Jump to content

Plåt vs. Aluminium 2


gka

Recommended Posts

Hallå hallå... jag undrar en sak som jag tänkte fråga i en tidigare tråd, men det flummade ut och så glömde jag bort det.

Aluminiumplåt måste ju ha tjockare godstjocklek än stålplåt för att vara lika styvt, eller hur? Vad kan man använda för omräkningsfaktor på plåttjocklek om man tänker sig att använda aluminium isf plåt på något ställe, eller tvärt om? Till exempel om man skulle vilja limma dit en aluminiumbottenplatta isf den 16 gauge (eller 1,5 mm) stålplåten som man ska svetsa dit enligt boken, vilken tjocklek ska aluminiumplåten ha för att ha samma styrka som stålplåten?

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha samma styvhet på aluminiumen som du har i en 1,5mm stålplåt så blir den aldeles för tjock. Man får acceptera att chassiet blir svagare när man väljer aluminium. Du kan ju kolla efter höghållfast aluminium men då blir det inget Locost-bygge längre...

Jag tänker köra med 1,8 eller 2,0mm alu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag lärt mig någon gång att skall man ha aluminium lika starkt som stål landar man på ungefär samma vikt. Nu gäller detta givetvis inte "super-special"-legeringar men det kan väl vara en fingervisning...

Link to comment
Share on other sites

Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering.

Link to comment
Share on other sites

Plåten är ju till för att vi inte ska trilla ur ;)

Skämt åsido, om du triangulerar med ett plattjärn typ 30x3 eller 25x3 så borde det hjälpa mot drag och lite mot tryck med tyvärr inte mot vrid. Definitivt värt ett test, kanske inte på min bil i dagsläget men vem vet?

Link to comment
Share on other sites

hehe.. jo jag har alugolv som det är nu men fyrkantsprofilen ligger "ren" undertill.. = ingen risk att trilla ur...

fast de skulle vara snyggt å köra lite med Flintstone modellen.. ;)

En stålplatta måste ju väga en del därav tanken på ett X istället...

En fundering som jag har är om det blir turbulens för luften när man kör !?!?

Fyrkantsprofilen under bilen måste ju ställa till det med luften tycker jag...

Link to comment
Share on other sites

hehe..  jo jag har alugolv som det är nu men fyrkantsprofilen ligger "ren" undertill..

Fyrkantsprofilen under bilen måste ju ställa till det med luften tycker jag...

Menar du att alu. golvet ligger ovanpå golvbalkarna?

Link to comment
Share on other sites

jepps...

"golvet" popnitat ovanpå ramen...

så under så ser du fyrkantsprofilen ligga fritt så att säga...

ja skall nog ta me mig kameran i eftermidda å ta lite nya kort.....

satans svårt att förklara utan bilder :(

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido, om du triangulerar med ett plattjärn typ 30x3 eller 25x3 så borde det hjälpa mot drag och lite mot tryck med tyvärr inte mot vrid.

Hittade denna bilden hos Stuart Taylor

DSCF0164.jpg

Gör man så här tror jag att man helgarderar sig rätt bra. Vridförstärkning tror jag inte man kan få i golvet om man inte lägger dubbla golv... den kraften tas väl upp av sidorna?

Link to comment
Share on other sites

Jag använde 2mm saltvattenbeständig alu. till golvet i min bil även om det

inte kommer att bli någon renodlad vinterbil :)

den aluminiumen heter 5754 och är hård som bara den att försöka arbeta med

jämfört med vanlig

till övriga paneler använder jag 1mm 4007-14 som går under benämningen "halvhård" i listorna

till plåten som ska böjas över scuttlen så ska jag använda en djupdragningsaluminium

som heter 4007-12 vilken är väldigt lättformad..

Link to comment
Share on other sites

Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering.

Alltså kan man inte tjäna något på att använda aluminiumplåtar i golv och förstärkningar? Det blir lika tungt som stål om det ska blir lika styvt?

FAa..sen också... ;)

Link to comment
Share on other sites

Elasticitesmodulen för aluminium är en tredjedel av stålets. Pratar vi tryck och dragkraft, som i golvplåtarna måste man ha 3 ggr så tjock alu för att få motsvarande styvhet. Pratar vi böjning blir det en annan sak. Då påverkar geometrin och man kan inte använda ovanstående dimensionering.

Alltså kan man inte tjäna något på att använda aluminiumplåtar i golv och förstärkningar? Det blir lika tungt som stål om det ska blir lika styvt?

FAa..sen också... ;)

Du får använda titan i stället, där finns fina vikt/styrke egenskaper!

Link to comment
Share on other sites

>>Acke

Du har ju redan kryss-stag i golvet så i ditt fall hade jag bara popnitat en plåt på undersidan också för att få ett slätt golv - kanske till och med under motorrummet men se i så fall till att du har ordentliga luftutsläpp på sidan eller uppåt istället.

Link to comment
Share on other sites

Du får använda titan i stället, där finns fina vikt/styrke egenskaper!

Äsch, det får bli vanlig plåt. Skulle mest undersöka lite alternativ. Ska ju ändå upp i 733 kg så... :)

Dessutom är titan så sprött och jobbigt, säger dom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...