Jump to content

Fästa glasfiberbalja?


Borken

Recommended Posts

Hur skruvar man fast en glasfiberstol snyggast? Enklast är väl att bulta rätt igenom men då har man ju kalla/vassa skruvar mot arslet :(

Kan man använda vanlig furu som distansmaterial? Sånna moderna drevremsor i skumplast smälter dom av polyester?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Försänkta rostfria, kanske? Annars är väl enklast att gjuta in en träplatta att skruva i, eller att göra små fästöron i glasfiber på lämplig plats. Om man inte vill ha hål i stolen så måste man väl plasta fast nånting.....

Jag har använt rörisolering som förstärkning i formar samt på insidan av huven (den böjde sig i sidorna). funkar bra utan att smälta. Frigolit smälter.....

Link to comment
Share on other sites

Försänkta rostfria, kanske? Annars är väl enklast att gjuta in en träplatta att skruva i, eller att göra små fästöron i glasfiber på lämplig plats. Om man inte vill ha hål i stolen så måste man väl plasta fast nånting.....

Jag har använt rörisolering som förstärkning i formar samt på insidan av huven (den böjde sig i sidorna). funkar bra utan att smälta. Frigolit smälter.....

Drevremsorna är nog i samma material som rörisoleringen (samma färg ialla fall), ska testa lite polyester på dom.

Jo det blir till att plasta fast nått, baljan ska ju fästas i en tunt underrede...eller försänkta rostfria insex kanske, vilket dilemma :blink:

/janne

Link to comment
Share on other sites

en möjlighet är att plasta fast en 4kantprofil i vilken man stoppar in ett plattjärn sedan borrar/gängar man och fäster genom golvet med karosseribrickor.

annars kan man plasta fast trä profiler på undersidan bulta fast med försänkta m8 insex bult med mutter på undersidan.eller vagnsbult.

eller så plastar man fast ett rostfritt platt``järn´´ på vilket man svetsat fast rostfria gängstavar som sticks genom golvet och muttras fast.

om stolen har en kant i framkant kan man skruva fast en vinkelprofil i golvet i vilken man fäster stolen antingen direkt eller som jag tänkt i ett grovt piano gångjärn då kan man välta fram stolen och slipper pölar i den vid parkering/regn + att man kan sätta bultarna uppåt och slipper något som sticker ner under bilen.

detta är kanske inte rätt sätt men mina funderingar i alla fall...

vid förstärkning av glasfiber används lämpligen bonocell eller annat lämpligt kärnmaterial som tål polyesterplast, annars går det bra med så kallade vprör (elrör) eller trä..balsa är vanligt i båtar bör då inpregneras med mycke plast för att inte ruttna. eller kvistfri gran som är både segt och lätt...

lycka till

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

en möjlighet är att plasta fast en 4kantprofil i vilken man stoppar in ett plattjärn sedan borrar/gängar man och fäster genom golvet med karosseribrickor.

annars kan man plasta fast trä profiler på undersidan bulta fast med försänkta m8 insex bult med mutter på undersidan.eller vagnsbult.

eller så plastar man fast ett rostfritt platt``järn´´ på vilket man svetsat fast rostfria gängstavar som sticks genom golvet och muttras fast.

om stolen har en kant i framkant kan man skruva fast en vinkelprofil i golvet i vilken man fäster stolen antingen direkt eller som jag tänkt i ett grovt piano gångjärn då kan man välta fram stolen och slipper pölar i den vid parkering/regn + att man kan sätta bultarna uppåt och slipper något som sticker ner under bilen.

detta är kanske inte rätt sätt men mina funderingar i alla fall...

lycka till

:racesmile:

Tackar för uppslagen, får se hur jag gör?

