Jump to content

Framvagnsinställning


Recommended Posts

Hej, håller på att ställa in framvagnen inför sfro besiktning men har fått problem med att bilen inte strävar efter att gå rakt fram efter sväng. Den stannar kvar i svängen och man får vrida tillbaka ratten. Är detta enbart för lite caster eller finns det annat som påverkar detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej , klipper in lite från en artikel, skulle tro att du ha för lite caster vinkel

( Ica kundvagns vinkel kan man ju säga :D )

##########################

Caster & Kingpin Inclination (KPI)

To offer enough feel to the steering and to get a self returning action the suspension can be set up to achieve this by carefully choosing the caster angle and kingpin inclination angle.

You can get a very strong self centring effect if the tyre footprint trails the steering axes. As shown here in the wheel of a handcart and the same principle as used in our car. The angle between the steering axis and a line from wheel center to the ground is called the caster angle. The bigger the angle the stronger the self centring action. If the angle is negative the steering is very light and very very nervous.

Another way to get a selfcentring action is by creating a steering offset. (3. In the figure to the right). This can be created if the projected KPI angle doesn't align with the footprint center of the tyre. The wheelforces will try to pull the center of contact patch of the front wheels forward, thus the wheel will rotate about the point of the kingpin axle projected to the ground. The steer momentum is the product of distance 3. and the wheelforce. Increasing the inclination angle will decrease the self centring steering effect. Also notice that the steering effort here is changing with the amount of power supplied to the wheels.... So for front wheel drives reducing steering effort by altering the KPI is not a very elegant solution. So why not increase the KPI so that distance 3. is zero.....?? Well with increasing KPI also the lateral forces on the cars increase thus making it more receptive to roll and instability. With McPherson an increase of KPI also means that the turrets protrude more deeply into the engine bay.

#########

http://members.tripod.com/~RoverSD_1/suspension.html finns bilder + mera matnyttigt från artikeln.

Själv siktar jag på (rätt eller fel ?!!?! det får vi se)

Camber - .5 grad

Caster 4 grad (justerbar dock )

kingpin 11 grad lite mycket ej justerbar ( 9 är nog mera normalt men vi får se hur det går )

scrub radius väldigt liten runt 10 mm (justebar med mellanlägg eller fälg byte )

Rollcenter fram ca 40 mm

bak ca 150 mm senast jag titta på var stagen får plats ( ej färdigt än)

Link to comment
Share on other sites

Hej, min caster är 4 grader idag, och nu tillverkar jag nya övre bärarmar så att castervinkel går att justera upp till 7 grader, det borde ge en bra återgång på styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest cat7even
Hej, håller på att ställa in framvagnen inför sfro besiktning men har fått problem med att bilen inte strävar efter att gå rakt fram efter sväng. Den stannar kvar i svängen och man får vrida tillbaka ratten. Är detta enbart för lite caster eller finns det annat som påverkar detta?

Av egen erfarenhet vet jag att du kan få samma effekt om du tightat upp styrarmarna för hårt(shimsen vid kulleden)

Jag hade glapp och tog bort shims för glatta livet. Gissa om jag blev förvånad när bilen inte självcentrerade.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Kanske läge att skaffa DIRAVI-styrning, det är självcentrerande :wohow: :whistling:

Fungerar även när bilen står still, helt underbart (dessutom så slipper man ha mekanisk kontakt mellan styrväxeln och ratten :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Kanske läge att skaffa DIRAVI-styrning, det är självcentrerande  :wohow:  :whistling:

Fungerar även när bilen står still, helt underbart (dessutom så slipper man ha mekanisk kontakt mellan styrväxeln och ratten :twisted: )

Och hur lätt är det systemet då? ;) Om du inte har någon direktkontakt mellan ratt och styrväxel hur styr du då om remmen till servopumpen går av? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, dels så tar det en stund innan huvudaccen är tom, men styrningen fungerar faktiskt trycklöst med, men med ett himmla glapp, och mycket muskler.

Det sitter en koppling mellan DIRAVI-enhetern och styrväxeln, so greppar i om servot blir trycklöst.

Fast med tanke på vikt tror jag ett sånt styrservo passar bättre i större bilar. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dels så tar det en stund innan huvudaccen är tom, men styrningen fungerar faktiskt trycklöst med, men med ett himmla glapp, och mycket muskler.

Det sitter en koppling mellan DIRAVI-enhetern och styrväxeln, so greppar i om servot blir trycklöst.

Fast med tanke på vikt tror jag ett sånt styrservo passar bättre i större bilar. :whistling:

hmm i min värld låter Diravi som någon som är mycket trevligt på en landsvägs bil.

Men kanske inte passar på en sportbil där man VILL ha tillbaka signaler i ratten om vad hjulen håller på med :) .

Det är ju blandannat därför man fixar med scrubb, kingpin och caster.

--> styrkänsla ( om man har tur och gör rättt) :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...