Jump to content

ÄNTLIGEN!!!


Sonett7

Recommended Posts

Efter åtta sorger och nio bedrövelser har jag äntligen mina ProTech Shocks i handen - och jag behöver väl inte säga att jag inte kommer att beställa delar från GTS igen om det inte är absolut nödvändigt... Den utlovade leveranstiden på ca 2 veckor blev i verkligheten över 5 månader :mad:

Nu en fråga:

Detta är alltså samma typ av dämpare som ingår i MK's delyx-kit - följde det där med någon typ av instruktion om hur man justerar dämpningen eller är det instruktionen man hittar på http://www.protechshocks.co.uk/products.htm som gäller?

Link to comment
Share on other sites

RÖÖÖV!!!

Har nu kollat på både Jontes och Eddys bilder av dessa dämpare + bilder jag tog på träffen på Uråsa på Michaels MK Indy och nog fan verkar det som om jag fått på tok för korta fjädrar! :icon_angry:

Gängorna på stötdämparen är nästan uppskruvade max för att inte fjädrarna skall ligga löst och detta innebär att jag inte kan justera ner ridehight något alls utan att fjädern sitter löst vid full utfjädring. Visst går detta att fixa med svarvade distanser ovanpå muttern som bildar undre fjädersätet men sånt skall man väl ändå inte behöva pyssla med när man köper delar som skall lira ihop! :mad: :mad: :mad:

Kan någon av er med likadana stötdämpare räkna hur många varv fjädrarna har och även trådtrådtjockleken? Jag beställde 350lbs/" fram och 200lbs/" bak precis som MK Indy kör med.

Jag måste visst fortsätta mailbomba Darren på GTS... :(

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

men bussningarna ser väl bra ut  :biglaugh2:  :biglaugh2:  :biglaugh2:

så jag slipper komma med samma kommentar till dig som du gjorde till mig

Bussningarna ser "ok" ut... Dock har jag redan börjat fundera på att byta ut dem mot hårdare gummi efter att ha kollat på Michaels på Uråsa-träffen - även dessa ser nämligen ut att sätta sig ganska ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Mina "nya" kommer idag.

Samma typ av gummi som används i pressar, vore väl f-n om inte detta skulle hålla, annars har jag Superflex på G, hårdhet 95.

Man kan ju så stilla undra varför de döper materialet till "superflex" om det är 95 shore hårdhet............. :blink:

Link to comment
Share on other sites

11 varv totalt på framfjädrarna. Jag tror inte antalet varv skiljer mellan 350 och 200 det är nog materialtjokleken. Justering enligt flera källor 2-3 snäpp fram 0 bak öka fram till understyrningstendenser uppträder.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Tack Michael! Har redan beställt nya fjädrar - denna gången 8" istf 6" som jag fick... Om det följer förra leveranstiden lär jag ha dem i mitten på februari. :( Nåja, de duger att fortsätta med bygget av bärarmarna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

>>heralue

Var har du köpt den typen av gummi? Funderar nämligen på om jag skulle ta och bygga om mina dämpare så de inte behöver tum-skruvar för monteringen. Känns lite fel när allt annat är i hederliga M-gängor ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har de riktiga fjädrarna kommit... rätt längd och rätt hårdhet! :D 8" långa och 350 lbs/in fram & 200 lbs/in bak...

Nu skall jag bara jaga Darren på GTS så jag får ett kvitto på dämparna så jag har ett papper att visa upp för eventuellt garantiåtagande. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...