Jump to content

Oljetryck med modifierat tråg


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena alla.

Jag avundas alla som är klara och kan vara ute och åka. Själv sitter jag fortfarande i garaget även om det snart är dags för första provturen (sannolikt före 2006) ;) .

Har lite funderingar kring de oljetrycksproblem som kan uppkomma vid körning med modifierat Pinto-tråg.

Det tråg som jag har ska "plattas till" dvs den ganska djupa balja som idag utgör den nedre delen av tråget ska höjas upp och botten på tråget blir klart mera plant i botten.

Ni som har modifierat pintotråg på liknande sätt. Hur har det påverkat oljetrycket vid körning?

Helt klart är att risken att oljeröret suger luft är klart större med ett plattare tråg.

Hur har ni placerat eventuella skvalpplåtar?

Har ni som gjort liknande modifiering kompenserat för den minskade oljekapaciteten genom svetsa på någon breddning på tråget?

Tacksam för tips... svetsar imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med modifierade Pinto-tråg, men med tanke på att Duratec V6 (som har ett standardtråg som är så platt att det knappt är lönt att modifiera) har problem med orginaltråget på alla revisioner före 2003 så tänker jag inte chansa, utan sätter dit en Accusump, just in case... Då kan jag byta ut "dödslampan" mot en fet LED-stapel, kopplad till en tryckgivare på Accusumpen, så att man faktiskt får varning innan motorn skär. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!Tog bort ca 1 liter oljevolym genom att kapa och sveta på en platta i botten.Passade på att sätta i en oljeplugg också.Satte en skvalpplåt samt kapade och rätade ut pickupen,så att den låg på samma avstånd från sumpen som tidigare.Har kompenserat med större filter.Har 0.5 l mindre olja i än original.

Oljetrycket är mellan 3-4 bar vid tomgång och varm motor.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag har i och för sig ingen mätare men min oljelampa blinkade inte på Gelleråsen. :thumbup: Jag vet att mitt tråg är fotat men bilden är borta tyvärr :icon_angry: .

Vi gjorde som följer kapa den nedre delen så mycket som du vill Tag en plåt som är lika stor som hela tråget. svetsa fast det kant i kant fram och låt det ligga fritt bak. klipp till en smal remsa och svetsa fast den runt kanten. borra nu ett lagom antal hål i den gamla sluttande delen. du har nu fått ett tråg som ser ut som ett badkar med ett snett skalpskott. Detta rymmer nästan en liter olja mer och det fungerar bra på min bil. tank på att sätta oljepluggen ( tog den gamla skar ut och svetsade) på sidan och inte undertill. Kolla inte tätheten med vatten utan med fotogen edy.

Lycka till

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Var köper man Accusump till "rätt" pris ??

Jag hittade vettiga priser i USA - men det är väl tveksamt om det är lönsamt att beställa därifrån om man inte ändå ska ha en hög andra saker och kan få allt skickat ihop. Väger ju inte så mycket iofs...

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att ha en rundad framkant på tråget, som på tommys bilder, då blir det mer bucklor än om man har ett hörn som jag har på mitt tråg.

Hörnet tenderar att vara för styvt för att vika undan vid markkontakt, och därför uppstår sprickor i hörnet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar.

Men med bra svar kommer ytterligare frågor...

Har ni kapat pickupröret eller går det att bocka röret och fästet till rätt höjd?

Läste i ett svar att det går att utöka oljemängden lite med ett större filter. Verkar smart.

Men vilket filter med större volym passar på Pinton?

/F

Link to comment
Share on other sites

Att uköka oljevolymen med större filter ger ju inte något i realiteten, något långsammare uppvärmning, men det är allt.

Problemet mer ett tråg som rymmer relativt lite olja är att det vid relativt lite oljeförluster blir en för låg nivå, och då hjälper inte ett stort filter, eller en oljekylare.

vissa pickupprör är enkla både att kapa och att bocka om, andra är inte så enkla att modifiera. Jag har svälv en B23 och då är röret och silen gjutet i ett stycke alu, vilket gör att man behöver en hel del för att korta det om man inte vill bli utan sil.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har svälv en B23 och då är röret och silen gjutet i ett stycke alu, vilket gör att man behöver en hel del för att korta det om man inte vill bli utan sil.....

Du lär ha samma oljepump som mej ...

jag har kortat pickupröret mellan pumpens hus och oljesilen/svampen 35mm

och sedan tigsvetsat ihop det igen.

Aluminiumen var svetsbar utan problem och den slog sej ingenting av värmen.

så finns behovet så går det med lite bök...

14982.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...