Jump to content

Hur länge har ni byggt ?


Zyxx

Recommended Posts

Lite nyfiken på hur länge som ni har byggt på era bilar och hur långt har ni byggt på dem..

Jag har bara kapat upp profilerna och ska till att börja bygga när min svetskompis har tid att hjälpa mig med att svetsa.. och givetvis så håller jag på att snygga till motorn så den är färdig att montera när det blir dax.. :)

ps. bilder på bygge är kul o se... eller ? :)

Edited by Zyxx
Link to comment
Share on other sites

Jag samlade delar från semestern till o med mitten på oktober 2002 då byggandet drog igång.

jag reg.besiktigade hos SBP 29 april 2005

det var väl inte bara den 29:e ? :515: :515:

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

det var väl inte bara den 29:e ? :515: :515:

Nej det är ju sant förvisso...

29:e var en fredag första besöket var på onsdagen och på

torsdagen var besiktningsmannen hemma och läste på regelboken

och de sista pappren skrevs på fredagen och bilen godkändes då.

så okej 27:e var första besiktningen. och den 29 bekräftades att chassinummret

dög utan att vara "BMI"??? godkänt och innehållande 17 tecken med början på Y.

rätt ska vara rätt ! :)

Link to comment
Share on other sites

Vi började svetsa i juli-05. Hur långt vi har hunnit kan ses på bilden. Stadiet just nu är att kapa upp bakaxeln ur Scorpion och försöka få till någon fungerande IRS. Mycket tänkande och experimenterande. Som tur är bor en tidigare Ford-mekaniker på gatan nedanför.Han brukar komma med många goda råd och synpunkter.Enda nackdelen är att när han besiktigar våra svetsar måste vi göra om ung 20%, men det är kanske tur för oss och medtrafikanterna.

Ännu har vi inte lyckats hitta någon bra beskrivning och ritning på IRS. Som det ser ut fn kommer vi att göra en variant på den som finns i boken om Tiger Avon men med "uni-balls" mot diffen. Kom gärna med synpunkter! Ford-mekanikern har själv kört varit framgångsrik rallyförare. Han kommer att svarva våra "poly-bushes". Enligt honom så får man en betydligt mera exakt styrning och fjädring och därmed bättre väghållning än om man monterar gummibussningar.

En annan granne har krökt de bakre rund-rören och borrat upp hålen i spindlarna.

Var rädd om hyggliga grannar!

NSD(Norrländska Socialdemokraten) följer bygget och avser att skriva ett reportage alt. en serie om bygget.

Dom vill följa med till SBP. Hmmm.....kan ju bli pinsamt om "rörhögen" inte godkänns!

Link to comment
Share on other sites

Antas: ser ju bra ut å det blir säkert inga problem med besiktningen... ni kommer säkert kolla allt både 1 å 2 ggr innan ni åker dit.. :)

btw: sitter inte motorn lite långt fram, eller är det min som sitter väldigt långt bak ?? :image018:

Link to comment
Share on other sites

Vi får den inte längre bak. Nu är det ett mellanrum mellan kopplingskåpan och lodräta rören på kardantunneln på 10-15 mm. Vi tror att det måste finnas den rörelsemånen, kanske tänker vi fel? Dessutom får vi problem med pedalstället (för nära grenröret på 3:e cyl) om vi flyttar längre bak. Kan du skicka en bild på hur din motor är monterad?

Antas: ser ju bra ut å det blir säkert inga problem med besiktningen... ni kommer säkert kolla allt både 1 å 2 ggr innan ni åker dit.. :)

btw: sitter inte motorn lite långt fram, eller är det min som sitter väldigt långt bak ?? :image018:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...