Rostar inplastat bonnjärn?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

då ett plastlaminat kan suga upp till 70% av sin egenvikt i vatten så...ja järn rostar så om man nu vill plasta fast en metall använd RF eller alu..rugga upp ytan ordentligt och tvätta med aceton gäller även gamla plastytor måste slipas och tvättas om en ny plastning skall hålla.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

då ett plastlaminat kan suga upp till 70% av sin egenvikt i vatten så...ja järn rostar så om man nu vill plasta fast en metall använd RF eller alu..rugga upp utan ordentligt och tvätta med aceton gäller även gamla plastytor måste slipas och tvättas om en ny plastning skall hålla.

:racesmile:

Ok! Rostfritt får det bli, jag har högvis med båtbeslag som man kan modda.

H janne

Link to comment
Share on other sites

En fråga till ang. glasfiberbaljor, hur tjockt laminat är normalt? Som jag har det nu så är det bra ett skikt matta, jag upplever det som jäkligt tunnt men det kanske ska vara så?

/janne

Link to comment
Share on other sites

I mina stolar har jag 2-3 lager 450 grams matta. 3 lager på de ställen där jag misstänker att stolen kan få böjkrafter typ i ryggen samt vid infästningspunkterna. De blev ändå förvånansvärt lätta, så att ha bara ett lager för att spara vikt är ingen bra ide´. En annan aspekt är att med tunna laminat ökar risken för att detaljen ändrar form under härdningen. Speciellt långa raka ytor vill gärna bli lite böjda. Kan åtgärdas med förstärkningar eller vinklar i kanterna....

Link to comment
Share on other sites

I mina stolar har jag 2-3 lager 450 grams matta. 3 lager på de ställen där jag misstänker att stolen kan få böjkrafter typ i ryggen samt vid infästningspunkterna. De blev ändå förvånansvärt lätta, så att ha bara ett lager för att spara vikt är ingen bra ide´. En annan aspekt är att med tunna laminat ökar risken för att detaljen ändrar form under härdningen. Speciellt långa raka ytor vill gärna bli lite böjda. Kan åtgärdas med förstärkningar eller vinklar i kanterna....

Ok då var det ungefär som jag trodde, jag lägger på ett lager matta till så får vi se. Runt kanterna ska jag köra med lite distansmaterial, undrar om det kan bli bra och köra två förstärkningsribbor längs med ryggen också?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Ok då var det ungefär som jag trodde, jag lägger på ett lager matta till så får vi se. Runt kanterna ska jag köra med lite distansmaterial, undrar om det kan bli bra och köra två förstärkningsribbor längs med ryggen också?

H Janne

Det beror väl på om du fäster stolsryggen dikt an mot plåten, om du förstår vad jag menar. En variant jag sett var att montera gummikuddar mellan stol och vägg....

En annan hade gjort ett par hakar: på baksidan av ryggen satt ett par små u-plåtar. Vid monteringen tryckte man ner stolen vertikalt och ryggen låstes mot ett par uppåtriktade plåtar pekandes uppåt. Sedan skruvades stolen mot golvet i framkant med ett fäste.

Den metoden kommer nog jag att använda. Till Elmia får stolarna sitta löst...

Om du kommer dit så kan vi diskutera vidare! :)

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på om du fäster stolsryggen dikt an mot plåten, om du förstår vad jag menar. En variant jag sett var att montera gummikuddar mellan stol och vägg....

En annan hade gjort ett par hakar: på baksidan av ryggen satt ett par små u-plåtar. Vid monteringen tryckte man ner stolen vertikalt och ryggen låstes mot ett par uppåtriktade plåtar pekandes uppåt. Sedan skruvades stolen mot golvet i framkant med ett fäste.

Den metoden kommer nog jag att använda. Till Elmia får stolarna sitta löst...

Om du kommer dit så kan vi diskutera vidare! :)

Nja jag ska ha stolen lite justerbar jag är lite kort :) Får nog bli lite förstärkningar i ryggen. Runt kanten passade en bottningsremsa skitbra (typ samma mateial som rörisolering fast rund).

Vi ses nog på mässan jag ska dit på söndagen (årsmötet?)

/janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...