Jump to content

Trångt om plats


Zwempha

Recommended Posts

Halloj

Jag behöver lite tips om större ramar. Vilka finns?

Har lagt in en Bimarco RS i ett bokchassi i Solidworks och det går inte ens in 2 på bredden. Hur mycket bredare är en Dala 7 eller McSorley?

Det kommer att bli en gatbil i första hand så man vill ju kunna sitta bekvämt.

Mvh

Sven

post-474-1146508664.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt mig en rätt så ombonad glidare, vill få in 2st Bimarco RS med någorlunda armrum även med dörrar och tak. Funderingarna går runt en targa-variant med helbur.

Hur mycket större kan man göra bokramen innan styvheten blir sämmre?

/Sven

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt mig en rätt så ombonad glidare, vill få in 2st Bimarco RS med någorlunda armrum även med dörrar och tak. Funderingarna går runt en targa-variant med helbur.

Hur mycket större kan man göra bokramen innan styvheten blir sämmre?

/Sven

bara en tanke... kanske en annan bil skulle vara bättre..tak och dörrar är väl inte det första man tänker på angående en 7 a...

ta inte illa upp men för mig är det en ``enkel´´ lätt bil utan lull lull.. förutom sådant som gör bilen snabb..

kanske en cobra?? tycker iofs mycket om dom men det är en annan sak..

det är fritt att bygga som man vill(inom SFRO reglernas räckvidd) men börjar man förse en 7 a med ac dörrar tak baksäte..osv(säger inte att du tänkt det) så börjar det likna min bruks bil..

som sagt ta det inte personligt.. men en 7 a är en liten lätt bil.. annars blir colin sur och roterar i graven..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Självklart tar jag inte illa upp :D .

Kommer inte att vara något baksäte, eller speciellt olik en sjua för den delen. Blir väldigt lik de sjuor jag sett med suflett. Enda skillnaden är att jag tänker bygga mitt tak i plåt. Lite Donkerwoort stuk, men ändå inte riktigt. Vi får se... Hoppas att jag inte blir utmobbad när jag börja bygga :P

/Sven

Link to comment
Share on other sites

Helt okej,tycker jag!Jag har breddat mitt chassie,1200 mm yttremått.Får plats med 2 något avsmalade Recaro-stolar från en gammal TransAm.Det är även förlängt 100 mm.

mvh pixbo :D

Link to comment
Share on other sites

Tänk också på att om man sätter på tak ställs det helt andra krav på ljuddämpning såvida man inte vill bli döv.

Dala7 är ju bredare men jag vet inte hur mycket. 20 cm bredare än en Esther iaf.

McSorley är ju 4 tum (ca 10 cm) bredare.

Link to comment
Share on other sites

Självklart tar jag inte illa upp :D .

Kommer inte att vara något baksäte, eller speciellt olik en sjua för den delen. Blir väldigt lik de sjuor jag sett med suflett. Enda skillnaden är att jag tänker bygga mitt tak i plåt. Lite Donkerwoort stuk, men ändå inte riktigt. Vi får se... Hoppas att jag inte blir utmobbad när jag börja bygga :P

/Sven

Jag håller också på med ett hardtop-projekt till min. Också i aluminiumplåt på profilstomme, 75 % färdigt. Har måsvinge-dörrarna kvar. Avsikten är att förlänga säsongen, men också för att hålla konstruktions-andan vid liv. Sufletten i all ära, men man måste ju vara rätt mycke akrobat för att komma i och ur med sufletten på, och så här vid 61 år är det inte mycket med akrobatiken. Jag strävar också efter att få suflett-utseende på den, tycker det passar bäst in i linjerna.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller också på med ett hardtop-projekt till min. Också i aluminiumplåt på profilstomme, 75 % färdigt. Har måsvinge-dörrarna kvar. Avsikten är att förlänga säsongen, men också för att hålla konstruktions-andan vid liv. Sufletten i all ära, men man måste ju vara rätt mycke akrobat för att komma i och ur med sufletten på, och så här vid 61 år är det inte mycket med akrobatiken. Jag strävar också efter att få suflett-utseende på den, tycker det passar bäst in i linjerna.

jarl.

Spännande! Har du några bilder?

Har du byggt bur eller är det bara en stomme för plåten.

/Sven

Link to comment
Share on other sites

SVEN/Zwempha !!!

Om du har ritat upp chassit i Solid så kan du lätt prova och bredda chassit och köra det i COSMOSExpress och se hur det uppför sig i belastat tilstånd.

Delge oss gärna resultatet här på forumet :racesmile: .

Satt och lekte med COSMOSExpress i går, dock inte på någon ram :( .

MVH SOLID läraren

Link to comment
Share on other sites

SVEN/Zwempha !!!

Om du har ritat upp chassit i Solid så kan du lätt prova och bredda chassit och köra det i COSMOSExpress och se hur det uppför sig i belastat tilstånd.

Delge oss gärna resultatet här på forumet :racesmile: .

Satt och lekte med COSMOSExpress i går, dock inte på någon ram :( .

MVH SOLID läraren

Hej Anders

Jag har provat lite, men vad jag förstår så går det inte att köra CosmosExpress på weldments. Måste nog ha Cosmosworks för det. Jag är i och för sig ingen expert, sitter bara med en studentlicens. Har tänkt skaffa Solidworks 2006 med CosmosWorks och CosmosFloWorks i höst, jag läser inga kurser nu i vår så jag får vänta...

Jag har tänkt göra hela bygget i Solidworks så att jag ser att allt kommer att funka. Jag tänkte lägga ut lite bilder vart efter. Det tar ju lite tid men jag tror att jag kommer att spara in det i slutändan.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...