Jump to content

Vända SAAB-motor


Liftarn

Recommended Posts

Jag har börjat skissa lite på ramen och jag tänkte använda mig av en turbomotor från en klassisk SAAB 900. Det ser rätt OK ut men lite långt överhäng framtill. Kan man göra som SAAB gjorde med Sonett mk1 och vände motorn bakfram och få den att driva åt andra hållet?

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du verkligen skall bygga en sjua med framhjulsdrift och motor/låda från saab? Blir kul att se det färdiga resultatet, eler åtminstone några skisser. Jag får en bild av en blandning mellan en sjua och en trädgårdstraktor i huvudet :D

Vet tyvärr inte om det går att vända på saablådornas rotation. Kan du inte använda en låda från en gammal bubbla i stället? Då får du tyngden längre bak i bilen, och kan dessutom behålla sjuoarnas klassiska utseende i större grad.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du verkligen skall bygga en sjua med framhjulsdrift och motor/låda från saab? Blir kul att se det färdiga resultatet, eler åtminstone några skisser. Jag får en bild av en blandning mellan en sjua och en trädgårdstraktor i huvudet :D

Inte exakt en sjua men en liknande stil. fast jag tänkte ha hjulen innanför karossen. Dels för att få mer bredd så man får plats och dels för att dölja att det är en framhjulsdriven bil. Ursprungligen hade jag tänkt med att använda någon liten småbil med tvärställd motor som t.ex. Ford Fiesta, Opel Corsa, Nissan Micra... Men sedan råkade jag köpa en 900 turbo så planerna ändrades.

Designen jag inspirerats mest av är Eyerly:

3.JPG

Anledningen att den designen är så lockande är dels de klassiska linjerna med drag av både Ferrari, AC Cobra och SAAB Sonett mk1. Dels är karossen formad utan sammansatta kurvor, d.v.s. att den är tämligen lätt att själv böja till så man behöver inte tillverka/köpa några glasfiberdelar. Jag har provat att skissa lite och det ser ganska genomförbart ut och ser inte så dumt ut även med motorn åt normalt håll. Jag har inte riktigt bestämt mig för chassikonstruktionen ännu. Det verkar bli en blandning av fackverk (inspirerad av sjuor) och ram (inspirerad av AC Cobra). Anledningen är att det kan bli lite klent vid "dörrarna" annars.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in viktfördelningen på monstret... 62,5 fram, 37,5% bak.. *S*

Där brukar iofs framhjulsdrivna bilar ligga så jag skulle tro att de faktiskt är ganska idealiskt.

Men snygg är den inte, men det beror nog mer på designen än konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

Där brukar iofs framhjulsdrivna bilar ligga så jag skulle tro att de faktiskt är ganska idealiskt.

Men snygg är den inte, men det beror nog mer på designen än konstruktionen.

Hej , tänk på att du inte bara får mycket vikt fram med det konceptet du tänker på utan oxå en hel massa vikt framför fram axeln! ( motorn kommer ju sluta framför noskonen på en vanlig 7:a )

Skulle tro att med tanke på hur lätt resten av bilen är så kommer det bli mer eller mindre en torped du bygger i svängarna. ( understyr). "Vanliga" bilar vill nog inte ha 70 % vikt fram det bara blir så på grund av alla andra saker som skall få plast och fungera.

Sonneten 1 hade en helt annan växel låda an 900 + att man faktisk körde motorn baklänges har jag för mig.

Bubbla lådan går att vända diffen på och få att gå baklänges. Sätt din motor mitt monterat, tråg från någon nyare saab ( tror jag passar) och ha FWD med det mesa av vikten OCH tröghets momentet i mitten på bilen.

