Hellman Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 hehe .,.. tog kontakt me en polare som håller på me pro stock.. han tipsade .. om man ska ha en locost me 300hk eller mer så ska man använda en ford 9" bakaxel.. den håller .. bara ett tips-- dom är billiga oxå.. hittade en för 4000:- men ett problem dom är ju 1550 i bredd .. så jag få nog bygga lite bredare,... ska bara köpa in en gamal 240 som jag ska rensa totalt... sälja resten på blocket.. sammt en m90 låda.. få se om man kan ragga fram en b230fk .. skroten här i jönköping skulle ha ca:6000 för en utan turbo... Sen är de bara till o börja bygga =) målet är att jag ska börja bygga nån gång i sommar.. jag fick min sfro bok idag oxå.. mycke bra läsning... men till min fråga ... är de nån som har en cad ritning på McSorley7+442 .. /hellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Här har du McSorley 7+442 http://mcsorley.net/locost/drawings/McSorley7+442.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 McSorley7+4 Här e standard ramen fast 10 cm bredare. http://mcsorley.net/locost/drawings/McSorley7+4.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Med tanke på vikten på bilen du bygger så kommer du inte behöva en stor och tung ford bakaxel.... du kommer långt med en volvo eller ford. Vad gäller motorn så försök få tag på en så komplett som möjligt att köpa lösa delar som fattas blir dyrt... leta runt lite innan du bestämmer dig för motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Håller med Per Wackt. Ford 9-tum är nog lite att ta i! Dessutom väger de nog en hel del jämfört med en volvoaxel. Vad jag har förstått håller volvoaxlarna för mycket effekt när de sitter i en volvo. I en Locost borde de klara 300 hästar lätt. Och knäcker du ändå en axel så är det bara att skaka på en buske så trillar det ut två nya... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Om du har tänkt köra rakt-fram-racing med din seven kan man väl tänka sig en Ford 9", dock rekommenderas tandskydd och njurbälte. En Ford 9"-axel väger en hel del. dessa brukar inte rekommenderas på T23-or med smallblockscheva, eftersom den ofjädrade vikten blir för stor jämfört med den fjädrade. föreställ dig då vad den blir i en seven med fyrcyindrig motor. På våra svenska tjälskottsvägar kommer den att bete sig som en rodeotjur. :o Som tidigare sagts så håller volvoaxlarna för påtagligt mycket stryk. I isracing och rallycross så klarar volvoaxlarna ganska omild behandling, och detta i en bil som väger dubbelt så mycket som en seven. Jag skulle inte satsa på en jänkeaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Se bara till att ta en av volvos 1031 axlar så kommer det att hålla för massor av stryk...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.