Jump to content

Borr och Fräs


Kenka

Recommended Posts

Hej!

Klockren som pelarborrmaskin sämre som fräs, vill man ha shysst ytkvalitet på stål så ska man leta grövre grejjor, fräsa aluminium funkar hyfsat.

Pelarröret är lite vekt å det är svårt att låsa huvudet, jag hällde i betong i det och det blev en helt ny maskin, man bör köpa en spännhylsechuck det går inte fräsa med medföljande chuck.

H Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

hmm.. jag har oxså funderat på den, men tänkt att man får vad man betalar för..

jag har kollat på blocket mellan varven, men de maskinerna man hittar där väger oftast½ ton å kostar en månadslön.. :(

ex denna...

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag köpte denna maskin när JULA hade kampanj förra gången, ca 2600 kr! Ungefär samma pris som en bättre pelarborrmaskin! Fungerar mycket bra som borrmaskin. Vad gäller fräsarbete så är det nog bara enklare arbeten utan större krav på finish som kan utföras. Maskinen är inte tillräckligt exakt lite för klen och har nog inte tillräcklig rotationshastighet (min bedömning jag är som sagt inge expert).

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

hmm..  jag har oxså funderat på den, men tänkt att man får vad man betalar för..

jag har kollat på blocket mellan varven, men de maskinerna man hittar där väger oftast½ ton å kostar en månadslön..  :(

ex denna...

jag hade 100ggr hellre köpt en gammal Sajo fräs eller något för de pengarna

som den kostade du länkade till...

Jag har en exakt lika dan som denna http://www.blocket.se/view/6602177.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

på jobbet som jag köpte för 15000:- för 3-4 år sedan, även den från en nerlagd verkstadsskola (i Karlskrona). och då följde även en del verktyg med i köpet.

Mycket bättre affär än en asiatisk "tingel tangel" maskin om man bara får plats med den..

Link to comment
Share on other sites

jag hade 100ggr hellre köpt en gammal Sajo fräs eller något för de pengarna

som den kostade du länkade till...

Jag har en exakt lika dan som denna http://www.blocket.se/view/6602177.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

på jobbet som jag köpte för 15000:- för 3-4 år sedan, även den från en nerlagd verkstadsskola (i Karlskrona). och då följde även en del verktyg med i köpet.

Mycket bättre affär än en asiatisk "tingel tangel" maskin om man bara får plats med den..

håller med dej till fullo!!!

Link to comment
Share on other sites

Har precis flängt runt lite i södra sverige och som av en ren händelse på väg till ett kundmöte i Hultsfred passerades detta företag, http://www.rexsvarven.se/

Vid första kollen trodde jag att de bara sålde nya svarvar, men det visade sig att de säljer alla möjliga bra att ha maskiner borr, fräs, slip osv.

Kika in på hemsidan. :D

Problemet är väl frakten, men det kanske de är medvetna om och kan sätta priset därefter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!!

Efter att ha läst dem har jag övergett funderingarna på den maskinen. Ska smälla upp ett nytt garage på 65 kvm nästa sommar så jag borde få plats med en större maskin...

Sen är det ju frågan hur mycket man använder en fräs oxå, pelarborr kan användas till mycket men hur ofta fräser man??

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!!

Efter att ha läst dem har jag övergett funderingarna på den maskinen. Ska smälla upp ett nytt garage på 65 kvm nästa sommar så jag borde få plats med en större maskin...

Sen är det ju frågan hur mycket man använder en fräs oxå, pelarborr kan användas till mycket men hur ofta fräser man??

Man kan borra i en fräs med ;)

Link to comment
Share on other sites

jag skaffa mig en gammal ARBOGA pelarbormaskin .gammal men fy den e bara så go.. har inte testat att fräsa med den... men borra ..

jag håller med Arrowsmith att det är mycket bättre att köpa gamla kvalitets maskiner även om dom är klumpiga för dom är bara så bra att jobba med.. har sett en del hemska exempel på ``hobby maskiner ´´ som bara är skrot.. :mad:

min ARBOGA pelarbormaskin (Ca 180cm hög) kostade mig ca 3000kr men kommer troligen vara mig trogen resten av livet (40 år till) och då är det gratis.

köpte mig en beg proffs svets (Esab) 7250kr och jämfört med en ny hobby svets..tja det går inte att jämföra..

köp bra beg grejer så har du det mycket lättare att få till bra grejer utan att bli förbannad hela tiden.

glad=värt hur mycket som helst.. :racesmile:

mvh .

Link to comment
Share on other sites

Jag håller till fullo med om att gamla gedigna verkstadsmaskiner i gott skick är att föredra framför nyare "tingeltangelmaskiner"

MEN ! Att hitta dessa gamla maskiner i nyskick till ett bra pris är inte det lättaste. Har man kontakter är det en sak men skall man leta tycker jag att det blir mer problematiskt, jag skulle aldrig köpa en gammal maskin utan att kunna provköra och när jag gjort det har jag förstått att det fanns en anledning till att maskinen är utbytt. Till det kommer fraktkostnaden, och kostnad för lossning.

När det gäller borr/fräsmaskin tycker jag att man först måste tänka på vad man skall använda maskinen till och kolla lite basfakta, köp alltid maskiner med växellåda, många billiga varianter har remdrift.

Har man inga djupare kunskaper i fräsning är mitt råd att köpa en kraftigare borrmaskin med koordinatbord, Just bordet är ovärderligt, sen kan man oftast fräsa lite enklare jobb med pinnfräsar.

Själv har jag passat på att köpa på mej en gäng begagnade och kinesmasiner, nu när dollarn legat i botten, men man skall ha hjälp att hitta de som är bra och prisvärda.

Visst har jag ångrat nåt köp,läs metallsvarv, men den klarar det jag vill, men inte alltid på den tid jag skulle önska.

En sak att fundera på kan vara att vi i forumet hjälps åt att hitta bra köp.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...