Jump to content

hur får man hem material?


iceman

Recommended Posts

Har nu hittat chassiMaterial till rätt pris (11:- / m + moms), och tänkte åka och handla nästa vecka.

Men:

Hur transporterar man 6meters-längder ?

Visst man kan ju be firman kapa dom, men jag är ingen sudokomästare direkt. :blink:

Vill ju helst ha så lite spill som möjligt. Någon som har mallar för hur man bäst kapar?

Link to comment
Share on other sites

Alltså funkar det inte på takräcket eller blir det för tungt?

Om du inte har en väldigt kort bil så kan inte längden vara hindret. Det får ju sticka ut 1m framför och bakom bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara negativ men hade jag köpt rör på nytt hade jag ringt SFRO och bett om exakta specar på de rör dom kan tänkas godkänna(det kanske står i SFROS bygghandbok?).

Det figurerade nämligen en siffra på 230 N/mm2 i sträckgräns i ett annat inlägg som, vanligt fyrkantrör torde ligga kring 220 N/mm2 så det kanske blir till att kolla efter bättre stål, fast då får det inte vara för sprött och sen skall det vara svetsbart osv.... Jag får ångest bara man tänker på det :(

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara negativ men hade jag köpt rör på nytt hade jag ringt SFRO och bett om exakta specar på de rör dom kan tänkas godkänna(det kanske står i SFROS bygghandbok?).

Det figurerade nämligen en siffra på 230 N/mm2 i sträckgräns i ett annat inlägg som, vanligt fyrkantrör torde ligga kring 220 N/mm2 så det kanske blir till att kolla efter bättre stål, fast då får det inte vara för sprött och sen skall det vara svetsbart osv.... Jag får ångest bara man tänker på det :(

H Janne

Kan ju vara smart kanske. Ringer dom på måndag innan jag handlar.

Det jag fick pris på var 1312. Kanske skall man välja 1412 istället !?

Har precis läst denna tråd, men blev inte så mycket klokare. Inte direkt klara besked :-(

Men som sagt, jag ringer på Måndag och kollar.

Link to comment
Share on other sites

Det jag skrev där, "St 35 duger normalt sett alldeles utmärkt till en ram, runt 220 N/mm2 är okej." stämmer, för en normal Locostram (dvs inte extrem motor, inte en enorm mängd avsteg från "vanlig" ram och 25x25x2 (minst)) så funkar stål med sträckgräns på 220 N/mm2 bra. Välj normaliserat med en brottgräns cirka 100 N/mm2 högre och förlängning till brott på minst 10% så blir det bra.

Det är förstås inte fel att dubbelkolla med "sin" SFRO-besiktningsman heller men i detta fall så tycker jag nog inte att det behövs.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det jag skrev där, "St 35 duger normalt sett alldeles utmärkt till en ram, runt 220 N/mm2 är okej." stämmer, för en normal Locostram (dvs inte extrem motor, inte en enorm mängd avsteg från "vanlig" ram och 25x25x2 (minst)) så funkar stål med sträckgräns på 220 N/mm2 bra. Välj normaliserat med en brottgräns cirka 100 N/mm2 högre och förlängning till brott på minst 10% så blir det bra.

Det är förstås inte fel att dubbelkolla med "sin" SFRO-besiktningsman heller men i detta fall så tycker jag nog inte att det behövs.

/Gustaf

Är det någon som vet vad som gäller för en färdig ram från t.ex. Mk Indy? Ska man be leverantören om ett materialintyg och få det godkänt av SFRO innan beställning kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för alla svaren.

Blir nnog 1312 kvalitet.

Dessutom så blir det nog takräcket på väg hem.

Kom på att det är dumt att kapa till innan man skall använda bitarna, kan ju vara bra

att kunna ändra sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta ramar som svetsas är av rör SS-EN 10305-5 i stålkvalitet E220 med

leveranstillstånd +CR2. I klartext kallbearbetade svetsade precisionsstålrör ReH 220 N/mm2, Rm 310 N/mm2, förlängning A5 23%.

iofs påstår han jag köpte rören av att dom ska vara E235 men det ser jag isåfall som bonus.

Link to comment
Share on other sites

Vist gick det bra att köra rören på bilen ACKE!

Men nästa gång så kommer jag att använda en stege (aluminium) för att få bättre styrka på det. Det gungade lite gran med allt matrial på taket och jag skulle inte vilja köra en längre sträcka i högre hastighet så vi hadde fäst det.

En stege i botten minst 4 meter lång och lassta och surra rören ordentligt på den !

Körde med en Volvo 945 och tackräcket långt i sär.

Var skulle du köpa matrialet ???

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det med stegen var ju inte så dumt. Då bilen jag kommer att låna för detta är en Mondeo :-(

Inget om Mondeo'n, men det är ju inte så långt tak på den.

Var jag skall köpa material ? Göteborgs Handelsstål, Hisingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Argh...

Min vanliga otur. Kommer ut till Gbg handelstål och frågar efter 25x25x2 för 11:-/m

Till svar får jag: hmm, det måste vara 2:a sortering du fått pris på. :-(

Jaha tänkte jag, vad skiljer mellan 1:a & 2:a sort.. ? :blink:

"Du får inget certifikat med 2:a sortering" säger mannen bakom disken.

Vad kostar då 1: sort..?

22:-/ meter + moms

Visst kunde jag köpt detta MEN, dum som man är så hade jag glömt att ta med tillräckligt med kontanter

imorse (dom tar INTE kort). Hade därför bara med mig 700:-

Så nu blir det till att vänta ytterligare en vecka eller två innan jag kan låna bilen igen :(

Link to comment
Share on other sites

Argh...

Min vanliga otur. Kommer ut till Gbg handelstål och frågar efter 25x25x2 för 11:-/m

Till svar får jag: hmm, det måste vara 2:a sortering du fått pris på. :-(

Jaha tänkte jag, vad skiljer mellan 1:a & 2:a sort.. ? :blink:

"Du får inget certifikat med 2:a sortering" säger mannen bakom disken.

Vad kostar då 1: sort..?

22:-/ meter + moms

Visst kunde jag köpt detta MEN, dum som man är så hade jag glömt att ta med tillräckligt med kontanter

imorse (dom tar INTE kort). Hade därför bara med mig 700:-

Så nu blir det till att vänta ytterligare en vecka eller två innan jag kan låna bilen igen :(

Som alltid när man pratar med dylika firmor som är lite för stora för att bry sig om en vanlig Svensson ska man anteckna vem man fått priset av. Har man det ska man givetvis ägna sig åt lite "hell-raising" om de inte står vid sitt ord.

Tycker gott de kunde tagit förlusten på 11:_/meter för storkunderna har garanterat rabatter som är större än så! *grrr*

Arrogans från dem anser jag!

Link to comment
Share on other sites

:) Hej.............

Jag köper mitt stål från Tappers (ägs i dag av Tibnor ) via ett företag som jag jobbar extra på. Vi använder mycket profiler och plåt i produktionen så de priser vi har är nog med bra rabatt. 25x25x2 kostar ca 21 kr/m +moms. för ett par år sedan var priserna hälften men det sista året har stål stigit mycket i pris och det är till och med svårt i bland att få tag i vissa kvaliter. Åka runt och få tag i matreal billigare än vad stål kostar hos de stora handlarna är nog döfött. Försök med en lokal firma så kanske du slipper momsen.

Priser kan du finna på Tibnors hemsida.

m.v.h

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...