Jump to content

Bygge på Volvodelar


Lars H

Recommended Posts

:) Jag har planer på att bygga med Volvo fyra 1,8 eller 2 liters (aluminium).

Om jag har läst rätt här ska en volvo m90 låda passa, men hur är det med ramen, kan jag använda en book-ram eller är det bättre att använda Mc sorley 7+4 eller Mc sorley 7+442 ram med tanke på motorns storlek ???.

Delar för bakvagn har jag inte bestämt ännu men sneglar lite åt Alfa romeo.

Det finns kanske någon som bygger på Volvodelar här som kan lämna lite förslag på bakvagn och lämpliga framvagnsdetaljer !!.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet

Visst finns det ett gäng 7:or som är Volvobaserade.

Kolla in följande länkar

Dala7

Books garage

Borgs garage

Seven Umeå

Vill du köra Volvo rak av så går det utmärkt med 140 framvagn (spindlar) 240 styrning, och 240 eller 740 bakaxel, lite beroende på vilken bredd du vill ha på ramen. 240 smalare och 740 bred.

Link to comment
Share on other sites

jag bygger estfield

med s/v40 2.0t motor

jag har hissat i motorn i ramen och det är inga större problem med plats

det är en m90h låda du letar efter den passar alla vitmotorer bolt-on "växer doch inte på träd"

960 byggdes oftast med automatlåda och skrotarna har vätt att ta betalt

billigaste jag hittat på någon skrot är 12000::-

sen är det karbb med att få tag i reservdelar till m90 tydligen

annars har kl-racing adapterplattor till rödmotorns låda men då måste man kapa och tixa

med spränkåpan

dom har oxå en addapter som passar mot bmw lådor "som håller" troligen ett bättre val

kostar doch 2000:- + att man måste trixa massor med stödlager koppling osv osv

glömm att fråga något om detta på turboklubbens hemsida det är ingen som vet något

och alla kommer bara säga kl-racing för det är ingen där dom kann något

eller vill hjälpa någon villket detta forumet är klart bättre på

det jag har problem med är sprut/tändnig

då s40 har immobox och kräver att man har nyckel box lås och immobox från samma bil för att starta

kylare har jag inte löst änn men tror att jag behöver en bra sådan då vet inte riktigt vad jag kommer att köra

om du kommer på något listigt så skriv mycket om det på forumet så kan vi ta lärdom av varandra

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

det jag har problem med är sprut/tändnig

då s40 har immobox och kräver att man har nyckel box lås och immobox från samma bil för att starta

kylare har jag inte löst änn men tror att jag behöver en bra sådan då vet inte riktigt vad jag kommer att köra

om du kommer på något listigt så skriv mycket om det på forumet så kan vi ta lärdom av varandra

mvh

fredde

Låter som om det vore vettigare att byta till något annat sprut/tändning, megasquirt brukar jag föreslå :)

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka för tipsen :P

Problemet med nyckel borde gå att lösa, Jag ska hör med killarna på provet som inte gör annat änn testar motorer hela dagarna. ( Jag jobbar på Volvo här i Skövde)

Vad har du valt till bakaxel ?.

Jag var och tittade på en 2.0t 40 bil i går men där fanns allt kvar så om jag tar den ska jag tänka på att få med allt......

Link to comment
Share on other sites

jag har en tuff lada axel men byter troligen den till en 140 axel eller vad det nu var med aluklump

:notworthy: :notworthy: om du kan lösa immobox problemet/ nyckel

det borde räcka med orginalsprutet om man får det att funka

fins dom som åker 280hk med orginalsprut på s/v40

funderar dock på nira sprut men det blir dyrt " o jag är smålänning"

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Delar för bakvagn har jag inte bestämt ännu men sneglar lite åt Alfa romeo.

Vad tänker du på då? Stel axel från 105-serien? Eller finns det några alternativ jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har också funderat på en 2 l V/S 40 motor för att eventuellt klassa in bilen i Locost serien.

