Jump to content

Fulaste 7an någonsin ?


Acke

Recommended Posts

Å andra sidan verkar det ju som om hans budget varit någonstans i närheten av Ron Champions, £250.

Han har säkerligen haft hur kul som helst, både under byggtiden och efter att den blev färdig.

Vilket väl är huvudsyftet med dessa bilar, eller...?

Så länge bilen inte är direkt trafikfarlig så spelar det väl ingen större roll hur den ser ut.

Personligen tycker jag att det är bra mycket roligare att se dessa obskyra byggen som en ivrig entusiast byggt med liten budget och brinnande intresse, än att se en 250000 kr hicost, med uteslutande nya och proffstillverkade delar.

Bygg-en-showvinnare-eller-avstå-mentaliteten gör bara att många helt enkelt inte törs börja bygga, eftersom det alltid finns folk i de egna leden som dömmer ut en aldrig så välbyggd locost som ful.

Jag har ingenting emot att folk satsar enorma belopp på sina bilar, det kommer jag troligen själv att göra. Men att kritisera andra som lyckats skruva ihop en godkänd och klart användbar (kanhända inte speciellt vacker) bil för nästan inga pengar, tycker jag är vansinnigt fel.

Nej jag önskar att det vore fler som verkligen byggde för att det är kul och inte för att bräcka varandra, det vinner ingen på.

Jag åker hellre omkring i en locost med plåtfälgar och en gammal pinto än har en halvfärdig värsting i garaget.

Link to comment
Share on other sites

TACK äntligen en som tycker som jag...

Bygger för att det är kul och har varit en utmaning sen jag var liten... har köpt de flesta delarna på skroten.. hittills har jag lagt ut 21813kr på mitt bygge inklusive verktyg som jag behövt hittills... hoppas jag klarar mig under 50000 men det börjar bli på gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med stesun där. Även om det inte var den snyggaste sjuan jag har sett, så är den åtminstone betydligt snyggare än vilken svenssonbil som helst, och har säkert fantastisk väghållning och kanske prestanda också i en jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Håller både med och inte... När jag bygger så försöker jag göra det så snyggt som möjligt just för att det är en del av det roliga.

Fästena till bärarmarna behöver man ju egentligen inte fila runda eller ens grada - bara att svetsa ihop skitet! Äh, vem bryr sig om ifall skärmarna sitter på olika höjd - den är ju lika rolig att köra för det... osv osv osv

Jag tycker att det är stor skillnad på att göra något slarvigt och att göra det billigt. Fördelen med att bygga en bil själv är ju att man kan göra det så bra som man vill ha det. Sen om man lyckas göra en snygg bil för lite pengar är det ju bara en större fjäder i hatten för byggaren :D

Link to comment
Share on other sites

Ja grann va ju inte bilen, jag skulle nog ha bli missnöjd om mitt resultat blir likt detta.

m  :D h

Janne

Låt det vara upp till varje byggare.

Alla som lyckats dra ihop en bil byggd från grunden är värda att gratulera.

Många bilar blir aldrig klara, eftersom byggaren satt ribban för högt.

Som jag tidigare skrivit så vänder jag mig inte emot dem som lägger ner pengar och energi på att få superfinnish ner till minsta lilla fäste.

Det jag vänder mig emot är att man påtalar för andra att de borde vara missnöjda med sin bil, eftersom den inte stämmer överens med ens egna värderingar.

Jag tycker att det är stor skillnad på att göra något slarvigt och att göra det billigt.

Visst är det skillnad, men om man tittar på bilden så vet inte jag om man kan beskylla byggaren för att ha slarvat.

Bakskärmarna är väl i och för sig lite oortodoxa, men de är inte slarvigt byggda. Framvagnen är varken kromad eller anodiserad, men men ser överhuvudtaget inte om byggaren slarvat eller inte. Fälgarna är inga 18" momo, kanske man slarvar om man inte har råd med sådana?

Grundtanken med en locost är att man ska kunna bygga en bil efter ens egna förutsättningar, bara för att det är kul. Men jag tappar i alla fall sugen, eftersom jag vet att jag kommer att få massiv kritik för mitt bygge, då det inte kommer att uppfylla grundkriterierna som sätts upp på det här forumet ibland.

Link to comment
Share on other sites

Ja bara man e nöjd själv med sitt bygge och den inte är trafikfarlig, sen kan man ju tycka att den inte är någon show vinnare precis men ägaren har säkert kul med den.

Det finns ju olika sätt att bygga en head turner eller vad det nu heter. :)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det skillnad, men om man tittar på bilden så vet inte jag om man kan beskylla byggaren för att ha slarvat.

Bakskärmarna är väl i och för sig lite oortodoxa, men de är inte slarvigt byggda. Framvagnen är varken kromad eller anodiserad, men men ser överhuvudtaget inte om byggaren slarvat eller inte. Fälgarna är inga 18" momo, kanske man slarvar om man inte har råd med sådana?