Enda intressanat blir att få ihop låda motor , men det har gjorts förut ( tror man kör 99 motorer i bubblor i folkrace)

// bara min tankar :prop: om det hela

Link to comment
Share on other sites

Tänker du möjligen på Onyx Firefox Roadsport?

indexpic11.jpg

Läs mer på http://www.davebence.co.uk/onyx_firefox/

Men den var väl bland de mest o-proportionella skapelser som gjorts...... Undrar om byggaren blev glad när han såg vad han gjort.... :biglaugh2: :biglaugh2: Att han inte skäms!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Den första sonetten, hade inte den en tvåtaktare! Alla som kört moped i sin ungdom vet ju att moppemotorn fungerade utmärkt "bakvänt"!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Sonneten 1 hade en helt annan växel låda an 900 + att man faktisk körde motorn baklänges har jag för mig.

Bubbla lådan går att vända diffen på och få att gå baklänges. Sätt din motor mitt monterat, tråg från någon nyare saab ( tror jag passar) och ha FWD med det mesa av vikten OCH tröghets momentet i mitten på bilen.

Enda intressanat blir att få ihop låda motor , men det har gjorts förut ( tror man kör 99 motorer i bubblor i folkrace)

// bara min tankar :prop: om det hela

900/99-motorn sitter baklänges redan från början.

Vad folk-llådan gäller så har man använt upp-o-ned-vända lådor i en del fyrcylindriga porschar.. den där superlätta roadstern från 60-70-tal bla.. http://www.gunnarracing.com/ kan man kolla in.

De har haft en del sådana hyss för sig i en del byggen.

Buss-lådan kan man tydligen använda om man ska ngt som tål lite mer stryk...

Sen är det ju inte säkert att man måste vända på lådan.. det beror ju på om Saab-motorn snurrar åt rätt håll jämfört med bubbel-motorn. :)

Appropå viktfördelning så är mycket vikt fram INTE bra... MYCKET svårt att får egenskaper som är bra på gränsen. Har haft en hel del probs med just detta i de 900:or vi race:at.

Brukar bli så att det är understyrt och sedan växlar blixtsnabbt till överstyrt vid gasuppsläpp, att det är understyrt och så går man på curbsen eller ngt gupp och så sticker arselet.

Lurig broms-egenskaper får man räkna med oxå där baken lätt ställer sig på tvären.

Link to comment
Share on other sites

900/99-motorn sitter baklänges redan från början.

Vad folk-llådan gäller så har man använt upp-o-ned-vända lådor i en del fyrcylindriga porschar.. den där superlätta roadstern från 60-70-tal bla.. http://www.gunnarracing.com/ kan man kolla in.

De har haft en del sådana hyss för sig i en del byggen.

Buss-lådan kan man tydligen använda om man ska ngt som tål lite mer stryk...

Sen är det ju inte säkert att man måste vända på lådan.. det beror ju på om Saab-motorn snurrar åt rätt håll jämfört med bubbel-motorn. :)

Räcker det inte med att flytta över och vända kronhjulet på folkalådorna, har för mig det?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej , tänk på att du inte bara får mycket vikt fram med det konceptet du tänker på utan oxå en hel massa vikt framför fram axeln! ( motorn kommer ju sluta framför noskonen på en vanlig 7:a )

Jo, just därför som jag helst skulle vilja vända på motorn.

Skulle tro att med tanke på hur lätt resten av bilen är så kommer det bli mer eller mindre en torped du bygger i svängarna. ( understyr). "Vanliga" bilar vill nog inte ha 70 % vikt fram det bara blir så på grund av alla andra saker som skall få plast och fungera.

70% är lite mycket kanske (även om SAAB hade det på sin Formula Junior). Traditionellt är SAABar ganska framtunga, t.ex. 9-3 har en 60/40-fördelning. Det kan kanske också hänga ihop med att man vill att föraren ska sitta så nära bilens tyngdpunkt som möjligt så man känner var man har bilen. Den klassiska 900:an har också 60/40 (fast fullastad blir det iofs 51/49).

Bubbla lådan går att vända diffen på och få att gå baklänges. Sätt din motor mitt monterat, tråg från någon nyare saab ( tror jag passar) och ha FWD med det mesa av vikten OCH tröghets momentet i mitten på bilen.

