Jump to content

Recommended Posts

Om det vore så enkelt. ;) Vad du "ska" ha hänger ihop med en massa annat, t.ex. KPI och styrradie (eller scrub).

Om du söker i forumet på caster respektive camber så hittar du lite gamla trådar om det. Camber på 0 till -1,5 grad och caster på runt 5 grader verkar funka för många, men som man säger your milage may vary...

Link to comment
Share on other sites

Jag tog fram Väghållningsboken och kollade vad det stod om Toe.

"Toe hänger helt ihop med skrubb-vinkeln. Ju mer skrubb, ju mer toe-in. Säg 0,1 mm toe in per mm skrubb."

Med "skrubb-vinkeln" menar han scrub-radien eller styrradien, fast han skriver lite olika saker ibland. :)

Han mäter då avståndet mellan två plankor som ligger an mot fälgarna. På två ställen 400 mm ifrån varandra på plankorna mäts avståndet och det är skillnaden som ska vara lika med 0,1 * scrub-radien enlig hans exempel. Svårt att förklara... köp boken ;)

Man kan ha toe out också, det finns inget som säger att man måste ha toe in fram. Men på vägen brukar man nog vilja köra med lite toe in för annars kan det kännas jobbigt när bilen vill styra för minsta pytterattutslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...