Jump to content

Topplock till volvo


_coffe_

Recommended Posts

Ni på forumet kanske har mer koll på Volvo än vad jag har...

Morsan ringde i eftermiddags å sa att det hade klickat till konstigt i bilen och att den hade tvärdött... Hon sa att när hon vred på nyckel igen, så hände de inget utan bara surrade i motorn... Plus att det luktade konstigt...

Min teori är att kamremmen har gått av, den är väl rätt gammal nu har jag fått för mig... plus att farsan va med om exakt samma sak och fick exakt samma symptom... Så min fråga till er nu är vart kan jag hitta en ny topp till volvon?? Det är en 945'a av 91:ans årsmodell... vad är det då, typ en B230E va?? Ska lyfta på toppen och kolla hur den ser ut när ja kommer hem, men för att vara på den säkra sidan så vill jag börja kolla efter dom... Vad ligger dom på för pris ungefär??

Link to comment
Share on other sites

Ni på forumet kanske har mer koll på Volvo än vad jag har...

Morsan ringde i eftermiddags å sa att det hade klickat till konstigt i bilen och att den hade tvärdött... Hon sa att när hon vred på nyckel igen, så hände de inget utan bara surrade i motorn... Plus att det luktade konstigt...

Min teori är att kamremmen har gått av, den är väl rätt gammal nu har jag fått för mig... plus att farsan va med om exakt samma sak och fick exakt samma symptom... Så min fråga till er nu är vart kan jag hitta en ny topp till volvon?? Det är en 945'a av 91:ans årsmodell... vad är det då, typ en B230E va?? Ska lyfta på toppen och kolla hur den ser ut när ja kommer hem, men för att vara på den säkra sidan så vill jag börja kolla efter dom... Vad ligger dom på för pris ungefär??

I en 945 -91 har du förmodligen en B230F kan jag tänka mig. B230E satt i gamla 240GLT, jag hade just en sådan som kamremmen gick av på. Krokiga ventiler blev det där, men normalt sett brukar volvos 8-ventilare klara kamremsbrott utan skador. Om remmen verkligen är av, så testa att bara montera dit en ny, det brukar ofta räcka.

Link to comment
Share on other sites

I en 945 -91 har du förmodligen en B230F kan jag tänka mig. B230E satt i gamla 240GLT, jag hade just en sådan som kamremmen gick av på. Krokiga ventiler blev det där, men normalt sett brukar volvos 8-ventilare klara kamremsbrott utan skador. Om remmen verkligen är av, så testa att bara montera dit en ny, det brukar ofta räcka.

Lyfter du bara på oljelocket så ser du ju lätt på kamaxeln om remmen är av.

Dock inte om den hoppat några kugg

Jag skulle nog vilja på stå att du ska ha max otur om du kröker ventilerna

med ett kamremsbrott.. så jag håller med baalzamon är den av så prova bara med att montera en ny i första hand. jag hade inte börjat lyfta på toppen förrän iallafall efter ett komp test.

Link to comment
Share on other sites

okej, då ska ja bara sätta dit en ny rem å en ny spännare idag då.. så får vi hoppas på att den går igång.... sen så måste ja laga min bil med, som visst hade ett läckage i bränsleledningen :( ... skarva skarva.... sen ska jag även gå å hämta mina rör till ramen som har kommit... så det blir mycjet aktiviteter i garaget, sånt gillar vi :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

va fan... nu har vi lyft å pillat en massa under kåporna... remmen är inte av, men ändå när man snurrar runt vevaxeln snurrar inte toppen med... vad sitter det mellan remmen och axeln som kan ha gått sönder??? det känns dyrt :(

Link to comment
Share on other sites

Då kan kamaxeln skurit i lagerlägena. titta på avgassidan vad det står ovanför 2-3:ans avgasrör för nummer troligen slutar det på 530 och jag kannog sälja en renoverad till dig om du är intresserad. de brukas skära i lagerlägena om man slarvar med olje ocg filterbyten, :o

Link to comment
Share on other sites

hur kan man enklast kolla det?? skruva av kammen och titta hur den ser ut?? det konstiga är att när man snurrar på vevaxeln via den där remskivan som sitter fram på motorn så snurrar inte kamremmen med... skumt skumt... ska gräva lite till å höra vad farsan har kommit fram till....

Link to comment
Share on other sites

jo, det var just det vi såg när vi fick loss alla kåpor å allt som satt där i vägen.... remmen var grymt sliten, och det saknades som sagt kuggar på remmen, så remmen har bara slirat.... hoppas att inget annat har pajat när det har hänt bara.... blev så mörkt å kallt när vi pillade, så vi får starta den imorgon å hålla tummarna!!

Link to comment
Share on other sites

vi fick igång bilen idag iaf... men det är en ventil som knackar som bara fasen... något att oroa sig över eller är det bara att gasa och se glad ut??

Se där ja, ytterligare en volvomotor som tagit skada av att remmen gått av. Det förekommer alltså, trotts att många gamla volvorävar hävdar att det är omöjligt. Som sagts i ett tidigare inlägg så hade jag en gång i tiden en 245 som fick krokiga ventiler efter kamremsbrott. Den knackade ganska ordentligt, men gick i alla fall. Klen var den, men annars funkade det. Körde ganska långt med bilen i det skicket, bland annat en tur på 450 mil till nordnorge. Läget verkade inte förvärra sig för mig åtminstone, men man vet ju aldrig vad som händer om en krokig ventil får för sig att gå av. Då kan man med lite otur slå sönder hela motorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...