Men klarar den lådan av kraften? Sedan är det nog inte helt enkelt att få ihop dom. Då är det nog enklare att försöka få tag på en 9000-motor. Alternativt göra en 2+2 och kanske flytta batteriet bak för att få mer vikt där.

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte med att flytta över och vända kronhjulet på folkalådorna, har för mig det?

H Janne

Jo, det stämmer bra.

Man bara vänder hela diffen och byter sida på pinjongen så kronhjulet går baklänges.

Flitigt använt knep hos de som bygger VW trike.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en skiss med motorn inritad. Uppenbarligen behöver stolen monteras direkt på golvet och lutningen på rattstången fixas men jag tycker inte det riktigt ser ut som om jag är helt ute och cyklar.

post-45-1142275151.png

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

Hmm ser ut att bli kopiöst framtung, jag har hela motorn bakom framhjulets centrum.

Principen för god balans är väl att man ska ha det mesta av vikten kring bilens centrum, mindre masströghetsmoment. Jag tycker fortfarande att du skall överväga att ha motorn bak(det går ju att använda saabupphängningen då med, bara att låsa styrningen på ett snyggt sätt).

H Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga nåt liknande Liftarns förslag skulle jag nog välja en Subaru drivlina.

en smäcker boxermotor och litet överhäng framför framaxeln i kombination med fyrhjulsdrift.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd till som berör OG 900 drivlina mittmonterat.

Fanns nämligen en bil som kallades Sniper (omskriven i Bilsport) där man sitter efter varandra i rad så att säga,

Är själv lite tänd på att snickra ihop ngt i den vägen då jag har en bra laddning med 900-delar liggande. :)

Borde ge ett åk med rätt härliga mittmotors-egenskaper... dvs. en bred körstil. :D

(Läste det här inlägget igen nu och hittade " stavfel som jag rättade.. man är ju för sorglig.. *S*)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga nåt liknande Liftarns förslag skulle jag nog välja en Subaru drivlina.

en smäcker boxermotor och litet överhäng framför framaxeln i kombination med fyrhjulsdrift.

Man tager vad man haver... Jag råkar ha en 900 turbo över. Den har visat sig vara osäljbar så jag tänkte att jag kunda kanske göra något kul med den hellre än att låta den gå till skroten.

Link to comment
Share on other sites

ja, varför överhuvudtaget överväga framhjulsdrift om det är avsett att bli en sportbil? :blink:

Jag anser att sportbilar mycket väl kan ha framhjulsdrift. När man bygger små, lätta sportbilar har det klara fördelar som att innerutrymmena blir bättre och man får en lägre vikt. Dessutom kan man få snabbare respons på gas och broms eftersom man inte har en massa energi lagrad i en roterande axel. Det finns ju en del exempel som t.ex. Lotus Elan M100, Fiat Coupé, Fiat Barchetta (66/34 viktfördelning) och naturligtvis Saab Sonett och massor med japaner.

techelan.JPG

Framhjulsdrift, visserligen med tvärställd motor i en Lotus Elan. 64/36 viktfördelning.

Men går verkligen drivaxlarna på 99/900 ut så långt bak? Jag hade för mig att de går ut närmare mitten på motorn?

post-45-1142336190.jpgpost-45-1142336200.jpg

Tydligen gör dom det.

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

Jag anser att sportbilar mycket väl kan ha framhjulsdrift. När man bygger små, lätta sportbilar har det klara fördelar som att innerutrymmena blir bättre och man får en lägre vikt. Dessutom kan man få snabbare respons på gas och broms eftersom man inte har en massa energi lagrad i en roterande axel. Det finns ju en del exempel som t.ex. Lotus Elan M100, Fiat Coupé, Fiat Barchetta och naturligtvis Saab Sonett och massor med japaner.

Torde då vara smidigare att ställa motorn bakom stolarna, som på en Speedster, alla fördelarna, ingen av nackdelarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd till som berör OG 900 drivlina mittmonterat.

Fanns nämligen en bil som kallades Sniper (omskriven i Bilsport) där man sitter efter varandra i rad så att säga,

Jag har sökt men inte lyckats hitta något. Har du några länkar?