Grundtanken med en locost är att man ska kunna bygga en bil efter ens egna förutsättningar, bara för att det är kul. Men jag tappar i alla fall sugen, eftersom jag vet att jag kommer att få massiv kritik för mitt bygge, då det inte kommer att uppfylla grundkriterierna som sätts upp på det här forumet ibland.

Tycker det vore väldigt synd om du inte bygger din bil bara för att personer här på forumet inte delar dina uppfattningar om hur en Locost skall se ut!

Jag tycker absolut inte att man slarvar bara för att man inte har 18" fälgar eller kromad framvagn, man behöver inte heller ha en värstingmotor med turbo eller extraktorrör och kromad ljuddämpare. Som jag skrev tidigare så är ju fördelen med att bygga en bil själv att man kan göra den precis som man själv vill.

Om jag fått dig att tappa sugen ber jag tusen gånger om ursäkt! Jag gör väl misstaget att sätta mina värderingar som "standard" för hur en Locost skall vara... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att det är bra mycket roligare att se dessa obskyra byggen som en ivrig entusiast byggt med liten budget och brinnande intresse, än att se en 250000 kr hicost, med uteslutande nya och proffstillverkade delar.

Instämmer helhjärtat!

... dessutom tycker jag den här var lite gullig...

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Skall bara meddela att mitt inlägg var hur jag skulle känna om mitt resultat blir som denna bil. Han som byggt bilen har säker varit nöjd med den, eftersom han lagt ut den på nätet.

Jag är även övertygad att det går att bygga snygga bilar med en liten budget, fast min budget verkar inte bli liten.

Jag kommer inte att ha för avsikt att på ett negativt sätt kritisera andra här. Jag tror säkert att det kommer att finnas ett antal som inte kommer att finna mitt bygge tilltalande. "Smaken är som baken delad" och det är "högt i taket" här vad avser åsikter synpunkter m.m. det är bra.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jösses vilken diskussion det blev då :o

Jag kan ju säga att min seven förmodligen är bland de billigaste i landet med sina 48.000:- i byggkostnad..

då inräknat alla besiktningar och miljöavgiften på 7.000:-

även om den är billig behöver den inte se ut som den röda......

man kan faktiskt lägga ner lite kärlek på bilen oxså...

Link to comment
Share on other sites

48000 låter mycket tycker jag=) men det dra iväg kanske när man kommer lite längre i bygget, besiktingarna är ju inte gratis heler så kommer nog kanske ditt så småning om också:)

Egen kaross då eller? vad för motor?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker 48000 är hyfsat billigt för att ha blivit en sådan bil som det är....

Nu har jag inte synat Ackes bil i sömmarna så otroligt noga men visst har jag

kikat tämligen ingående på den ett par gånger.

Själv har jag inte sett slutliga kostnaden för mitt eget bygge, men det är ett tag sedan jag

passerade 100 000 :- så det blev väl inte någon riktig locost precis.....

Men för den delen har jag inga "bräckar- ambitioner" för att min bil blir dyrare än andras.

jag bygger den som jag vill ha den utan att lyssna på andras åsikter och då kostar det mej mer än

både R.Champions 250£ och många andras byggen med för den delen.

I den numera upp-skruvade "FUL-DEBATTEN" kan jag bara tillägga att jag står

för min åsikt och tycker fortfarande som i tidigare inlägget, att enligt min personliga åsikt så var inte den bilen på Ackes bild vad jag kallar för snygg. Men förmodligen så är upphovsmannen till det bygget

nöjd med vad han åstakommit, räcker det inte med att konstatera det?

-Var människa har väl rätt till att tycka som den vill och uttrycka det utan att det ska skapas sådan debatt.

-Det är väl tur att alla människor inte har samma smak i alla avséenden, eller?

-Det är väl tur att det finns en mångfald även inom bilintresset, eller?

-Är det något fel att uttrycka sin syn och vinkling av vad man har för åsikter om bildesign?

-Huvudsaken måste ju vara att man är nöjd själv med vad man byggt.

Man kan ju inte räkna med att alla kommer älska det man åstakommit, då har man

satt upp mål för sej som man garanterat aldrig kommer nå! och det är illa illa........

Det finns väl lika många olika smaker som det finns människor, annars vore nog

världen en jäkligt tråkig plats att vara på

och sedan är det färdigdiskuterat med den saken för min del iallafall.

Inga mer inlägg i ful-debatten kommer iallafall att göras av mej !

Link to comment
Share on other sites

MarcusA: räknar du på att det går ca: 10.000-13.000:- i bara avgifter såhar du ca: 35.000:- att bygga för... Det tycker inte jag är mycket pengar, men jag har inte byggt någon sjua själv så vad vet jag !?!?

Arrowsmith: jag kan inte annat än instämma...

det var inte min mening att komma med "pekpinnar" å klanka ner på andras byggen när jag postade bilden, men jag anser fortfarande att man skulle kunna göra bilen snyggare utan att det behöver kosta mer pengar...

men vem vet... byggaren kanske ville bygga en ful bil bara för att kunna reta andra när han körde ifrån dom på banan ??

vem vet ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...