Jump to content

Enhetlighet vid bedömning av sevenbilar


Recommended Posts

Hej,

Med anledning av de olika bedömningar som besikningsmän runt om i landet gör på tekniska lösningar på dessa bilr undrar jag om SFRO inte kunde utfärda lite "guidelines" för just denna nu mycket populära bil. Punkter som verkar bli bedömda olika beroende på besikningsman är bla :

- styrvinkel, ackerman

- Utförande på bussningar i hjulupphängnin, poly., gummi, etc

- dimensioner på rör i ramen

- nödvändighet med sömlösa rör i hjulupphängning

- utförande av pedalställ (kan i vissa bilar bli trångt att följa bygghandboken)

- Stålomspunna bromsslangar med pressade alt skruvade nipplar

- mm mm

Jag vet att många punkter berörs i bygghandboken men det vore en stor hjälp om SFRO tog fram ett sådant komplement, underlättar för både byggare och besiktningsmän.

mvh //Bernt

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Det är väl en god idé. Jag ska ta upp frågan med styrelsen.

Hur menar du att det blir problem med pedalstället? Kan du förklara lite mer?

Angående bromsslangar så är SFROs generella ståndpunkt att kopplingarna ska vara pressade. Gäller alla byggen...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Beträffande pedalstället så menar jag att om man bygger enligt boken, eller ännu "värre" breddar tunneln i höjd med pedalstället så blir utrymmet runt fötterna på gränsen till för trång för att uppfylla kraven i bygghandboken (vilka säger att bredden kring pedalerna skall vara minst 290mm + bredden av bromspedalen) Bokchassit är knappt 300 mm mellan karosseriplåten och plåten som klär tunneln, förutsatt att den monterats på insidan av rören....nu blev det viss lite otydligt men ni förstår nog.

Finns det något krav på hur bred bromspedalen måste vara?

Vad jag främst far efter med mitt inlägg är hur sådana här problem hateras från besiktningsmännens sida. Att man är konsekvent och att man redan under första besiktningen granskar dessa punkter och kanske kommer med förslag på lösningar i de fall man missat detta och sitter med för trångt om fötterna :(

Vill avsluta med att tacka för ditt engagemang Gustaf, det känns genast lite tryggare när vi har någon från "andra sidan" som intresserar sig för och hjälper oss i vårt sökande!

mvh //Bernt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi är ju på samma sida.... ;-)

Okej, då förstår jag vad du menar angående pedaler. Generellt sett brukar vi inte tjafsa om millimetrar utan det handlar om att man ska kunna använda pedalerna. Men jag ska ta upp frågan med styrelsen.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...