Jump to content

locost på 240


EbEb

Recommended Posts

Hej!

Jag har kikat runt bland diverse trådar sedan några månader tillbaka, och har blivit riktigt sugen på att bygga en locost. Eftersom jag är student så måste jag hålla nere kostnaderna, dvs en riktig locost!:) Därför hade jag tänkt mig en 240 som donator, förmodligen b23:a med förgasare. Det verkar enkelt med stel bakaxel. Jag har förstått att bokramen eller motsvarande Mc Sorley ska fungera i bredd, men hur är det med motorrummet? finns det någon som har en ritning baserad på 240(rent av byggt på 240 kanske???)? Har förstått att 140-spindlarna är bra, men är 240-spindlarna helt förkastliga? Är det fler delar än spindlarna och kylet som behöver tas från annan bil om man kör med 240? Kan tänka mig att kardanen blir lite svår...

Jag håller till i Lundaområdet i Skåne, är det någon som har koll på var man kan köpa rör och plåt till vettiga priser i närheten? Jag hade tänkt att punktsvetsa ihop ramen med en 105 A migsvets(gas), och sedan troligtvis hyra svets för att svetsa resten. Kan tänka mig att det krävs lite mer när man ska svetsa motorfästen och infästningarna på bakaxeln.

lite frågor blev det.. tacksam för svar!

Sten

Link to comment
Share on other sites

det där med att punkta ihop schassiet med den lilla svetsen... kan du inte låna en ``riktig´´svets direkt. då det är jätteviktigt att schassiet är hållbart svetsat... alt. be någon med mycket vana svetsa det, med bra svets. det vore mycket illa om grejerna går sönder..

lite som en kedja. inte hållbarare än svagaste länken.

tror inte det är kul att dö.

bara mitt lilla tipps..

sedan är det viktigt att kolla till schassiet då och då för att se så inga sprickor uppstått...

drive fast and safe ..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med 240-delar. Ramen är i stort sett enligt boken och McSorley's ritningar. I motorrummet blir det lite tight, jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska klämma in generatorn.