Jump to content

Förstärkning av chassit


Hellman

Recommended Posts

fick en liten funderare ..

vad klarar chassit om man bygger från boken..

behöver ett svar..

eftersom jag ska trycka i en B21 ET som jag ska tvinga upp till 300hk+..

så man inte en dag är ute o gasar .. o helt plötsligt vrider sig hela motor utrymmet..

skulle se kul ut på strippen .. gassar upp till 50km/h o helt plötligt vrider sig bilen ...

Link to comment
Share on other sites

Haha.. ja en korkskruv är det inte ofta man ser på strippen.. ;)

men jag funderar faktiskt över samma...

kör man på strippen så måste det ta ganska hårt på ramen...

ingen som har några teorier ??

Link to comment
Share on other sites

I Australien har de tydligen något krav på chassits styvhet som gör att de måste förstärka bokchassit. Det går att förstärka en hel del utan att öka vikten nämnvärt.

Jag har hittat ett word-dokument som någon skrivit om chassit och förstärkningar man kan göra. Tyvärr verkar det inte gå att ladda upp så jag får väl länka till det istället.

kitcaranalysis.zip

Link to comment
Share on other sites

En sån här bil ska inte gå på strippen !  ;)

stripen är bara för att få en tid på motor...

bilen ska jag ha som crusing / fritids bil

men oxå som lite bus bil på sena sommar kvällar ;)

(som baalzamon på pekade på i föra inlägget)

Link to comment
Share on other sites

En sån här bil ska inte gå på strippen !  ;)

stripen är bara för att få en tid på motor...

bilen ska jag ha som crusing / fritids bil

men oxå som lite bus bil på sena sommar kvällar ;)

(som baalzamon på pekade på i föra inlägget)

Ähh! Håller med Per! ;)

Vill du ha siffror på motorn är det enklaste att köra den i en bänk - då får du klara siffror på hur mycket effekt du har. Strippen säger mer om föraren än om bilen enligt mig. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Köra på strippen!?!

Tycker det mest ser ut som att du inte kommer iväg :P

Link to comment
Share on other sites

hehe... det är den brutala B20in som är för kraftig å stark....

de e därför ja inte kommer iväg... ;)

sedan e odiffat å bara 195 gatdäck inte optimalt för strippen.. :(

Link to comment
Share on other sites

f*n vet va motorn ger, men de som vet lite om B20 gissar runt 120-140 Hkr..

vikt 655 med nästan tom tank utan förare..

201 meter på 9.1 som bäst...

Under 10 i alla fall, tänk vad en sjua skall prestera med 200hk, diff och bredare däck... Kan ju inte bli annat än bra tider

Link to comment
Share on other sites

f*n vet va motorn ger, men de som vet lite om B20 gissar runt 120-140 Hkr..

vikt 655 med nästan tom tank utan förare..

201 meter på 9.1 som bäst...

Under 10 i alla fall, tänk vad en sjua skall prestera med 200hk, diff och bredare däck... Kan ju inte bli annat än bra tider

tänk vad en sjua skall prestera med 300hk+, diff och bredare däck

De är exakt vad jag ska bygga... vem vet jag kommer kanske bli effekt galen..

måste komma på nått sätt att förstäka hassit utan att gå upp så mycke i vikt...

hittade iallefall tryckplatan + koppling jag ska ha ..lika bra o sattsa rejält

Kg trtrimning hade en på 900nm..

de borde la räcka ;)

Link to comment
Share on other sites

En sån här bil ska inte gå på strippen !  ;)

Hrrrrm....

Jag känner igen dina ord Per......

Har för mej att du kastat dom på mej några gånger under diskussioner.... :)

Nu förstår jag inte vad du menar ! Inte skulle väl jag .... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ingen tar illa upp av det jag skriver, för det är inte min mening men en "7:a" är i grund och botten konstruerade för att va en riktigt bansmiskare. Så jag blir bara lite konfunderad över när man frågar efter förstärkningar för att få bilen att hålla på strippen. Kanske bättre att bygga ett rundrörsram med plastskal då....

Det tog ungefär ett år efter det att jag började bygga min bil som jag insåg vad det var jag höll på med. Vad det var för bil som jag igentligen byggde. En vansinigt rolig lekbil när det är riktigt kurvit och en riktigt banracer. Det är bara att inse att en "sjua" kommer aldrig bli något högfartsmonster på grund av sin form som en tegelsten men däremot är dom vansinnigt snabba så fort det börjar svänga.

Den här är mina åsikter och jag poänterar mina... Vi är alla olika och vi har alla olika grunder till att vi bygger oss en "sjua" Några gillar byggandet mest andra vill ha en dräpare på bana några vill få sin bil så snabb som möjligt under 10 sek och några vill bara använda sin bil för härliga utflyckter med fikakorg. Det finns säkert massa andra orsaker också... men visst är det härligt att vi är lika bilgalna allihop och kan träffas och diskutera här !

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ingen tar illa upp av det jag skriver, för det är inte min mening men en "7:a" är i grund och botten konstruerade för att va en riktigt bansmiskare. Så jag blir bara lite konfunderad över när man frågar efter förstärkningar för att få bilen att hålla på strippen.  Kanske bättre att bygga ett rundrörsram med plastskal då....

