Jump to content

regler om Bälten


Recommended Posts

Jag skulle tro att det inte godkänns eftersom man sitter fast. Själv kommer jag troligen att ha "besiktningsbälten" och sedan en annan uppsättning som används vid bankörning/aktiv körning...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är Vägverkets defintion av trepunktsbälte som stoppar bältet ovan:

Bilbälte :Skyddsanordning avsedd att hålla fast person som färdas i bil så att personskada undviks eller åtminstone reduceras vid sammanstötning eller hastig inbromsning. Bilbältets huvudsakliga beståndsdelar är bältesband och bälteslås.

Diagonalband: Bältesband, som löper över ena axeln, kroppens framsida och höften på den andra sidan.

Höftband: Bältesband, som löper över ena höften, kroppens framsida och den andra höften.

Trepunktsbälte: Bilbälte med ett diagonalband och ett höftband. Trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Ok tackar...

Liten följdfråga... tror du SBP släpper igenom det som midjebälte eller måste ja ha ett helt separat bälte ??

Hej

Det beror på besiktningsmannen, bältet ska egentligen vara E-märkt som midjebälte för att godkännas. Men bedömningarna varierar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej!

Har planerat start av ett bygge av en 7a under sommaren och börjat fundera lite på olika detaljer, som ex bälten.

Som jag förstått det så är det bara 3- eller 2-punktsbäten som gäller. Finns det någon anledning till detta? Vad är felet med 4/6-punktsbälten?

Link to comment
Share on other sites

Är tydligen sämre i en räddningssituation, Tar längre tid att komma ur bilen och krångligare för räddningstjänsten att få ut dej.

Har jag för mej att det ska vara:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...