Jump to content

Fåniga ideer...


Liftarn

Recommended Posts

På grund av en intressant (nä, inte egentligen) serie händelser har jag i min ägo en SAAB 900 turbo som går utmärkt (höjt bränsletryck, sportavgas, bytt turbo...) men som tyvärr är alltför rostig i underredet för att kunna fixas. Eftersom jag anser att små sportbilar bör vara framhjulsdrivna (man kan göra bilen mindre/rymligare eftersom man slipper kardantunneln och lättare eftersom man slipper diffklump och kardanaxel) har jag ett tag funderat på att använda någon liten småbil i Golf-klassen (Ford Fiesta, Opel Corsa, Suzuki Swift...) men nu sitter jag plötsligt med en donatorbil jag kan använda mycket av vilket gör att det inte nödvändigsvis bara behöver bli en tankelek.

Det är däremot ett par saker som jag funderar på. Dels är bilen en 82:a vilket innebär att den inte har någon kat vilket innebär att man åker på miljöavgiften. Kan man komma runt det genom att montera en kat på den?

Sedan tänkte jag behålla hjulbasen för att slippa problem med styrningen så då är det lika bra att göra en med baksäte. Jag tänkte då ha en roll bar vär b-pelaren är idag, d.v.s. preecis bakom framstolarna och sedan fästa säkerhetsbältena där. Hur funkar den placeringen för dom i baksätet. Man vill ju inte att dom ska slå huvudet i ett järnrör vid en eventuell krock.

Är jag komplett vansinnig? Andra tips?

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel forum.... :515: :515: :515:

Men ok. Jag förstår dock inte riktigt vad du tänker bygga? fiesta med saab motor, eller???

Eh nä... Något öppet baserad på egen ram. Fram och litet baksäte (s.k. 2+2). Motor, växellåda, hjulupphängning, bromsar o.s.v. från SAAB 900. I princip bygger jag en ersättning för originalchassit och flyttar över grejorna dit.

Min första tanke när jag insåg att rosten tagit bilen var att bygga en Aero-X replika. Grill från en Audo och framlyktor från nya 9-5 skulle vara en bra start. fast det skulle kräve massor med glasfiberjobb och det vill jag inte riktigt ge mig in på.

Link to comment
Share on other sites

Eh nä... Något öppet baserad på egen ram. Fram och litet baksäte (s.k. 2+2). Motor, växellåda, hjulupphängning, bromsar o.s.v. från SAAB 900. I princip bygger jag en ersättning för originalchassit och flyttar över grejorna dit.

Min första tanke när jag insåg att rosten tagit bilen var att bygga en Aero-X replika. Grill från en Audo och framlyktor från nya 9-5 skulle vara en bra start. fast det skulle kräve massor med glasfiberjobb och det vill jag inte riktigt ge mig in på.

Kul ide men tänker du inte fel nu ......den saaben motorn + låda är ju perfekt för att flytta till baksätet på en golf eller liknande . Mer mitt motor än så blir det ju inte. ( + rätthjuls drift)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Dels är bilen en 82:a vilket innebär att den inte har någon kat vilket innebär att man åker på miljöavgiften. Kan man komma runt det genom att montera en kat på den?

Har inte miljöavgiften bitit i gräset för ett tag sedan?

Link to comment
Share on other sites

Kul ide men tänker du inte fel nu ......den saaben motorn + låda är ju perfekt för att flytta till baksätet på en golf eller liknande . Mer mitt motor än så blir det ju inte. ( + rätthjuls drift)

Jo, tanken har slagit mig också. Den finska Raceabout använder SAAB-delar på det sättet. Fast då skulle det nog bli något som mer liknade en rörramsbuggy.

Nä, jag vill nog ha motorn fram med drivning fram som den är tänkt att användas. Helst skulle man vilja korta hjulbasen, men då får man väl problem med ackerman.

Link to comment
Share on other sites

Miljöavgiften finns INTE kvar, så det är bara köra på utan katt och lägga dom 7000kr på något roligare:)

CO-halten ligger iofs på nästan samma nivå som en bil med katt så man slipper ju känna sig som en miljöbov.

Det gör ju bygget lite billigare. Man kanske skulle försöka sig på en budget. Man har SFRO-besiktning och registreringskostnad. Det blir väl en järnsängskonstruktion så ett antal mete 60x25 och sedan lite till 25x25 och en massa aluplåt för karossen...

Link to comment
Share on other sites

Jo, tanken har slagit mig också. Den finska Raceabout använder SAAB-delar på det sättet. Fast då skulle det nog bli något som mer liknade en rörramsbuggy.

Nä, jag vill nog ha motorn fram med drivning fram som den är tänkt att användas. Helst skulle man vilja korta hjulbasen, men då får man väl problem med ackerman.

Ackerman spelar mest roll när du skall putta kring bilen i garaget, har du den bara hyfsad så kommer du ej att merka några problem under färd.

Alternativt kan du plocka hjulspindlar från en 99-a de har skruvad styrarm, som enkelt bytes.

Link to comment
Share on other sites

Ackerman spelar mest roll när du skall putta kring bilen i garaget, har du den bara hyfsad så kommer du ej att merka några problem under färd.

Alternativt kan du plocka hjulspindlar från en 99-a de har skruvad styrarm, som enkelt bytes.

Ok, om jag bygger en 2+2 så blir det nog ingen större ändring i hjulbasen ändå. Fast om det skulle bli en tvåsitsig blir väl hjulbasen minst en meter kortare. Fast 900:an är väl medvetet konstruerad med felaktig ackerman redan från början?

Om jag skulle köra med 99:a alternativet. Då monterare jag armarna i en vinkel och anpassar styrarmarna?

Link to comment
Share on other sites

Så jag flyttar styrväxeln fram eller bak beroende på bilket håll den behöver justeras? Passar förresten inte 99:an styrväxel på 900:ans spindlar (fast det skulle vara typiskt SAAB att ändra något bara för ändringens skull)? Göra nya armar vill jag nog undvika.

Link to comment
Share on other sites

Så jag flyttar styrväxeln fram eller bak beroende på bilket håll den behöver justeras? Passar förresten inte 99:an styrväxel på 900:ans spindlar (fast det skulle vara typiskt SAAB att ändra något bara för ändringens skull)? Göra nya armar vill jag nog undvika.

Jag har för mig att det är samma styrled på både 99 och 900 från 1975 och fram till 1992

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!Tänk på att om du flyttar styrväxeln framåt/bakåt ändrar du bumpsteer.Det finns bara ett optimalt läge för varje spindel.Ändrar du något på spindelns styrarm,får du ändra styrväxelns läge.

Sen kan man hålla på till dö´dagar med att hitta rätt ,det gäller att nöja sig med ett värde.

Jag har ett chassie som har 10 cm längre axelavstånd.Med Taunusspindlar har jag en tydlig Ackerman.Svänger runt utan att släpa, vad jag kunnat se.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...