Att ha en motor baktill och bakhjulsdrift i en lätt bil kan ge "intressanta" köregenskaper. Inte helt positivt.

Jag har funderat på vad man kan göra för att snygga till viktfördelningen. Ett sätt är ju att göra en fyrsitsig. Men annars har man ju bensintank och reservhjul bak. Batteriet sitter lång fram på 900:an och det kan ju flyttas till bakom motorn, vid torpedväggen eller i värsta fall till bilens bakända. Sedan kan man ju iofs sätta kylaren bakom motorn också som på äldra SAABar.

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt men inte lyckats hitta något. Har du några länkar?

Att ha en motor baktill och bakhjulsdrift i en lätt bil kan ge "intressanta" köregenskaper. Inte helt positivt.

Jag har funderat på vad man kan göra för att snygga till viktfördelningen. Ett sätt är ju att göra en fyrsitsig. Men annars har man ju bensintank och reservhjul bak. Batteriet sitter lång fram på 900:an och det kan ju flyttas till bakom motorn, vid torpedväggen eller i värsta fall till bilens bakända. Sedan kan man ju iofs sätta kylaren bakom motorn också som på äldra SAABar.

Ahh, men om SAAB motorn verkligen har det överhänget så blir ju motorn nästan mittmonterad= jäkligt bra egenskaper.

Sen är det viktigt att den vikt man har, hamnar så centrerat som möjligt i bilen, att balansera upp med vikt i andra änden kan ge väldigt konstiga egenskaper(fast det kanske var så du menade).

/ janne

Link to comment
Share on other sites

Ahh, men om SAAB motorn verkligen har det överhänget så blir ju motorn nästan mittmonterad= jäkligt bra egenskaper.

Det beror lite på designen men får man tung bak på en bakhjulsdriven bil (som Porsche ofta har eller klassiska Tatra för att ta ett annat exempel) så får man en bil med väldigt farliga egenskaper. Placeringen av kylaren ställer till en del problem. Designmässigt (alltså rent estetiskt) är mittmotorbilar också rätt svåra (tycker iaf jag). Sedan gillar jag rent principiellt inte bakhjulsdrivna bilar.

Jag hittade förresten några bilder på Sniper på http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/c...es/k1casnip.htm

Kanske inte världens snyggaste design, fast den behöver man ju inte kopiera.

Men rent allmänt. Om jag inte ska pressa bilen till det yttersta på bana. Är det rimligt att behålla motorn fram utan att vända den?

Link to comment
Share on other sites

Dom bilarna du refererar till har ju lådan fram och motorn bak?? Skulle du hänga in saaben så skulle motorn hamna föröver och lådan bakåt som på vilka superbilar som helst??

Porscharna har väl inte såå kassa vägegenskaper det körs ju fortfarande bana med många 911:or.

Men ska det byggas för principens skull så förstår jag ditt ställningstagande, men jag tror fortfarande att vägegenskaperna blir riktigt kassa på ett sånt bygge.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Men ska det byggas för principens skull så förstår jag ditt ställningstagande, men jag tror fortfarande att vägegenskaperna blir riktigt kassa på ett sånt bygge.

Det är mest överhänget som är problemet egentligen. Viktfördelningen och framhjulsdriften är inte olik andra framhjulsdrivna sportbilar.

Jag har gjort en ny skiss baserad på mittmotor.

post-45-1142359633.png

Eftersom jag vill slippa att jobba i glasfiber valde jag Lotus Esprit som modell. De kantiga formerna kan man nog ådstakomma själv i aluplåt. Intressant nog har SAAB 900 och Lotus Esprit nästan exakt samma hjulbas, det skiljer 8 cm. Dörrhandtag från en 240 passar stilmässigt. Pop-up lyktor måste man nog ha. Problemet är rutorna. Dels hur de ska fästas och dels själva glaset. Det måste nog specialbeställas och då blir det dyrt. Någon som har några ideer där?

