Jump to content

Söker färg för gelcoat


Jonte

Recommended Posts

Vart hittar man färg för gelcoat?

Jag har ingen aning ifall man använder pulver eller flytande för att färga gelcoat (som i sig är ofärgad).

Hörde efter med firma här i stan som säljer lackfärger för bilar, men där gick man bet.

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du göra? vill du färga gelcoaten innan laminering eller vill du lacka en färdig detalj?

I första fallet köper man gelcoaten färdigfärgad. I fall två så har jag för mig att billackerare använder samma lack som till bilar.

(När farsan höll på med båtar så brukade vi lämna dem till billackeraren för lackning.)

Du kanske skall fråga där.... Hos en del kan man t.o.m. få köpa lite färg för ege bruk. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kolla med hjertmans i hamnen. Det är ju rätt vanligt att reparera skador efter bryggkänningar :D

conco

Jag ska laga en spricka och behöver slipa ner och sedan lägg på gelcoat för att det ska bli någorlunda snyggt igen (hoppas jag)
Link to comment
Share on other sites

Vart hittar man färg för gelcoat?

Jag har ingen aning ifall man använder pulver eller flytande för att färga gelcoat (som i sig är ofärgad).

Hörde efter med firma här i stan som säljer lackfärger för bilar, men där gick man bet.

Jag köpte tonvis med glas och plast och gelcoat av ett företag som ligger i ett hus (vet inte om de är kvar nu) bakom IKEA i västerås. Heter de inte NORPOL ?

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag kom att tänka på om du ringer MK så kan du få färgnumret på plasten och går du då till en välsorterad båtmonglare så kan du förmodligen köpa färdigblandad i rätt nyans. Jag skulle nog försöka ringa MK och be dom skicka en liten burk med posten detta var i alla fall normalförfarandet när det gäller båtar.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte tonvis med glas och plast och gelcoat av ett företag som ligger i ett hus (vet inte om de är kvar nu) bakom IKEA i västerås. Heter de inte NORPOL ?

NORPOL är en av de största leverantörerna / tillverkarna av gelcoat och polyesterplast! :P

Link to comment
Share on other sites

NORPOL är en av de största leverantörerna / tillverkarna av gelcoat och polyesterplast! :P

Kan dom heta något mer?

Norpol.se funkar inte och Hitta.se finns dom inte med på

Link to comment
Share on other sites

Kan dom heta något mer?

Norpol.se funkar inte och Hitta.se finns dom inte med på

De har både bytt adress och firmanamn.

Reichhold Sverige AB - Västerås

Tel. 021-12 80 90

Tunbytorpsg. 4 A, 72137 VÄSTERÅS ·

Eddy

Link to comment
Share on other sites

De har både bytt adress och firmanamn.

Reichhold Sverige AB - Västerås

Tel. 021-12 80 90

Tunbytorpsg. 4 A, 72137 VÄSTERÅS ·

Eddy

Hoppsan hejsan

Det är ju gatan bredvid jobbet :D

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du göra? vill du färga gelcoaten innan laminering eller vill du lacka en färdig detalj?

I första fallet köper man gelcoaten färdigfärgad. I fall två så har jag för mig att billackerare använder samma lack som till bilar.

(När farsan höll på med båtar så brukade vi lämna dem till billackeraren för lackning.)

Du kanske skall fråga där.... Hos en del kan man t.o.m. få köpa lite färg för ege bruk. :prop:

Det går att lacka glasfiber med Billack, men det blir inte så bra, det skiljer i

rivstyrka och elasticitet mellan billack och lack avsedd för glasfiberbåtar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...