Och en lösning på problemet med växellåda är att försöka skaffa fram en växellåda från en 850, dom har haft rätt mycket problem med lådorna så det går att få tag i rasade för en billig peng. Man skär bort "spränkåpan på den och planfräser den. Sedan är det "bara" att få fatt i en M45 eller liknande låda. Kapa sprängkåpan och och planfräsa den. Sedan kommer vell det stora problemet och det är att lingera upp allt och svetsa det samman. En fördel med denna operation är att man kan passa på att resa upp motorn. Upplysningen om denna operation har jag fått från en kompis som jobbar på Volvos motor utvecklings avdelning i GBG. Och jag funderar på att prova den i praktiken framöver.

Link to comment
Share on other sites

En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar"

Link to comment
Share on other sites

En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar"

Finns M90 för både vitmotorn å rödblocken, samt i lite olika utväxlingar:

Utväxlingar M90:

................... M90H...... M90H2.... M90L..... M90L2

1:a växeln.... 3.54:1.... 3.54:1.... 3.91:1.... 3,91:1

2:a växeln.... 2.05:1.... 2.05:1.... 2.20:1.... 2.20:1

3:a växeln.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1

4:a växeln.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1

5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1

Link to comment
Share on other sites

En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar"

Den M90 som man ska ha till volvos alublock är den från 960, då får man en sprängkåpa som passar för de vita. "Röda" M90 har sprängkåpa för gjutjärnsmotorer. Växellådan som sådan har samma infästningar. Den ovanliga biten är alltså sprängkåpa, inte växellåda i sig. "Enligt vanligen pålitliga källor..."

Link to comment
Share on other sites

köp http://www.blocket.se/vi/7049405.htm?ca=21_s

så är problemet löst

jag har inte råd just nu men men......

mvh

fredde

ja det är sprängkåpan som är ovanlig

kan man hitta en rasad låda till en 960 och en hel till en 940

går det ju att bygga en för vitmotorer

sen var det någon som blarrade om att ta en automat spänkåpa o bygga adapter till m47 m46 m45

jag lutar mer o mer att bygga en till bmw låda med en rasad 850 låda

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jag ville ha fram att växellådorna från 960 är de som gäller. sedan är ju sk. sprängkåpan och växellådehuset i ett stycke. och går ej att dela på.

men det är nog bättre att göra en adapter sen ta en BMW-låda. eller en gammal volvo M40 den är liten och håller för en sån lätt bil.

Link to comment
Share on other sites

En låda som jag skulle föredra, om det ändå inte passar, är faktiskt Ford typ9, väldigt liten och smidig, fem växlar, går att få bra känsla i, och vill man finns det ett enormt utbud av drevsatser, dessutom är lådorna billiga och håller bra om toleranserna är ok.

Link to comment
Share on other sites

har du kollat immobox problemet ??? med testen ????

mvh

fredde

Jag pratade med några på vårat prov i fredags kväll, (lastvagnar) de tror att ded skulle gå att ändra i boxen för även på lastvagnsidan är det en spärr som måste resättas när test eller rejektmotorer kommer tillbaks.

Men de ska prata med provet på personvagnar så jag gör ett försök på fredag kväll att få ett svar.(jag jobbar bara på fredag lördag natt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hur går det med sprutet ????

ställde frågan på x40nordic

och som vanligt sa folk "det går inte skaffa annat sprut de är dåligt"

jag hatar detta

och bara just därför vill jag fan använda orginalsprutet

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Det Jag hör på jobbet är att det går men problemet är var du kan göra det. Bilvex kan inte men kanske de som trimmar och ändrar i kretsarna kan hjälpa dig. Jag ska använda en alu motor från volvo men ska tänka på att få med all elektronik så jag slipper problemet.

Lars H :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hur går det med sprutet ????

ställde frågan på x40nordic

och som vanligt sa folk "det går inte skaffa annat sprut de är dåligt"

jag hatar detta

och bara just därför vill jag fan använda orginalsprutet

mvh

fredde

De snackar väl om att modda i en x40.

Problemet med besiktningen finns ju inte i en seven.

Sannolikt e det MYCKET enklare att lyfta extra pållar ur motorn med Mega Squirt.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...