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en ny skiss baserad på mittmotor.

post-45-1142359633.png

Eftersom jag vill slippa att jobba i glasfiber valde jag Lotus Esprit som modell. De kantiga formerna kan man nog ådstakomma själv i aluplåt. Intressant nog har SAAB 900 och Lotus Esprit nästan exakt samma hjulbas, det skiljer 8 cm. Dörrhandtag från en 240 passar stilmässigt. Pop-up lyktor måste man nog ha. Problemet är rutorna. Dels hur de ska fästas och dels själva glaset. Det måste nog specialbeställas och då blir det dyrt. Någon som har några ideer där?

Se där nu börjar det likna nått :)

/janne

Link to comment
Share on other sites

Det här med de ngt lömska vägegenskaperna på gamla 911:or beror på ett antal olika faktorer:

• Motorn BAKOM bakaxeln (mittmotor med Saab-drivlina sätter motorn 75% framför axeln)

• Pendel-bakaxel som ändrar spårvidd hej o vilt

• För smala sulor bak

• Mycket lift fram i höga farter ihop med massacentrum så långt bak.

De som kört en moden 911 vet att det mesta av detta är fixat nu. Betydligt mer civilserat

Tybgdpunkten kommer inte bli ngt allvarligt problem.

Skulle sannolikt mer likna Lotus Elise/Exige i uppträdande.

Och det är troligen bilen med världens idag bästa väghållning.

Dubbla A-armar ger inte alls samma mysko språviddsförändringar.

Däcksbredden löser man nog.

Lite aerodynamik-fix löser framvagnen i den mån det behövs.

Dock kommer det bli som sagt en annan körstil med en mittmotorbil av detta slag en med en framhjulsdriven.

Förmodligen ngt som liknar en 360 Modena i uppträdande. Ganska najs, även om en 360 sägs kräva sin man på gränsen. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hoppar in i tråden med ett par frågor:

Går det att montera nån annan motor på den där SAAB-lådan eller är det en väldigt unik och "egen" konstruktion?

Finns det andra (lättillgängliga) växellådor av liknande konstruktion som håller för högre effekter?

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hoppar in i tråden med ett par frågor:

Går det att montera nån annan motor på den där SAAB-lådan eller är det en väldigt unik och "egen" konstruktion?

Finns det andra (lättillgängliga) växellådor av liknande konstruktion som håller för högre effekter?

Patrik

Problemet är att lådan är ihopbyggd med oljetråget, och sitter mer eller mindre under motorn. Nästan unik lösning, så saabtrimmare får problem när dom behöver en mera hållbar låda.

Link to comment
Share on other sites

Dock kommer det bli som sagt en annan körstil med en mittmotorbil av detta slag en med en framhjulsdriven.

Det är det jag är orolig för...

Någon som har några bra ideer hur man löser placeringen av kylare och bensintank? Kylaren måste nog sitta baktill, framför motorn är nog enklast. Får man tillräckligt med luftflöde underifrån eller bör man ha luftintag på sidorna?

bensintanken bör nog inte sitta i motorutrymmet. Precis framför förarutrymmet (bakom frontaxeln) känns inte heller helt bra. Esprit har ju sadeltankar (och två tanklock) vilket kanske är att komplicera saker i onödan. Så var ska man ha tanken?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att lådan är ihopbyggd med oljetråget, och sitter mer eller mindre under motorn. Nästan unik lösning, så saabtrimmare får problem när dom behöver en mera hållbar låda.

Det finns ju dom som har lyckats koppla ihop med annan låda men OG900:an är ju lite speciell. Men Trollspeed säljer väl lämpliga förstärkningar. Ta en titt på http://video.google.com/videoplay?docid=-5996777857041845616 Fast även med förstärkningar klarar ju lådan inte hur mycket som helst.

Link to comment
Share on other sites

Det är det jag är orolig för...

Någon som har några bra ideer hur man löser placeringen av kylare och bensintank? Kylaren måste nog sitta baktill, framför motorn är nog enklast. Får man tillräckligt med luftflöde underifrån eller bör man ha luftintag på sidorna?

Kylningen är nog bäst att lösa med kylare placerade i kanaler på sidorna, underifrån lär inte luften räcka till kylning.

