Jump to content

fäste för bromsslang


Borken

Recommended Posts

Hejsan

Nån som kan ge lite bra tips på vilken diameter man skall ha på hålet på bromsslangsfästet(13.5 mätte jag på en av slangarna)?

Finns det andra lösningar på bromsslangsfäste än en fjäderbricka?

Hur långa bromslangar är lämpligt fram, finns det nån bra tumregel?

Behöver man bromsslangar till oken på en stel axel?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Behöver man bromsslangar till oken på en stel axel?

Nån stans måste du ha slang mellan ramen och bakaxeln. Jag har mina slangar vid klumpen mot kardantunneln och helt stelt över bakaxeln ut mot oken.

Link to comment
Share on other sites

Nån stans måste du ha slang mellan ramen och bakaxeln. Jag har mina slangar vid klumpen mot kardantunneln och helt stelt över bakaxeln ut mot oken.

Ok stelt får det bli, bromslang till bakaxeln är givet..

/janne

Link to comment
Share on other sites

När det gäller mått på slangarna så tog jag och tejpade fast en bit gummislang på oken, valde var fästpunkten på ramen skulle vara och vred hjulen år båda håll så att jag fick nog med slack utan att den skulle komma i spänn.

Jag valde stålomspunnet för att slippa just fjäderbrickor å annat original skit.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller mått på slangarna så tog jag och tejpade fast en bit gummislang på oken, valde var fästpunkten på ramen skulle vara och vred hjulen år båda håll så att jag fick nog med slack utan att den skulle komma i spänn.

Jag valde stålomspunnet för att slippa just fjäderbrickor å annat original skit.

Smart :notworthy:

Hur fästs stålomspunna slangar?

/janne

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om det är glidok bak, som Sierra/Scorpio/Audi/Golf så ska man ha slang mellan aeln och oket också, eftersom oket rör sig när man bromsar.

Gustaf

Korrektamundo!!! :o

Mer slangar alltså....

/janne

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl börja leta efter fingängad M10 då :prop:

H Janne

Finns på sifwerts skruv och mutter. Var där i förrgår och köpte just en sån (8:-) :lol: Fast det var till mina backspeglar.

Dom har både vanliga och platta (låga) M10*1.25

Link to comment
Share on other sites

Har du lite tur (som jag) så har Mekonomen såna i en liten låda bakom disken.

Allt Gott

Bengt

Jag hittade faktiskt ett par sånna på ett par bromsok jag hade liggande :)

Är det nån som har mått på en vettig bromsslang för taunusok och bokbärarmar? 43 cm kom jag fram till men det kan ju vara bra att dubbelkolla.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett par på Feltema som passade i längd men dom var så dåliga att det blev gängpaj på dom innan dom tätade.

Så jag åkte till Hydroscand och köpte ett par riktiga stålspunna istället. Det blev inte så dyrt med klubbrabatten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...