Det tog ungefär ett år efter det att jag började bygga min bil som jag insåg vad det var jag höll på med. Vad det var för bil som jag igentligen byggde. En vansinigt rolig lekbil när det är riktigt kurvit och en riktigt banracer. Det är bara att inse att en "sjua" kommer aldrig bli något högfartsmonster på grund av sin form som en tegelsten men däremot är dom vansinnigt snabba så fort det börjar svänga.

Den här är mina åsikter och jag poänterar mina... Vi är alla olika och vi har alla olika grunder till att vi bygger oss en "sjua" Några gillar byggandet mest andra vill ha en dräpare på bana några vill få sin bil så snabb som möjligt under 10 sek och några vill bara använda sin bil för härliga utflyckter med fikakorg. Det finns säkert massa andra orsaker också... men visst är det härligt att vi är lika bilgalna allihop och kan träffas och diskutera här !

Jag skriver under på vart enda ord :)

Link to comment
Share on other sites

instämmer jag med... Å själv bygger jag min bil för att den skall vara rolig överallt... ;)

jag vill inte "måla in mig i ett hörn" genom att bygga om den på ett eller annat sätt...

det skall vara en alround racer.. :D

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med er andra. Tänk vad tråkigt det vore om alla tyckte exakt likadant! Själv ligger jag någonstans mitt emellan, jag vill ha en bil som både funkar fint på kurviga vägar och som är startsnabb. Det kanske blir en svår kombination, men då sjuorna har goda grundförutsättningar så tror jag att det skall gå ganska fint att kombinera dessa båda egenskaper. Bilarna är helt enkelt bland det bästa från två världar!

Link to comment
Share on other sites

trevligt att läsa...

Dock blir det lite problem för mig som inte har boken

så när han säger "LA and LB to the middle of tube LC" så säger det mig inte mycket...

någon som har bild eller kan förklara vart på ramen det är ??

except for Caterham, most seven type chassis are way off an optimum design

Ja det låter ju opartiskt dedära.. ;)

Link to comment
Share on other sites

LA, LB och LC är i fronten har jag för mig. Men jag skall kolla upp det noggrannare när jag kommer hem i kväll.

Han nämner också kardantunneln i plåt som diskuteras i en annan tråd. Lite intressant får jag säga.

Link to comment
Share on other sites

De förstärkningarna låter nästan precis som "Aussie mods" som presenterats tidigare här på forumet - leta lite på http://locost7.info så hittar ni liknande förstärkningar där. Största skillnaden är väl att "Aussie mods" har kvar kardantunneln med svetsade plåtar istället för en tunnel enbart gjord av plåt.

En sak som många inte verkar inse är det enorma förstärkning det innebär att svetsa golvplåten istället för att popnita alu-plåt där. Svetsad plåt är ju att jämföra med ordentliga kryss-stag eftersom den motverkar skuvning av konstruktionen. Tänk på att all "öppna" fyrkanter, som tex vid framvagnsupphängningen, behöver ett snedstag för att bli riktigt stark.

Link to comment
Share on other sites

Acke.

Om du laddar ner filen "book chassis" från MCsorley.net

så ser du att dem ritningarna är uppmärkta med alla

bokstäverna.

http://mcsorley.net/locost/default.htm

hoppas det hjälper.

Hälsn/Daniel

Bygger själv efter dessa ritningar(breddat chassie) och dom stämmer mycket bra, har själv Ron Champions bok och där finns en del fel som har rättats till av Mcsorley,

En sak är att när man bygger framvagsinfästningen, övre A-armens bakersta fästet så är röret som det ska fästas på lite för långt ut (ca: 5mm) vilket påpekas på denna site.

Nu hade jag redan svetsat detta rör så jag får kompensera detta på ett annat sätt,vill ej kapa loss röret och svetsa om då det påverkar matrialet förmycket.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Om du ersätter kardantunneln som är gjord av rör, klädd med Alu plåt (som i boken) med ett golv (1.6mm) i stålplåt och tunnel så nästan fördubblar du styvheten i chassiet.

Finns en kille som är ingenjör i USA som har gjort beräkningar på detta och han har lagt ut ritningar på bokchassiet(felen korrigerade) och även breddade som man kan ladda hem gratis (allt är i mm).bygger själv efter detta och det fungerar suveränt bra.

Där finns även en sida med info om hur du styvar upp det befintliga chassiet som jag berättat om.

WWW.mcsorley.net

Caper

Link to comment
Share on other sites

Aluplåtarna ska väl inte bara popnitas? Ni använder väl ett karosslim tillsammans med nitiningen?

Kan rekomendera en produkt som heter sealbond från Veidec.

Det är en limmande fogmassa som lämpar sej till att lägga mellan

rör och plåtar .

Den innehåller inte någon ättiksprit som t.ex. silicon (rostar) och blir hårdare fogar av än silicon.

Sen sitter som berget och torkar hyfsat snabbt med. Desutom övermålningsbar ganska snabbt.

Jäkligt bra klet faktiskt finns både grå svart och transparent.

http://www.veidec.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...