Jump to content

I valet och kvalet-behöver vägledning


cortinaracing

Recommended Posts

Har en rensad cortinakaross i mitt garage som bara väntar att bli omhändertagen av mig.

Funderar också på att bygga en locost :rolleyes:

Frågan är vilket som är lättast i byggsynpunkt men också pengamässigt och tidsmässigt.

Vill ju ha en bil färdig så fort det går, kan ju dock ta lite tid då faderskap väntar B)

Vad skulle ni ha gjort ?

post-2-1073322569.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det går snabbast att renovera Cortinan med tanke på att du slipper uppfinna en massa saker då - allting har ju redan suttit på bilen ;). Skulle faktiskt tro att det blir billigare också...

Link to comment
Share on other sites

Av det bilden som du vissar så är det ganska svårt att se hur lång tid det kommer ta att renovera cortinan:) Hur är skicket på den?

Jag skulle absolut köra på en locost. Betydligt roligare tycker jag att bygga nytt än att hålla på att fixa gammalt, rostlaga och sånt som aldrig blirt bra:)

Å att ha en bil som man har gjorde det mesta på själv, den kännslan får man nog inte på ett renoverings objekt.?

Ett locost bygge kan man klara sej ganska bra utan att uppfinna en massa saker själv, det mesta finns ju redan det är bara att kolla på ritningar och tillverka:)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med Friberg vad det gäller den tidsmässiga aspekten.

Men i slutändan är det ju dock två helt skilda bilar....

Om du är sugen på att bygga en locost så är det ju dock en roligare bil när den väl är klar.

Är det du som har plockat ner cortinan så vet du ju vad som behöver göras och

då borde det gå ganska fort att få ihop den om du bara har alla delar som behövs.

En locost tar i allmänhet väldigt mycket längre tid att få ihop än man kan tro.

Att uppfinna saker själv kommer du aldrig ifrån helt när du bygger själv

det finns nog inte två helt likadana locosts i detta land men det finns ju enkla och svåra vägar att välja i många fall dock...

Sätter du ihop cortinan så behöver du inte gå igenom allt krabb med SFRO besiktningar med dess regler och miljöavgifter och annat som ingår i att bygga ny bil.

En intressant sak i de flesta fallen så är det ju kostnaden också som sagt.

Du tror väl inte på Ron Champions bok att du kan smälla ihop en färdig bil för 250£

Glöm det.... detta ämne avhandlas dock på en annan tråd så vi lämnar väl det där.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...