Jump to content

locost på 240


EbEb

Recommended Posts

Hej!

Jag har kikat runt bland diverse trådar sedan några månader tillbaka, och har blivit riktigt sugen på att bygga en locost. Eftersom jag är student så måste jag hålla nere kostnaderna, dvs en riktig locost!:) Därför hade jag tänkt mig en 240 som donator, förmodligen b23:a med förgasare. Det verkar enkelt med stel bakaxel. Jag har förstått att bokramen eller motsvarande Mc Sorley ska fungera i bredd, men hur är det med motorrummet? finns det någon som har en ritning baserad på 240(rent av byggt på 240 kanske???)? Har förstått att 140-spindlarna är bra, men är 240-spindlarna helt förkastliga? Är det fler delar än spindlarna och kylet som behöver tas från annan bil om man kör med 240? Kan tänka mig att kardanen blir lite svår...

Jag håller till i Lundaområdet i Skåne, är det någon som har koll på var man kan köpa rör och plåt till vettiga priser i närheten? Jag hade tänkt att punktsvetsa ihop ramen med en 105 A migsvets(gas), och sedan troligtvis hyra svets för att svetsa resten. Kan tänka mig att det krävs lite mer när man ska svetsa motorfästen och infästningarna på bakaxeln.

lite frågor blev det.. tacksam för svar!

Sten

Link to comment
Share on other sites

det där med att punkta ihop schassiet med den lilla svetsen... kan du inte låna en ``riktig´´svets direkt. då det är jätteviktigt att schassiet är hållbart svetsat... alt. be någon med mycket vana svetsa det, med bra svets. det vore mycket illa om grejerna går sönder..

lite som en kedja. inte hållbarare än svagaste länken.

tror inte det är kul att dö.

bara mitt lilla tipps..

sedan är det viktigt att kolla till schassiet då och då för att se så inga sprickor uppstått...

drive fast and safe ..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med 240-delar. Ramen är i stort sett enligt boken och McSorley's ritningar. I motorrummet blir det lite tight, jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska klämma in generatorn.

Kardanen kan passa om du sätter motorn långt bak. Man använder bara främre delen, vänd bakochfram, och flyttar medbringaren. 240 har ju byggts med typ 5 olika växellådor, så det går nog att hitta nån som är rätt längd. Jag tog hittade en från en fyrväxlad bil som var lagom ihop med femväxlad låda.

Spindlarna från 240 går inte att använda, hitta några från 140 istället. Bromsarna från 240 passar på dom oxå. Övre spindelled från Kontima och undre från 740 passar. Styrväxeln är för lång, så försök hitta en 240 utan servo, med styrväxel helt i stål, så den blir enkel att korta. Kylaren och tanken får du hitta nån annanstans.

100A räcker till att punkta med, men sen behövs det lite mer kräm. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

För ovana/osäkra svetsare så rekomenderas annars att man punktar själv och sedan lämnar in det till en licenserad svetsare. Då har man också ett bevis på att det är ordentligt gjort att visa upp vid SFRO-inspektionen.

Link to comment
Share on other sites

För ovana/osäkra svetsare så rekomenderas annars att man punktar själv och sedan lämnar in det till en licenserad svetsare.

Eller öva tills man blir van/säker. Migsvetsning är inte svårt.

Link to comment
Share on other sites

Migsvetsning är inte svårt.

som sagt innan svetsarnas kvalite är mycket viktig.. i varje fall när det gäller schassie bärarmar osv..

man kan ju nämna att om du har din bruksbil och bärarmarna är sönderrostade så får man INTE svetsa dom ... .. det handlar inte bara om egen säkerhet utom andras oxå...mao viktigt...

öva svetsa på något annat än schassiet ,ett cykelställ eller ett eller flera arbetsbord.. kanske det som schassiet senare skall byggas upp på.

Ja jag är tjatigt men har man sett skit svetsar som man bara slipar ner coh sedan svetsar på igen i förhoppningen att det ..nog håller..... är man inte riktigt duktig.. köp några backar öl och låt någon duktig få dom vid färdigt arbete. ( går även att byta mot ett alkoholfritt alternativ :D )

ja jag är skyddsombud på mitt jobb.

det finns massor med folk som är duktiga med svetsen låt dom göra jobbet.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...