Jump to content

Förstärkning McSorley7+442


Recommended Posts

Hur mycket behöver man förstärka chassit... bygger efter McSorley7+442 ritningar

Jag har inte monterat några extra förstärkningar som det är idag.. men sitter och funderar var jag behöver mer förstärkning..

Jag vill inte stoppa i onödiga kg i bygget och har inte tänkt att öka effekten i motorn vill istället hålla vikten nere

Motor som jag ska ha är Ford Zetec 1.8 130hk

chassi001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket behöver man förstärka chassit... bygger efter McSorley7+442 ritningar

Jag har inte monterat några extra förstärkningar som det är idag.. men sitter och funderar var jag behöver mer förstärkning..

Jag vill inte stoppa i onödiga kg i bygget och har inte tänkt att öka effekten i motorn vill istället hålla vikten nere

Motor som jag ska ha är Ford Zetec 1.8 130hk

chassi001.JPG

Spontant känner man ju att alla öppna ytor ska trianguleras... sidorna, golvet osv.

Och att en bit plåt plaverad på rätt ställe, tex. torpedväggen, främre delen av kardantunneln osv borde ge en del vridstyvhet.

En förstyvning under scutteln som hänger ihop med kardantunneln borde hjälpa till en del oxå....

Link to comment
Share on other sites

Spontant känner man ju att alla öppna ytor ska trianguleras... sidorna, golvet osv.

Och att en bit plåt plaverad på rätt ställe, tex. torpedväggen, främre delen av kardantunneln osv borde ge en del vridstyvhet.

En förstyvning under scutteln som hänger ihop med kardantunneln borde hjälpa till en del oxå....

Vi bygger med samma chassi som grund. Funderingar och tänkandet har varit omfattande över hur uppstyvningar kan göras på optimalt sätt.Eftersom vi inte ska tävla och dessutom har en 2,9 l V6 motor så spelar vikten inte så stor roll. Tror även att 30 kg till eller ifrån inte spelar någon större roll( men det är iallafall roligt och intressant att optimera konstruktionen). Bakvagnen blir IRS vilket har medfört att vi har infogat ett antal mindre rörbitar på olika ställen, allt för att minska flexet.

Ska försöka bifoga två bilder som visar några förstärkningar. På bilden "Lotus prov...." syns en detalj vi fick ta till för att öka vänstra fotutrymmet. Istället för att dra stöttan H/N1-H/C/D1 har vi dragit ner den på D1 och gjort en förstärkningsplåt(syns på bilden).På detta sätt "vann vi 22 mm i fotutrymme. Knappast optimalt men något får man väl offra!

Vår huvudbry just nu är konstruktionen av bakspindlarna.Vi har kapat bort hållarna (ur originalbakvagnen)till lagerhusen och ska försöka svetsa fast dom i en 5 mm spindelkonstruktion.Frågan är gjutjärn eller gjutstål? Sprickbildning vid svetsning av grövre material gör oss lite ängsliga,speciellt i bakre spindlar.

Som tur är har jag en kompis som är tek. doktor i svetsning, han får väl komma med goda och obegripliga råd!

Om du har intresse kan vi ta några fler bilder på våra "förstärkningar".

Bästa hälsningar från ett kallt Luleå

Antas

Link to comment
Share on other sites

Tror även att 30 kg till eller ifrån inte spelar någon större roll( men det är iallafall roligt och intressant att optimera konstruktionen).

30kg till skulle få mig att storkna om man inte behöver det.. sitter med två växellådor idag och den ena av dem är 10kg lättare och har en växel mindre 4 petare + back.. bara dessa 10kg mindre vill jag åt men sen en växel mindre.. får se hur det blir

Finns det någon som har byggt en färdig locost på runt 500kg ?

Link to comment
Share on other sites

de finns Locost me MCmotor som väger mellan 400-500 men då väger motor/låda bara 60 kilo...

de bör kunna gå att komma under 500 med bilmotor, men de lär inte vara lätt ( haha.. vilken ordvits.. :biglaugh2: )

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket behöver man förstärka chassit...

Jag har gjort diverse förstärkningar, dels för att ta hand om motorns vikt och vridmoment, för att styva upp motorrummet och för att minska den öppna ytan i sittbrunnen. Strävorna är gjorda i 20x1,5. Runda rör valdes efterssom det blir lättare att svetsa dessa i hörnen. Jag försöker bifoga några bilder, annars finns det fler på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/pictures?Page=2.

Hälsningar,

Bengt

PS "Mekjuntan" sammträder idag, och jag sitter fast i Sandviken. Suck...

Om "kartan" hade fungerat hade jag antagligen hemsökt någon av er byggare i trakten som substitut, men det får bli en annan gång. DS

post-25-1141927779.jpgpost-25-1141927788.jpgpost-25-1141927801.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om "kartan" hade fungerat hade jag antagligen hemsökt någon av er byggare i trakten som substitut, men det får bli en annan gång. DS

kartan finns på medlemsforumet och fungerar ypperligt... :)

Link to comment
Share on other sites

30kg till skulle få mig att storkna om man inte behöver det.. sitter med två växellådor idag och den ena av dem är 10kg lättare och har en växel mindre 4 petare + back.. bara dessa 10kg mindre vill jag åt men sen en växel mindre.. får se hur det blir

Finns det någon som har byggt en färdig locost på runt 500kg ?

Ett första steg kan ju vara att bygga bilen så lätt som möjligt, Zetecmotorn är ju ett steg i rätt riktning, men att bygga en större bil än nödvändigt gör ju bilen tyngre, McSorly 442 torde vara mer än 10 kg tyngre än vad en bokram är..........

De bilar jag sett som ligger runt 500 kg med bilmotor är dels med mycket lätt motor och drivlina, dels med ramar av Caterham/lotus storlek, altså mindre än vad en bokram är.

Sen beror det ju på vad man menar med vikt, är det tomvikt eller startvikt?

Min bil väger ca 600 tankad men i övrigt tom (utan förare) då väger min motor mer än 50 kg mer än vad zetecen väger, och växellådan torde vara tyngre den med, sen tillkommer vikt i Volvobakaxeln om du jämför med en basserad på sierra, eller annan lätt diff, antingen A-armar eller DeDion (DeDion brukar gå att göra lättast)

Link to comment
Share on other sites

Ett första steg kan ju vara att bygga bilen så lätt som möjligt, Zetecmotorn är ju ett steg i rätt riktning, men att bygga en större bil än nödvändigt gör ju bilen tyngre, McSorly 442 torde vara mer än 10 kg tyngre än vad en bokram är..........

De bilar jag sett som ligger runt 500 kg med bilmotor är dels med mycket lätt motor och drivlina, dels med ramar av Caterham/lotus storlek, altså mindre än vad en bokram är.

Sen beror det ju på vad man menar med vikt, är det tomvikt eller startvikt?

När jag valde chassi McSorly 442 så var det väl bara för att slippa div bygg fel som ev skulle finnas i boken som jag hade tänkt bygga efter först.. sen att det var lite större chassi i det som jag bygger nu tycker jag inte är någon nackdel men visst är 10kg här o där onödigt om man jagar vikt.. det går ju att bygga fler bilar efter den första :)

Jag har inte tänkt att stoppa i mer änn nödvändigt i bilen dvs ingen vindruta, elutrustning, mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...