Jump to content

hängande resp.stående pedaler


Michael Th

Recommended Posts

jo... vad tycker ni talar för hängande resp.stående pedaler

ergonomi

vikt

pris

fastsättning

funktion???

gärna mera synpunkter

det jag vill ha är lätta och funktionella men inte high kost..

använder båda modeller i mina bilar.... men e lite kluven :blink: jag e ju bara mäniska så det e inte lätt, och mina hundar ger mig inga svar :Hmm:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det blir bättre körkänsla med stående pedaler.

Med hängande pedaler får man däremot mer plats vid golvet så att man kan vila trötta fötter. Kan ju vara bra i en trång bil. Troligtvis blir det mer lättmekat också.

Link to comment
Share on other sites

Alla räserbilar har ju stående pedaler ;)

Sen tycker jag personligen att det blir snyggare med stående, så slipper man lådan med grejor mot "torpeden"

Men om man ska bygga justerbart pedalställ som jag har sett några gör, då är det nog lättare med hängande.

Dock så ger ju stående lägre tyngdpunkt... :P

Link to comment
Share on other sites

Om man vill vara lat så finns det rätt så mycket hängande pedaler att hämta på skroten..... Brukar inte vara nå´n större rusning efter dem heller......

Link to comment
Share on other sites

hmm tackar för detta.. det om låg tyngdpunkt...

hmm min beach buggy har det oxå, så detta om sportbilar stämmer nog, då det ju var Ferdinand P. som hitta på bubblan :D :D

jag får klura vidare...men kom gärna med fler synpunkter...

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

då jag själv först byggt hängande pch sedan kastat ut dem..... här är mina top tio pukter

++

1. Om du har plats för stående bygg sådana ( i första skottet hade jag en turbo där så det gick inte )

2. redan nämmt lägre tyngdpunkt ( även om det kanske bara är i teorin det lilla märks)

3. du slipper bygga en låda runt de hängande pedalerna och allt blir "platt" ovan till, det går att göra enklare lådor inbillar jag mig där nere (antagligfen vill du ju ha dem på insidan torpeden)

4. Du slipper trilskas med ratt stången ( í mitt fall ville broms pedalen och ratt stången vara på samma ställe)

5. plats ! i mitt fall visade det sig att det var lättare att förlänga ben utrymmet genom att flytta fram hela paketet lite framför torpeden där nere, är man lång tar görna hangande pedaler i torped en uppifrån'

6. De mesta "rikriga " sport bilar har stående, skall enligt okänd källa göra de sk "tå" "häl" grejen lättare.

7. det finns många fina ritningar på nätet eller kopiera ett ap-racing ställ i plåt = enkelt

8. I mitt fall tog huvudbroms cylinfrarana med bromsvär i huv lijen med några mm

9 . .....

--

1, i min nuvarande lek bil har jag stående och det fungerar utmärkt, så rent funktionellt så blir det nog bra?? ( speedster)

2, Har du inte plats pga grenrör eller motor så finns det ju inget att fundera på, man skall ju inte värma bromvärska i onödan --> hängande

kommer inte på mera nu .....

Link to comment
Share on other sites

jag bygger också med stående pedaler... största anledningen är platsbristen.. hade fått skruva bort ena förgasaren för att fylla bromsvätska om jag hade valt hängande, samt att rattstången och bromspedalen ville vara på samma ställe.

får väl se hur de funkar med stående men de ska nog inte vara några större problem

Edited by Mathias78
Link to comment
Share on other sites

älskar detta forum :D

Klockrena svar utan vänta..

e på semester på Gotland och sedan går jobbet igång :D

det blir som sagt innan ett bokschassie

lätt bygge

troligen de dion eller lätt stel axel

suzuki swift 1,3 16

brokland rutor

egna enkla säten...

lätt enkelt och biligt...

8 tumm breda 13 JP fälgar väntar och en uppsättning

7'15 205 50 landsvägs kringlor...

rattstång triumph herald (lätt)

pedaler STÅENDE

.. och nu vet jag inte mera...

bilder så fort det finns möjlighet.. :D

mvh michael Th

Link to comment
Share on other sites

Med stående pedaler får du en pedalrörelse som harmonierar med fotbladets rörelse (fotbladet är ledat nere vid golvet nånstans).

Med hängande så kommer pedalen att röra sig uppåt medans trampdynan rör sig neråt.

Med hängande (koppling) har du möjlighet att stoppa futen under kopplingspedalen vid landsvägsåka, mycket värt anser jag, som körde närmare 100 mil förra veckan.

Beroende på om man vill ha en plåt som styvar upp framför pedalerna eller inte (ger ganska mycket vridstyvhet åt chassiet) så tycker jag det verkar enklare att göra hängande pedaler justerbara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...