gka Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 Hej alla! Jag har inte börjat svetsa på någon ram än eller så, men jag funderade iallafall lite på ett alternativt sätt (i förhållande till boken) att få till kardantunneln. Man bara använder fyrkantsrören som går längs golvet och gör resten av 2mm plåt som man bockar till upp-och-nedvända U:n med olika radier och svetsar på plats. Jag tycker det skulle se snyggt ut samtidigt som man kanske får något mer smalbensutrymme(?). Vad tror ni som är hejare på hållfasthetslära om detta? Starkare, svagare, eller ungefär samma som bokchassit? Eftersom man ändå klär kardantunneln i plåt kan det ju inte skilja så mycket i vikt iaf. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 Intressant idé helt klart. Skulle nog kunna fungera rätt bra. Men vi får väl se när någon har räknat på det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Du förlorar en del i styvhet då du från början har 4 rör (2 vid sidorna och 2 i mitten). Även om de i mitten är klenare så tar de upp en hel del kraft. Plus att du har ingenstans att sätta handbromsen... Du kan ju alltid bocka rundrör och sen sätta tvärsor och diagonaler för stabilitet, och sen klä den med plåt så ser den likadan ut men är kraftigare. Hoppas du förstod mitt resonemang.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Faktum är att caterham ser ut precis så. Dom har ett U av stålplåt som kardantunnel. Med en enda radie upptill alltså inga vassa hörn. Jag personligen tycker det ser lite klent ut. Men visst funkar det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 okej... om man gör kardantunneln i plåt som svetsas på så klarar den ordentliga belastningar, men man kommer inte åt mer än underifrån... och där vill man ha så tätt som möjligt för luftströmmens skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Om du ersätter kardantunneln som är gjord av rör, klädd med Alu plåt (som i boken) med ett golv (1.6mm) i stålplåt och tunnel så nästan fördubblar du styvheten i chassiet. Finns en kille som är ingenjör i USA som har gjort beräkningar på detta och han har lagt ut ritningar på bokchassiet(felen korrigerade) och även breddade som man kan ladda hem gratis (allt är i mm).bygger själv efter detta och det fungerar suveränt bra. Där finns även en sida med info om hur du styvar upp det befintliga chassiet som jag berättat om. WWW.mcsorley.net Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 26, 2004 Author Share Posted January 26, 2004 Som vanligt är man aldrig först med en idé... :) Handbromsen tror jag inte skulle vara några problem om man använder 2 mm plåt. Gäller bara att fästa den så man sprider krafterna lite. Med flera radier tänkte jag t.ex. ett litet lågt "U" bakifrån som går över kardanen och sedan ett större som går över växellådan och övergångar mellan dessa. Kanske onödigt krångligt, men det ser man ju när man kommer så långt... Jag funderade lite längre på styrkan i konstruktionen och jag tycker det borde bli starkare iallafall i längsled, men i sidled undrar jag om det inte blir svagare... Men det är klart, skruvar man dit en plåt underifrån också så man får en sluten profil kanske det blir bra. Måste kolla hur McSorelys ritning ser ut. Jag har laddat ner den en gång, men sedan har jag glömt bort den. Tack för påminnelsen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Jag blir mer och mer sugen på idén. Jag kommer förmodligen ändå att svetsa bottenplåten, så styvheten borde inte vara något problem. Defintivt värt att undersöka i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 26, 2004 Author Share Posted January 26, 2004 Bara det inte försvagar eller gör konstruktionen mycket tyngre (vilket inte verkar vara fallet) så kommer jag nog att göra kardantunneln i plåt bara för att få det att se mer "köbe" ut... Ok, jag är väl lite fåfäng då! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Är det så nödvändingt att hålla på att leta upp sätt att styva till bilen med? Tvivlar på att man kommer att märka någon skilnad? ramen är otroligt vridstark redan utan förstärknignar tycker jag det verkar som... Den där killen från usa som har räknat på chassit hur extrema är hans siffror? Är det någon vanlig chaför (utan f1 erfarenheter:)) som kommer märka någon skillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Förbättringar e väl alltid bra men (bok ramen) är väl inte klen, men det beror väl på motorval eller om man tänkt köra rallycross med den. Själv håller jag mej nog till mcsorley 10 cm breddade ramen kanske med någon modefiering. Men nästan alla sätt är väl bra. :D Viker väl sej i första kurvan. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Jag tänker istället så här: Om det är så enkelt att förbättra chassit - varför låta bli? Till och med Lotus förbättrade ju deras design genom åren så varför skall vi vara sämre? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Självklart konstruera mera :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Vad det gäller handbromsens placering, gör som Lotus . Sätt den vågrätt under instrumentbrädan. Genialt. Allt gott Bengt :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Vad det gäller handbromsens placering, gör som Lotus . Sätt den vågrätt under instrumentbrädan. Genialt.Allt gott Bengt :D Hmmmm vad var det annars för bil som hadde en spak till handbroms man drog i och sedan vred för att få den att släppa Volvo duett?? :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Jag har för mej att gamla Mercor hade handtagshandbroms innan de gick över till pedal. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Jag har för mej att gamla Mercor hade handtagshandbroms innan de gick över till pedal.Bengt Kan vara värt att kolla upp, kommer inte ihåg om kostruktionen var klumpig eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Jag satte min handbroms på golvet jämet kardantunneln i passagerarutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 inte duett eller pv iaf... ( om det inte fanns få väldigt tidiga årsmodeller.. har bara ägt -62a å -63a..