Jump to content

Nybörjare, vad ska jag välja för "kit" bil, ram mm?


ringberg

Recommended Posts

Hej!

Ännu en ny som har fastnat för att börja bygga en bil.

Suttit klistrad framför datorn för att få lite tipps och så för att börja bygga själv, är nybörjare som sagt.

Har inte skruvat mkt alls med bilar innan, har ett intresse men har inte tagit tag i det innan" Dax att ta tag i det nu"

Vill ha något "enkelt" att börja bygga med och ekonomiskt.

Läst lite om Dala7:an Mk:n men vet inte alls mycket om vad det är för skillnad på dem.

Vad ska jag börja med att för bygge "kit" för att jag inte ska stanna halvvägs för att det är försvårt att slutföra det.

Är väldigt tacksam för svar, någon runt växjö som bygger?

/Patrik Växjö

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!Klart att du skall göra allting själv.Skämt åsido,om du har tillgång till ett hyfsat stort varmgarage,en svets(lär du behöva oavsett),och anser dig normalbegåvad,är det inte svårt.

Det viktigaste som jag lärt mig efter att ha gjort min bil,är att ha klart för sig vilken drivlina samt vilken fälg/däck dimension skall användas.Utifrån detta bygger du sedan ditt chassie.Även om du bygger bokramen,som egentligen är konstruerad för lite mindre motorer,kan du förstärka och passa in större motorer om du gör det från början.

Sedan har du massor av kunskap på detta Forum.

Min filosofi är att vi alla tillsammans skall få våra bilar färdiga,och så tror jag de flesta tycker.

Om du funderar på kit,fundera även där på vilken drivlina du skall ha.

Kolla mycket bilder,bilarna ser lika ut på håll,de skiljer en hel del på nära håll.Gå på Bilsportmä ssan i Elmia i mars,där finns det flera LOCOSTbyggare att snacka med.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik

Välkommen.

Som Pixbo säger utgår många från valet av drivlina. Alla har vi ju våra preferenser vad gäller motorer, bilmärken.

Skillnaden mellan en MK och en Dala7:a är dels valet av donator, storlek på bil och igentligen hur mycket du måste konstruera själv.

En MK bygger du lätt med hjälp av en Sierra och lite verktyg. Dala7:an kräver mer vad gäller konstruktion och svetsning.

Min första bil var/är en Dala7:a och visst tog det tid och var rätt besvärligt ibland men enfarenheten och kunskapen jag snappade upp var helt klart värt besväret.

Skicka ett PM till Tommy eller Eddy, dom har byggt både Dala7 och MK.

Men... För min del om det blir en andra 7:a så kommer det nog bli ett kit som MK. Lite mer vuxen lego (med risk att reta upp alla MK byggare ;) ) Då får man mer tid att konsentrera sig på motor mm istället för att fundera ut var man skall sätta svetsen härnäst.

Sen finns det ju hjältar som bygger allt själva och då krävs det ju kanske lite större kunskaper till att börja med.

Det finns ju andra kit och märken också. Kolla in länkarna på http://www.locostsweden.se

Ett besök på Elmia i påsk rekommenderar jag varmt. Vi syns kanske i montern. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Om du är det minsta osäker köp ett kit RH, Luego, Tiger, MK, osv. Fördelarna med kit är att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt samt att de flesta konstruktionsmissarna är borta. Jag håller helt med valet av motor och drivlina är avgörande för valet. Men tänk även på att utsendet är mycket olika mellan bilarna detta ser man när man sett en hel del bilar och detta avgjorde till stor del mitt bilval.

Välj väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Om du är det minsta osäker köp ett kit RH, Luego, Tiger, MK, osv. Fördelarna med kit är att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt samt att de flesta konstruktionsmissarna är borta. Jag håller helt med valet av motor och drivlina är avgörande för valet. Men tänk även på att utsendet är mycket olika mellan bilarna detta ser man när man sett en hel del bilar och detta avgjorde till stor del mitt bilval.

