Jump to content

Bokchassi fråga


Lejo

Recommended Posts

Hej vi är tre stycken som bygger varsin bil med bokmått o vi bygger med 25/2 o idag så pratade vi med en kille från sfro om lite andra saker o då sa han att han ville ha 25/3 i chassit så min fråga är vad har ni för tjocklek på era fyrkantsrör?

Leif

Link to comment
Share on other sites

hmm jag har 25*2mm rör har iofs inte SFRO bes mitt schassie... är det ev tunga motorpaket ni skall ha i era 7:or.. typ V8:or ??

mitt bygge är iofs ett lätt bygge men jag har för mig att i England använder man 25*1,6 mm rör...

Det var inte rören till bärarmarna som han menade??? för där är det bra med 3 mm gods tjocklek..

mvh Michael Th

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Med "normal" motor ska 25x2 inte vara några problem i ramen. Dubbelkolla med din besiktningsman att du hörde rätt.

Kör man V8 eller andra stora, tunga, vridstarka motorer är det klokt att gå upp i dimension.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En liten förklaring, vi ringde med lite frågor om bärarmar o då blev det lite prat om våra bilar vi förklarade att vi byggde bokchassi b23 det var då han sa att han ville ha 25x3 i chassit .

På våran fråga om bärarmar så var svaret 25x3 o ej uniballs i båda ändarna. Sfro killen va mycket trevlig att prata med o inge ont om honom. Att vi ringde till sfro var att vi inte kunde hitta raka svar vad man ska använda för matrial o dimensioner. Det vore nog mycket värt om någon med kunskap om reglerna sammanfattade typ en mtrl lista för vad som är minimum på diverse delar, typ ram, bärarmar.

Leif

Link to comment
Share on other sites

Konstigt nog tycks det som om det finns lika många åsikter om material och konstruktioner som det finns besiktningsgubbar. Därför tror jag det är viktigt att man på ett tidigt stadium rådgör med "sin" besiktningsman om hur han vill ha bilen konstruerad. Det är ju ändå hans slutprotokoll till SBP som kan avgöra om man skrattar eller gråter när man kör hem från reg-besiktningen.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...