Jump to content

Just nu går det inge bra för mej!!


Marcus a

Recommended Posts

Tänkte bara berätta vad som har hänt med mej och min V70 dom 2 senaste veckorna:)

Det börja då för 2 v sedan med att jag blev påkörd av en gubbe som skulle byta fil och såg inte mej utan bara blinka och svängde. Min vänstra framskärm, spoiler i fram, höger fram skärm, båda dörrarna på vänster sida, bakskärm och bakspoler var repiga och bulliga ska nu spacklas och lackas...

Vart också mordhotat av gubben som körde in i mej, "åker du härifrån så slår jag ihjäl dej" skrek han upprepade gånge på knacklig svenska. Tur att man har med sej övarfallsspray :)

Så i förgår så lyckas jag köra in i en vägskylt så spoilern och lyserna i fram var mos...

Å så i går på jobbet går kranen på en lastbil sönder.. Givetviss så far det delar från kranen in i min bakruta på bilen...

Så är det kanske någon som vill köpa en nästan ny lackad v70 från -98 :)?

Link to comment
Share on other sites

Visst nu kan det ju bara bli bättre :)

V70 har bara en 144 sug motor så det är nog inte den roligaste, men har ju vara 100 i pinton så det är bättre än det iaf:)

Om det är en nyare V70 så är det enligt ryktet bara programvaran som skiljer mellan 140 och 170 hästars motorerna! Byt program och vips har du 190 hk om du vill! ;-)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har också hört det men det kan ju aldrig stäma! kan ju aldrig få 30hk med chip på en sug motor!?

Visst är det turbo 170 hästarn??

Nä, 170hkr är inte en turbospis. Volvos klenaste turbospis till V70N är 126hkr och är en diesel. Den bensinturbosnurra som volvo har som minsta spis i V70N är 2,5T på 210hkr..

Både 140hkr och 170hkr modellerna är 2,4L motorer, 140hkr heter B 5244 S2 och 170hkr heter B 5244 S.

Jag tror nog att det i grunden är samma motor...

Se bara på Saab:s 1.8T och 2.0T - det är samma slagvolym i motorerna (1,998 dm3) men olika effekt...

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Självklart så kan det ju skilja på effekten med samma motor men så länge det är sug så så kan man ju inte få ca 30hk mer med bara chip.

Det lär ju skillja på kammarna i bilarna iaf.

Enligt vanligtvis välinformerad källa (jobbar på Volvo) så skiljde toppen sig på de äldre 140 och 170-hästars modellerna, men man insåg att det var billigare att tillverka en modell och mappa den till olika effekter.

Jag inbillade mig också att det var bara turboförsedda motorer som påverkades i någon större omfattning, men polarn hävdar att så inte är fallet !?! Med rätt program (finns att köpa i Filipstad) lär man ska kunna få 193 hk i V70 utan turbo.

Inte utan att man blir sugen att prova i bruksbilen, fast skillnaden från 170 till 193 är kanske inte värt pengarna.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Men min 140hk är det då samma motor som din 170hk?

Skulle ja då isf kunna å ut 193 hk ur min med bara program? Vart i Filipstad kan man få tag i chip, vem säljer?

Enligt vanligtvis välinformerad källa (jobbar på Volvo) så skiljde toppen sig på de äldre 140 och 170-hästars modellerna, men man insåg att det var billigare att tillverka en modell och mappa den till olika effekter.

Jag inbillade mig också att det var bara turboförsedda motorer som påverkades i någon större omfattning, men polarn hävdar att så inte är fallet !?! Med rätt program (finns att köpa i Filipstad) lär man ska kunna få 193 hk i V70 utan turbo.

Inte utan att man blir sugen att prova i bruksbilen, fast skillnaden från 170 till 193 är kanske inte värt pengarna.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...