Jump to content

Kvalitet på multiverktyg


Jonte

Recommended Posts

Har funderat på att köpa multiverktyg och kikat runt lite överallt. Dremel är ju det som satt standarden i det segmentet.

Men frågan är om Dremel är 3-4 ggr bättre än t.ex Clas Ohlsons Coltech eller Julas Ferm, precis som priset är satt på dom?

Vad har ni (om ni har sådana) och vad är + och -

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på att köpa multiverktyg och kikat runt lite överallt. Dremel är ju det som satt standarden i det segmentet.

Men frågan är om Dremel är 3-4 ggr bättre än t.ex Clas Ohlsons Coltech eller Julas Ferm, precis som priset är satt på dom?

Vad har ni (om ni har sådana) och vad är + och -

Jag har en Ferm.

Vet inte fall den är bättre eller sämre än dremel men den går inte att använda till något i garaget. Det kan vara så att mina slipstift har varit dåliga. Men det känns som att dylika verktyg hör hemma hos en urmakare eller flaskskeppsbyggare. Den varvar som satan (gå att ställa) men den är slö.

Link to comment
Share on other sites

Jag har(hade) rustas variant, men den brann upp när jag skar av en härdad mutter.

Verkyget fick mycket stryk, så vette fan om en dremel hade fixat det heller men jag köper nog en dremel nästa gång i allafall.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har Classe i sjöns variant. CoTech eller vad det heter. Funkar finfint. Hade den närjag renoverade kåken till att kapa vattenrör där jag inte kom åt med nått annat. Klart den käkade kapskivor, men själva maskinen är det inget fel på. Tror inte det är mycke skillnad i funktion mellan den och en bra mycket dyrare Dremel.

Link to comment
Share on other sites

Köp en Dremel jag har för närvarande två olika (har haft en till men den har bränt)och skilnanaden är slående trots att lågprismaskinerna har på märkningen samma efekt och varvtal så skiljer det massor när man arbetar med dem. Detta sagt om du skall använda den till bilen till rent modellbygge så fungerar en lågprismaskin fint . Jag har haft min Dremel i över 10 år och använt den minst en gång i väckan under den tiden och jag har nu börjat fundera på att låta den gå i pension och köpa en ny. Mitt råd blir köp Dremel som maskin men köp tillbehören från lågprismärkena dom är ofta prisvärda.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Kör med dremel, den är oslagbar till glasfiberarbeten... Håller på att byta baklampor nu och den är kanon. Men sen om det skiljer mellan olika fabrikat vet jag inte säkert, fick min och har haft den sen maskinerna kom till svenska marknaden.

Favorittrissan är kolfiberkapskivorna... köper man original så får man 6st för 100kr men på biltema får man en hel låda med slipstft etc för mindre pengar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...