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 27, 2004 Author Share Posted January 27, 2004 Är det så nödvändingt att hålla på att leta upp sätt att styva till bilen med? Tvivlar på att man kommer att märka någon skilnad? ramen är otroligt vridstark redan utan förstärknignar tycker jag det verkar som... Nja... jag skulle nog inte säga _otroligt_ vridstark iaf. Jag har läst 1187 ftlbs per grad för bokchassit i 1/16" stål. Nu använder ju vi 2 mm här, så lite bättre blir det ju bara för det. En vanlig T23-ram med kryss i 100x50x2 mm ligger på 1400 ftlbs (fast en sån har ju oftast en V8 så...). Jämför man sedan med nya 9-3 på 16000 ftlbs/grad så ser man ju att det borde finnas utrymme för förbättringar... å andra sidan är det nog det högsta talet jag har hittat (Go Saab!). ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 27, 2004 Author Share Posted January 27, 2004 Vad det gäller handbromsens placering, gör som Lotus . Sätt den vågrätt under instrumentbrädan. Genialt. Det låter onekligen smart! Skulle vara kul att se en bild på det. Även om man inte bygger någon replika så kan det vara skoj med några detaljer ifrån orginalet! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Vad det gäller handbromsens placering, gör som Lotus . Sätt den vågrätt under instrumentbrädan. Genialt.Allt gott Bengt :D Hmmmm vad var det annars för bil som hadde en spak till handbroms man drog i och sedan vred för att få den att släppa Volvo duett?? :huh: Jag har bestämt för mig att Peugeot 404 hade s.k. krycka också. Ett elände när man skulle träna handbromsvändning som 18-åring... Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 27, 2004 Share Posted January 27, 2004 Jag satte min handbroms på golvet jämet kardantunneln i passagerarutrymmet. Hej! Jag kommer att göra detsamma! Har du bilder på lösningen? Framför allt på vajerlänkage odyl vore intressant. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Är det så nödvändingt att hålla på att leta upp sätt att styva till bilen med? Tvivlar på att man kommer att märka någon skilnad? ramen är otroligt vridstark redan utan förstärknignar tycker jag det verkar som... Nja... jag skulle nog inte säga _otroligt_ vridstark iaf. Jag har läst 1187 ftlbs per grad för bokchassit i 1/16" stål. Nu använder ju vi 2 mm här, så lite bättre blir det ju bara för det. En vanlig T23-ram med kryss i 100x50x2 mm ligger på 1400 ftlbs (fast en sån har ju oftast en V8 så...). Jämför man sedan med nya 9-3 på 16000 ftlbs/grad så ser man ju att det borde finnas utrymme för förbättringar... å andra sidan är det nog det högsta talet jag har hittat (Go Saab!). ;) Bokchassiet har en vridstyvhet på 1187 ftlbs 1 vid grads vridning och en vikt på 158 lbs,efter Mcsorleys förstärkningar så hamnar man på 2449 ftlbs per grads vridning och en vikt på 148lbs,beroende på att plåten ersätter en del rör så kommer vikten att minskas. En styvhet som är fördubblad och en viktminskning på 10 lbs är väl ganska okej eller..? När det gäller Saab chassiet som har en styvhet på 16000ftlbs så väger bilen till att börja med ca:1600 kg så det kan behövas ett chassie som är styvt. Styvheten är direkt relaterad till vikten på bilen och vad den kommer att utsättas för, vardagskörning och 600kg bil så räcker bokchassiet nog till. Lite inspirerad körning så kan McSorleys lösning vara det rätta. Dom tävlar ju med dessa bilar och det verkar räcka till med dom små modifieringar som är tillåtna. Själv bygger jag med McSorleys ritningar , 10 cm bredare och dom stämmer mycket bra. Chassiet är till 95% färdigt och det är bara lite små grejer kvar. Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hmm.. jag vet att många av Estherbilarna tävlas med.. någon som vet om det finns några siffror för hur "vridstarka" dom ramarna är ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 28, 2004 Author Share Posted January 28, 2004 När det gäller Saab chassiet som har en styvhet på 16000ftlbs så väger bilen till att börja med ca:1600 kg så det kan behövas ett chassie som är styvt.Styvheten är direkt relaterad till vikten på bilen och vad den kommer att utsättas för, vardagskörning och 600kg bil så räcker bokchassiet nog till. Lite inspirerad körning så kan McSorleys lösning vara det rätta. Jo, självklart har ju vikten betydelse i sammanhanget, men 9-3 är ju inte tio gånger tyngre. Så relativt sett är den ju ändå rejält mycket styvare, eller kan man inte räkna så? Jag tror inte att bokramen är för vek, men jag kommer helt klart att förstärka den där jag kan, för det är ju inte så mycket som ska till. Jag kollade på Mcsorleys site och jag hittade inte det om förstärkningarna.. är jag blind eller? :) Var ska jag leta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 När det gäller Saab chassiet som har en styvhet på 16000ftlbs så väger bilen till att börja med ca:1600 kg så det kan behövas ett chassie som är styvt.Styvheten är direkt relaterad till vikten på bilen och vad den kommer att utsättas för, vardagskörning och 600kg bil så räcker bokchassiet nog till. Lite inspirerad körning så kan McSorleys lösning vara det rätta. Jo, självklart har ju vikten betydelse i sammanhanget, men 9-3 är ju inte tio gånger tyngre. Så relativt sett är den ju ändå rejält mycket styvare, eller kan man inte räkna så? Jag tror inte att bokramen är för vek, men jag kommer helt klart att förstärka den där jag kan, för det är ju inte så mycket som ska till. Jag kollade på Mcsorleys site och jag hittade inte det om förstärkningarna.. är jag blind eller? :) Var ska jag leta? Jag tror inte man kan räkna på det viset, tror att massakrafterna ökar kvadratiskt och inte linjärt, är inte säker på detta men ska kolla med en kompis som är duktig på sånt här. Förstärknings ritningarna ligger inte där har jag för mig, ska kolla upp detta. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.