Jump to content

Skyddsbåge


Lars H

Recommended Posts

Hej.........

Jag her lite funderingar angående båge, jag har tänkt att göra en båge tvärs bakom sittbrunnen utan stöd.

Rör diameter ?, 3 tum är det vad som brukar användas.

Höjd ?, Om jag sitter i bilen utan säte har jag huvudet ca 40 cm över ramen, 45 cm kan det vara ok höjd ?

Då bågens höjd och tjocklek ändrar utsendet mycket vore det bra med lite tipps....

Lars H :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.........

Jag her lite funderingar angående båge, jag har tänkt att göra en båge tvärs bakom sittbrunnen utan stöd.

Rör diameter ?, 3 tum är det vad som brukar användas.

Höjd ?, Om jag sitter i bilen utan säte har jag huvudet ca 40 cm över ramen, 45 cm kan det vara ok höjd ?

Då bågens höjd och tjocklek ändrar utsendet mycket vore det bra med lite tipps....

Lars H :)

Jag mätte ut min bågehöjd med en hjälm på skallen och plussade på 5 cm!

Link to comment
Share on other sites

Hej.........

Jag her lite funderingar angående båge, jag har tänkt att göra en båge tvärs bakom sittbrunnen utan stöd.

Rör diameter ?, 3 tum är det vad som brukar användas.

Lars H :)

Bågarna på locost sevens brukar inte vara i 3" rör vanligare är nog runt 40mm.

Det finns ingen anledning att klippa till med 3" rör om man inte vill göra det av rent

kosmetiska skäl. Jag tyckte det föll mej i smaken och använde det på min bil, men jag tror

inte jag kan komma på en enda sjua till med så grov båge såhär direkt.

Det är totalt onödigt i hållfastighetshänseénde och enbart för utseéndets skull.

Jag skulle tro att min båge är det sista spåret av min bil på jordens yta den dag resten följt

med grundvattnet ner i form av järnoxid eller efter något världskrig passerat eller så...

jon_o_min_bil_p__geller_sen_05.jpg

Link to comment
Share on other sites

:D till ovanstående inlägg.

Satsa på en båge som täcker ditt huvud med hjälm och + 5 cm. Jag köpte min båge från Guss i Gustavsberg för att vara säker på att får ett material som håller om jag skulle lägga 7:an i ett dike.

Lite dyrt kanske, men jag vet vad bågen går för och det är huvudsaken (i dubbel bemerkälse).

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det känns som om (ifall man kollar på hur den sitter infäst i resten) att bågen sukke kunna stukas bakåt ohom med hela bakre arrangemanget, och att ett stöd framåt är absolut nödvändigt för att det ska heta störtskydd alls! :o

Kanske är det jag som e helt paranoid o inne på stridsvags-spåret i ite väl hög grad? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Köpte min båge samtidigt som Jocke hoss GUSS, känns bra att veta att den funkar den dan den behövs :racesmile: till min nästa 7 blir det helbur :515:

Guss är ju guld vad det gäller bågar...men priset??

bra om man, sas kan lägga in det i budgeten .. :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:notworthy: Tack för alla svar.

Det lutar åt att använda ett rostfritt rör som bockas till passande form och sedan skruvas i ramen.

Tjockleken/ diameter är ännu lite svävande, 60-75 mm diameter och 2-3mm tjockt.

Jag vill ha ett lite kraftigare rör för att jag tycker det är snyggt och utan stöd bakåt.

Höjden över ramen är lite besvärligt, hög båge känns säkert men det är snyggare med låga bågar så det blir att mäta och fundera lite till.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att utan stöd i längsled blir krafterna på skruvarna i infästningen mycket höga i händelse av en rullning. Det är inte för inte som det i motorsport krävs stöttor både på tvären och längden samt flera fästpunkter...

________________________________________________________________________________

___

Which nut is the most important one in a race car?

The one holding the steering wheel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...