara långsamma och tråkiga. Med hjälp av 250 kilo litium-jon-batterier, en elmotor på 236 hästkrafter och avancerad drivlina har den inga problem att slå en Ferrari 360 Spyder från noll till hundra. Under tre sekunder går det på. Knappt fem timmar tar det att ladda upp batterierna och en laddning räcker till runt 15 mils körning. I grunden är X1 en engelsk sportbil kallad Atom som Ian Wright konverterat till att gå på el. Än så länge är det en bit kvar innan en kommersiell produkt finns på marknaden, men med X1 har man bevisat att det går. Adam Erlandsson Näringsliv adam.erlandsson@svd.se Hämtat från: http://www.n24.se/dynamiskt/bilar/did_12640572.asp Edited May 24, 2006 by Robbja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 :welcome: Intressant projekt. :) En Robin Hood 2B väger väl runt 900kg så orimligt är det absolut inte. Tyvärr får du beltala den ökade vikten i prestanda. Ingen av böckerna är känd för att vara felfri. Stel bakaxel är mycket enklare att bygga än delad och viktmässigt går det ungefär jämt ut. På en 7:a måste du nog använda kardan, särskilt med stel bakaxel. Gissar att du kan få probelm men utrymme eller vikfördelning. Diff från en framhjulsdriven bil och motorn bak kanske? Atom har mittmotor och borde vara enklare att konvertera till eldrift. Stora problemet med en hembyggd mittmotorbil är karossen, snygga, enkla, billiga och byggvänliga former är det glest med. Det brukar bli fult eller(/och) dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Här finns lite annan info om en annan elsportbil http://www.elsportbilen.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 Ett alternativ med motorn bak Quantum Sunrunner Full Specification BODYSHELL / CHASSIS - GRP gelcoat finish with integral steel tubular space frame. ENGINE - 950cc, 1100cc, 1300cc, 1600cc or 1800cc. TRANSMISSION - Rear wheel drive, 5 speed. FRONT SUSPENSION - Double wishbones with coil springs over shock absorbers. REAR SUSPENSION - Independent rear axle with McPherson struts and coil springs. BRAKES - Discs front and rear. STEERING - Unassisted rack and pinion. DIMENSIONS - Length 3.03m Width 1.68m Wheelbase 2.16m TRACK - 1.35 (REAR) 1.46 (FRONT) WEIGHT - 620Kgs unladen. FUEL TANK - 25 Litres. INTERIOR - Two seats. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.