Jump to content

Söker litet bilbatteri


Jonte

Recommended Posts

Känner någon till vart man hittar ett litet bilbatteri.

Så kort och smal som möjligt men höjden spelar ingen större roll, dessutom ska det väl vara 40Ah. Hittar det inte hos dom vanliga bildels-nasarna

Optimalt vore BxLxH 160x230x??

Link to comment
Share on other sites

Batteri från typ Micra o Honda eller liknade är ju väldigt smala o höga..

Någon som vet hur det funkar om man har ett batteri med typ 12/16 amp och har en generator som

klara ca 40 amp... känner generatorn av att batteriet är fullt eller öser generatorn bara på till sina 40 amp så batteriet blir överladdat ?

Link to comment
Share on other sites

ang. laddning så känner laddningsregulatorn av när batteriet är fulladdat. så du kan ha en 90amp. generator och ett batteri på vad du vill t.ex. 40amp. eller ett mc på ca 15-20a. startströmmen är alltid större men varar kortare tid på mindre batterier. det är antal ampere i 1 timme man mäter. så 40 amp. är 40 ampere förbrukning 1 timme. de sk. boosterstarter spm säljs med både 700 o 900 startström har bara ett litet MC batteri inuti. så varför inte 2 små MC batterier? de kan man sätta på 2 skilda platser, o det kan ju vara bra, med tanke på utrymme.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett sådant här.

Biltema

Bilmärke TOYOTA

Bilmodell Yaris 1,0i

Årsmodell 99—

Mått 218x133x223

Anmärkning 45 Ah

Art nr 80-545791

Pris 398,00 kr

Antal

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

ja Amperetimmar skrivs Ah, hoppas det gick att förstå ändå och för att förenkla det lite så kan man i ett 40Ah batteri ta ut 40ampere i en timme eller 1 Ampere i 40 timmar eller 2 Ampere i 20 timmar

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte häromdagen ett åkgräsklipparbatteri från Biltema på 30 Ah. Kanske i minsta laget men det var inget problem att starta bilen i -10 grader. Men man har nog inte så många försök på sig om motorn skulle vara tjurig. Lätt och smidigt, ca 8kg. 349:- :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ändå på 30 Ah.. ett vanligt bilbatteri är ju trots allt på mellan 40 och 60 Ah, så jag tror inte det är ngn fara om man bara har ordning på prylarna.. :)

Link to comment
Share on other sites

En annan intresant egenskap är max ström som batteriet kan leverera vid start. Några hundra A som försvinner i startmotorn. Samtidigt får spänningen inte sjunka så lågt att ev. elektronik inte hoppar igång.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag tar mej friheten att starta upp den här tråden igen :P

Det är dax för mej att skaffa batteri snart, därför undrar jag hur det har funkat med åkgräsklipparbatteriet ?

Jag har tänkt använda ett mc-batteri på 19Ah, vad tror ni om det ?

Link to comment
Share on other sites

läs hela tråden så får du avgöra själv. men tänk ifall t.ex. det är så varmt ute så kylfläkten gåt i ca 10 minuter då har du kanske bara ett startförsök om ens det. sedan blir det till att putta bilen!!! inte kul...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har läst hela tråden, det är därför jag undrar om det finns nån praktisk erfarenhet från den här sommaren?

Ni som åker med små batterier; har det varit startproblem ??

Link to comment
Share on other sites

halvt OT, men jag funderar på att köra me litet batteri å de gånger ja kommer åka på bankörning å dyligt kommer ja ta me mitt bärbara batteripack som backup... går ju att pumpa däcken me oxså så de blir 2-1 funktion.. :D

:)

http://jula.se/Butik/default.asp?OrderId=8...608009&dept_id=

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju mycket bra !

Jag har tänkt använda nåt utav Biltemas nya gel-fyllda mc-batterier, inte billigast kanske, men håller kanske lite längre ( enligt reklamen ) och så går det att luta :P

Edited by Matchless
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har ett litet MC-batteri och har t o m varvat ner generatorn. Inga problem!

vet du va du har för ampere på det ?? skall man spara några kilo behöver man nästan komma ner till 18 Ah.... frågan e om de räcker... har ju igentligen inget som drar ström utom lampor, men man vill ju inte att ECUn skall få tuppjuck pga för lite ström... :(

Link to comment
Share on other sites

Min bil är ju långt från färdig men det har blivit många motor starter i garaget sedan i mars och jag har har bara laddat batteriet en gång. Ibland har jag kört ganska länge på startmotorn eftersom jag har haft vissa problem med motorn som nu är lösta. 30 Ah verkar räcka långt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kikat lite o tråden efterssom jag oxå har spanat på ett 19 amp gel mc batteri från biltema. Men en tanke är om man kopplar en kondensator som motorstyrningen är kopplat till, och på så vis får en jämn ström även när startmotorn kör.

Sen får man tänka på att inte ha massa grejer igång när bilen inte är på :)

Det som är tråkigt med insprutning är att om batteriet är helt slut kan man inte ens knuffa igång bilen.

Link to comment
Share on other sites

Styrsystemet får ju spänning av generatorn, men kanske inte tillräckligt i "puttfart"? Men oftast när ett batteri är för dött för att dra runt motorn är det ändå närmare 12 V på det, så det orkar hålla elektronoiken igång, kanske inte lampor och fläkt dock.

Link to comment
Share on other sites

ja exakt. är det 12 volt så är det urladdat.man har inre resistans. i batterier. och har du noll spänning på en växelströmsgenerator så laddar den inget. magnetfältet existerar inte då

Link to comment
Share on other sites

Om man ska använda två batterier, tex av utrymmesskäl, tänk då på att ta plus ur det ena och minus ur det andra. Ta alltså inte plus och minus ur samma batteri och två kablar mellan batterierna. Batterierna är parallellkopplade, men tack vare den inre resistansen i batterierna, kommer strömmen till 70-80% bara att tas ur det ena batteriet. Det blir samma problem med laddningen. Gäller alla batterier som parallellkopplas, elbilar, skylift, leksaker osv.. Kan starkt rekommendera Odyssey batterier, mycket hög startström. 680A ur ett 18Ah batteri, men det kostar.. 1500 kr.

Hälsningar Christer Johansson. (får rören till ramen denna vecka)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...