Zwempha Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Halloj Hoppas att det inte finns någon liknande tråd, det går ju inte att söka på V8. Jag har snöat in på att bygga med V8 och behöver tips på alternativ. Det jag har tänk på hittills är: Tidig Rover V8 moddad till inspruting. Audi 3,7L, 230 hästar, svårt att få igenom besiktningen. BMW M60 3L samma sak där. Amerikanska järnklumpar, alldeles för tunga. Behöver lite hjälp med tips på fler. Bilen är inte tänkt som ren banbil utan mer potent glidare :) . Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 jag gissar på att conco kommer svara här snart då han kör just me en rover v8a.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Är inte BMWs motorer för höga? Vet inte hur det är med storleken på MBs kompressormatade motorer. Det är något jag har funderat på ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Volvo B36? :D Jag har ingen aning om hur denna motor är effekt och trimmässigt men kul att se vore det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Min Duratec v6:a 170hk med kat utan ? Lätt helt i alu och dubbla över liggand kamaxlar.Jaguar,Aston Martin ,Ford och Mazda använder dessa motorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 HallojHoppas att det inte finns någon liknande tråd, det går ju inte att söka på V8. Jag har snöat in på att bygga med V8 och behöver tips på alternativ. Det jag har tänk på hittills är: Tidig Rover V8 moddad till inspruting. Audi 3,7L, 230 hästar, svårt att få igenom besiktningen. BMW M60 3L samma sak där. Amerikanska järnklumpar, alldeles för tunga. Behöver lite hjälp med tips på fler. Bilen är inte tänkt som ren banbil utan mer potent glidare :) . Mvh Sven Hej Zwempa! Du har väl läst på om Rover 8:an men skicka ett pm om du undrar nåt. Tänk på att tidiga hade klena block och filtpackningar. Sprut kan du ju plocka från början på 80. Annars är Caddy Northstar en alu men den är väl förmodligen mycket större och starkare. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 Det lutar nog mest åt en Rover 8:a. Den behöver inte vara särskilt gammal men jag vill ha en 3,5L med insprutning någorlunda billigt. Vad jag förstår tillverkades den till Land Rover Defender fram till ganska nyligen. Tyvärr verkar det vara väldigt ont om dessa för tillfället, har inte hittat någon till salu på ett tag. Jag har däremot sett ett gäng Audi 8:or till salu. Finns det något som helst hopp om att få igenom en strypning av en sådan? Har kollat in din site Conco... Klockrent!! Tack för måtten förresten, mycket användbara till ramkonstruerandet. Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 strypning av motor är istortsett omöjligt.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 strypning av motor är istortsett omöjligt.. :( Såvida du inte gör en seriör strypning, och dessutom kan motivera den' En lösning skulle ju kunna vara att byta ut ett sprut mot förgasare, och då mot en som rimligt ger lagom effekt, men det kan vara kinkigt, och du vill ju inte åka omkring med en maskin som skiljer sig från dina papper.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Såvida du inte gör en seriör strypning, och dessutom kan motivera den'En lösning skulle ju kunna vara att byta ut ett sprut mot förgasare, och då mot en som rimligt ger lagom effekt, men det kan vara kinkigt, och du vill ju inte åka omkring med en maskin som skiljer sig från dina papper.... eller inte.... iaf enligt förklaringen jag fått av realpinto och han bör ju veta vad han talar om... OM man stryper och det är betydligt för mycket kusar i orginalmotorn så vill iaf Gustav provköra bilen med motorn i orginalskick för att se hur bilen/motorn blir om strypningen bara "råkar" trilla av efter besiktningen... dvs istortsett omöjligt.... ( om nu inte motorn har 10 Hk för mycket orginal, men jag förmodar att det inte är den mängden me kusar vi talar om ?!? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Som sagt, om motorn modifieras varaktigt (byte från sprut till förgasare eller tvärt om, annan turbo, annat insug, annat sprut osv.) kan det bli aktuellt med bromsintyg istället för att använda den effekt som motornumret anger. Men bromsintygets rimlighet kollas rätt noga. Tar man en Audi V8 på 235 hk (eller vad den nu har) är det kanske inte troligt att den får 125 hk med en Holleyförgasare eller med ett annat sprut. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.