Välj väl

Michael W

Hejsan! Kanon at man kan få lite tipps o så, som jag har skrivit så vet jag inte så mkt om dessa. Vad har de för adresser tilll sina hemsidor som man kan gå in på och se infon om dessa olika kit?

// Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Kanon at man kan få lite tipps o så, som jag har skrivit så vet jag inte så mkt om dessa. Vad har de för adresser tilll sina hemsidor som man kan gå in på och se infon om dessa olika kit?

// Patrik

Gå in på : www.locostsweden.se eller www.borgsgarage.se

Kolla under länkar! :D

Link to comment
Share on other sites

På Tommys svar ovan ser du en MK och en Dala7a.

På vår hemsida (Borgs Garage) ser du utförligt hur vi byggde dala7an och även en del bilder från MK bygget. Om det kan hjälpa dig med dina funderingar.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Som andra också sagt - val av kit beror på mycket, och någon skrev riktigt kloka ord om att "varför uppfinna hjulet igen när det redan är gjort". Ett kit av känt märke och som tillverkats i många exemplar har sällan några barnsjukdomar.

Bygger du själv krävs ofantligt mycket av kunskap, beräkningar, tålamod, utprovningar, letande av detaljer och material, - och du är ändå inte helt säker på att komma tillbaka med ett enda stort leende efter första provturen.

Jag valde ett Robin Hood-kit för jag tyckte jag fick mest för pengarna, och modell 2B är gjord i över 3000 ex. sedan 1998. Gå in på www.robinhoodsportscars.co.uk.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik !

Jag dokumenterade en hel del när jag byggde min sjua (ej något kit) som jag lagt upp på min

hemsida www.booksgarage.com ...

där kan du bläddra en stund och läsa om du vill, jag har sporrat igång några stycken byggare nu

utan att det var min avsikt från början.

Vill du se bilen "live" så tar du 25:an mot Kalmar i fagrabäcksrondellen och du är hos mej på 20-25 min.

Du är välkommen att komma och kika fråga och prata allmänt när det passar...

Link to comment
Share on other sites

Nej Nej!!!! Gör det inte!!!! :D

(någon måste ju säja emot)

Skämt och sido.

Att bygga bil tar tid och kostar pengar. Det tar längre tid än vad man tror och det kostar mer. Men det är kul som sjutton.

Att köpa ett kit är det enklaste men också dyrt. Att bygga helt själv är inte fullt så dyrt men det är svårare. Så en gyllene medelväg är ju bra. alltså ganska dyrt och tar ganska låg tid ;)

Jag förspråkar att bygga helt själv. Skulle jag i dag sätta igång med ett locostbygge skulle jag helt klart svetsa chassit själv.

Link to comment
Share on other sites

Det är roligt att det är fler som hittat hit.

Mitt tips är att besöka så många som bygger eller har byggt en sjua för att provsitta eller provköra den.

På det viset kan du själv bilda dig en uppfattning om vad det är du själv vill ha.

Ha inte för bråttom med att börja kapa rör och svetsa ram. Börja istället att samla delar så fort som möjligt så du har de viktigaste delarna hemma i garaget innan du börjar bygga.

Link to comment
Share on other sites

Tjena tjena.

Är väldigt intresserad av att kika på era bilar innan jag bestämmer mig.

Ni får gärna skicka era nummer så man kan nå er.

MVH Patrik :racesmile:

Om du blir eller är medlem i vår klubb så får du tillgång till olika rabatter & förmåner samt en klickbar medlemskarta över hela Sverige på vart alla medlemmar och deras byggen håller till! :D

Link to comment
Share on other sites

Tjena tjena.

Är väldigt intresserad av att kika på era bilar innan jag bestämmer mig.

Ni får gärna skicka era nummer så man kan nå er.

MVH Patrik :racesmile:

Vart någonstans i sverige bor du?

Bor du i närheten av Jönköping så är ett besök på ELMIA i påsk ett tips. Då ställer klubben ut 4-6 bilar (har inte koll på hur många) och då kan du se flera olika byggen på nära håll och snacka med deras ägare.

[Edit]

Såg nu när jag läste första posten att du bodde i Växjö

[/Edit]

Edited by Jonte
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...