Läser en bok av Carrol Smith just nu "prepare to win" och han förespråkar ducts (kanaler?) för bästa kylning till minsta luftmotstånd.

/b

Link to comment
Share on other sites

Går det att montera nån annan motor på den där SAAB-lådan eller är det en väldigt unik och "egen" konstruktion?

Möjligen skulle man kunna använda en Triumph Stag V8. Innan SAAB köpte Scania och fick tillgång till en egen motortillverking köpte man in 1.7 och 1.8 liters motorer från Triumph. Triumph använde den lutande fyran i t.ex. Dolomite Sprint och Dolomite 1850. Då med egen låda och bakhjulsdrift. Triumph TR7 had en liknande (men inte exakt samma) motor. Problemet är att Stag V8:an dels är ganska sällsynt och dels (sägs det) ganska opålitlig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att lådan är ihopbyggd med oljetråget, och sitter mer eller mindre under motorn. Nästan unik lösning, så saabtrimmare får problem när dom behöver en mera hållbar låda.

Ok, som jag befarade då... Det var bara ett par dar sen som jag fick upp ögonen för den här SAAB-lösningen så jag har ingen direkt erfarenhet av den. Det jag är ute efter är ett så kompakt som möjligt drivpaket med längsmonterad motor. Jag var inne på en Subaru-drivlina men den växellådan sticker ut för mycket bakom hjulen. En Subaru-motor på SAAB-lådan hade nog varit en spännande lösning annars. :racesmile:

Det finns ju dom som har lyckats koppla ihop med annan låda men OG900:an är ju lite speciell. Men Trollspeed säljer väl lämpliga förstärkningar. Ta en titt på http://video.google.com/videoplay?docid=-5996777857041845616 Fast även med förstärkningar klarar ju lådan inte hur mycket som helst.

Möjligen skulle man kunna använda en Triumph Stag V8. Innan SAAB köpte Scania och fick tillgång till en egen motortillverking köpte man in 1.7 och 1.8 liters motorer från Triumph. Triumph använde den lutande fyran i t.ex. Dolomite Sprint och Dolomite 1850. Då med egen låda och bakhjulsdrift. Triumph TR7 had en liknande (men inte exakt samma) motor. Problemet är att Stag V8:an dels är ganska sällsynt och dels (sägs det) ganska opålitlig.

Jag hittade inget om förstärkningar där vid en snabbkoll men jag såg rallydrev till försäljning på en sida igår. Dom var lååångt utanför min budget ;) . Hittade det här om Stag-motorn. Låter ju riktigt skrämmande :blink: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Möjligen skulle man kunna använda en Triumph Stag V8. Innan SAAB köpte Scania och fick tillgång till en egen motortillverking köpte man in 1.7 och 1.8 liters motorer från Triumph. Triumph använde den lutande fyran i t.ex. Dolomite Sprint och Dolomite 1850. Då med egen låda och bakhjulsdrift. Triumph TR7 had en liknande (men inte exakt samma) motor. Problemet är att Stag V8:an dels är ganska sällsynt och dels (sägs det) ganska opålitlig.

Problemet med Triumph-spisarna var väl dels att de hade en tendesns att vara lite tarvligt ihopsatta med ojämnt dragna topp-bultar. Vilket i sin tur ledde till blåst cylinderpackning. Och med stålbultar som sitter snett genom aluminium (inget foder runt skruvarna) och sedan i gjutjärnsblock, så fastnade skiten så kapitalt, redan på några år, att det i stort sett var omöjligt att få isär skiten.

Växellådorna ska nog inte vara ngt större probs i en så lätt bil så länge man håller sig under 200 pållar.

Sen handlar det om lite körteknik oxå. Vilda hjulspinn på 2:an och 3:an på allt annat än totalt slätt underlag avrådes bestämt.

Ngt som är lite knepigt dock är om man vill ha en diffbroms.. så finns det inga begagnade. Punkt.

Utan man får köpa en Sellholm-diff eller liknande. För ca 13-14 lakan om jag inte missminner mig.

Mao bättre med en set-up med mer krängningshämmare fram än bak, lite mjukare fjädrar och hårdare dämpare bak. Detta gör ju att man inte lyfter ena bakhjulet lika lätt. Ger dessutom en ngt mer undertyrd bil. :)

Link to comment
Share on other sites

Kylningen är nog bäst att lösa med kylare placerade i kanaler på sidorna, underifrån lär inte luften räcka till kylning.

Esprit har tydligen "elefantöron" strax bakom fönsterrutan som leder in luft och längst ner på sidan finns också några öppningar. Det verkar vara svårt att ta reda på hur den ser ut under karossen. http://www.lotus-esprit-se.de/NeueSeiten/M...ormationen.html ger lite information men den är för rörig för att vara riktigt hjälpsam. http://project911.luminasweden.com har liknande problem som jag har.

Annars skulle man kunna ha kylaren i fronten. fast att ha ledningar med skållhett vatten genom kupén verkar inte så bra. Esprit är ju en centralramskonstruktion, det kanske man kan ta fasta på och leda luften i en tunnel genom bilen och ut vid kylaren.

Såg förresten att Espritens dörrhantag tydligen kommer från Morris Marina. Jag lästa också en kul grej om att arbetarna på Lotus brukade parkera så långt bort från fabriken som möjligt snarare än så nära som möjligt som det brukar vara på andra ställen. Anledningen var tyligen att Chapman brukade gå runt på parkeringen och leta lämpliga delar.

Link to comment
Share on other sites

finns en kille/firma som heter ETT (Ericssons TransmitionsTeknik eller liknande) som förstärker SAABlådor.. :)

kostar iof en slant men betydligt billigare än Sellholm m.f

Link to comment
Share on other sites

Det är det jag är orolig för...

Någon som har några bra ideer hur man löser placeringen av kylare och bensintank? Kylaren måste nog sitta baktill, framför motorn är nog enklast. Får man tillräckligt med luftflöde underifrån eller bör man ha luftintag på sidorna?

bensintanken bör nog inte sitta i motorutrymmet. Precis framför förarutrymmet (bakom frontaxeln) känns inte heller helt bra. Esprit har ju sadeltankar (och två tanklock) vilket kanske är att komplicera saker i onödan. Så var ska man ha tanken?

Traditionellt placerar man kylaren i fronten, bensintanken med.

Lutar kylaren bakåt, och gör luftutsläpp uppepå huven, alternativt bakom framhjulen.

Laddluftkylaren sätter du innanför ett luftintab framför ena bakhjulet, på andra sidan tar du in luft till o9ljekylare och ventilering av avgassidan på motorn.

Luften från motorutrymmet ventilerar du ut, dels bakom bakrutan, dels mellan baklysena.

Att körstilen blir annorlunda är enbart possitivt ;)

Möjligen skulle man kunna använda en Triumph Stag V8. Innan SAAB köpte Scania och fick tillgång till en egen motortillverking köpte man in 1.7 och 1.8 liters motorer från Triumph. Triumph använde den lutande fyran i t.ex. Dolomite Sprint och Dolomite 1850. Då med egen låda och bakhjulsdrift. Triumph TR7 had en liknande (men inte exakt samma) motor. Problemet är att Stag V8:an dels är ganska sällsynt och dels (sägs det) ganska opålitlig.

Jag har sett en Rover V8 parad med en 900OG 4 växellåda, man får borra om ett par hål och täta lite i ett hörn. (coolt med åtta förgasartrattar uppstickande ur saabhuven ;) )

Sen skulle det inte vara ett enormt arbete att para saabmotorn med exempelvis en Audilåda, har sett skisser på en sån historia.

Men orsakerna att man använder saab900OG motor eller låda i något annat än en 900 är ju att man har grejjerna liggande, skall man byta ut något så är det enklast att byta hela drivlinan.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Traditionellt placerar man kylaren i fronten, bensintanken med.

Jo, det är det jag lutar åt nu. Då får man dra slangar genom hela bilen. Frågan är om pumpen klarar det.

Jo, mellan framhjulen borde den nog få plats. Sedan ett nödhjul framför det. Inte mycket utrymme till bagage, men behöver man mer än en tandborste och ett par rena kallingar?

Laddluftkylaren sätter du innanför ett luftintab framför ena bakhjulet, på andra sidan tar du in luft till o9ljekylare och ventilering av avgassidan på motorn.

Sådana nymodigheter har jag inte så det är inget problem.

Jag har sett en Rover V8 parad med en 900OG 4 växellåda, man får borra om ett par hål och täta lite i ett hörn. (coolt med åtta förgasartrattar uppstickande ur saabhuven ;) )

Jag har hört att SAAB gjorde en provserie (strax under 50 bilar) av 99:an med Stag V8:an men övergav det på grund av hög bränsleförbrukning och att man fick tillgång till Scanias kunnande om turbomotorer. SAAB hade tydligen en egen V8 på gång också ( http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm ) men det blev GMs V6:a istället.

Link to comment
Share on other sites

finns en kille/firma som heter ETT (Ericssons TransmitionsTeknik eller liknande) som förstärker SAABlådor.. :)

kostar iof en slant men betydligt billigare än Sellholm m.f

Jag snackade om diffbroms o inte själva lådan.

Diffbromsen tillverkas ju ny i små serier och prislappen blir ju därefter.

Link to comment
Share on other sites

post-45-1142512490.jpg

Jag har gjort en första prototyp... :)

Jag har inte lyckats hitta något om hur kylaren sitter på den riktiga Esprit (man ser inga stora luftutsläpp framtill) men på Elise sitter den fram.

P1010488.JPG

Fast man har en maffig laddluftkylare (misstänker jag) baktill.

P1010479.JPG

En kylare i den storleken skulle nog klara av att kyla en liten SAAB-motor.

Link to comment
Share on other sites

Sådana nymodigheter har jag inte så det är inget problem.

En laddluftkylare är värt pengarna, inte så dyrt, men det ger både mer effekt och sparar motorn(minskat slitage) så har du ingen så skaffa en.

De från 900 brukar inte vara särskilt dyra, dessutom är de kompakta till formatet.

Link to comment
Share on other sites

En laddluftkylare är värt pengarna, inte så dyrt, men det ger både mer effekt och sparar motorn(minskat slitage) så har du ingen så skaffa en.

Nu fick jag ett erbjudande från en som var intresserad av att köpa min tänkta donatorbil. Jag tar nog pengarna och köper en nyare motor med vattenkyld turbo. Kanske en 16-ventilare (fast då får man inte samma turbokick). Priset på 900:or lär väl inte gå upp den närmsta tiden. Sedan börjen 9000 turbo droppa i pris också (fast då får man nog för mycket kraft till den vikten och den har väl inte de dubbla A-armarna 900:an har).

Annars har jag forskat lite och det märks att Lotus har en bakgrund som tillverkare av kit cars. Många av delarna till Espriten kommer från andra bilar. Dörrhandtagen har jag nämnt tidigare (Morris Marina på tidiga modeller, Opel Calibra på senare) men annars baklyktor från Toyota Corolla, antenn och fäste från Opel Calibra/Tigra, backspeglar från Citroën CX, dimmljus från Opel Astra, fläktmotor från Ford Fiesta (fast själva fläkten var tydligen egen)...

Link to comment
Share on other sites

Annars har jag forskat lite och det märks att Lotus har en bakgrund som tillverkare av kit cars. Många av delarna till Espriten kommer från andra bilar. Dörrhandtagen har jag nämnt tidigare (Morris Marina på tidiga modeller, Opel Calibra på senare) men annars baklyktor från Toyota Corolla, antenn och fäste från Opel Calibra/Tigra, backspeglar från Citroën CX, dimmljus från Opel Astra, fläktmotor från Ford Fiesta (fast själva fläkten var tydligen egen)...

För att inte tala om framvagn från Opel Ascona (bra betyg till opels framvagn ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...