Jump to content

Dämpare 4 eller 2?


plyshe

Recommended Posts

Har tittat en del på hur man bygger i formula-sammanhang. Ibland använder de endast en dämpare fram! (Borde funka bak också)

De har ett litet länkage som förmedlar kraften från resp sidas fjädringsrörelsetill den enkla dämparen. Det hela ser inte så avancerat ut så jag funderar på att prova.

Fattar nån vad jag menar???

Ska försöka scanna nåra bilder på detta.

Vore kul o köpa dubbelt så fina dämpare o samdidigt minska vikten en del...

...MVH O Gott Nytt År önskar viktgalningen i Norrland! :P :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag har läst så fjädrar inte hjulupphängningen på formelbiler egentligen nånting, så det kanske inte är så bra utgångpunkt... Dämpare etc. är mest där för att reglerna säger att dom ska finnas, men allt är så hårt så det knappt för sig alls.

Link to comment
Share on other sites

Om man har båda framhjulen ihopkopplade till en fjäder/stötdämpare MÅSTE man använda en krängningsfjäder (krängningshämmare) annars finns det ju inget som hindrar bilen att kränga i kurvorna. Problemet jag kan se är att hitta en krängningsfjäder som är anpassad för bilens vikt/stötdämpare.

En enklare variant på avancerad fjädring tycker jag i så fall är att ha de främre stötdämparna innanför karossen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det e sant att i formel1 e de i princip bara däcken som fjädrar.

Men Jag tycker det ser helt annorlunda ut på de lite lägre klasserna.

De me krängningsfjädrarna har jag förstått oxå!

Blir nog dämpare inne i karossen tror jag.

Har fått tag å sådana där coola ovala rör till hjulupphängningen. Det ser skitbra ut men e lite bökigare att få snyggt i ändarana.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Typ sådär ser dom ut!

Har bestämt mig för dubbla a-armar m fjädrarna inombords nu.

Blir jävlit cleant så tror jag . ett X-tra plus är att jag har styrarmarna på baksidan av spindlarna oxå.

Det e så på alfans spindlar!

Fick tag i annan utväxling till kuggstången oxå 2,2 i stället för 3,5 varv.

Blir rena gokarten det härr!!! :D :P :lol: :blink:

Link to comment
Share on other sites

På bilden som Acke la in på bärarmar så är dom tillverkade i Kolfiber så det kan bli lite knepigt att göra just sådana ;)

Fick själv i somras tillfället att närmare studera en F1 bil (kröp runt o under :P bilen som en orm) Försökte hitta nåt som inte var titan , kolfiber eller Alu men hittade inget)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

när jag såg en på Elmia förförra året blev jag förvånad över hur små dom är.....

ja trodde först att det var en formel 2 eller 3 eller liknande... :rolleyes:

vikt utan motor = ca 250-300 kilo.. kostnad runt 20 milijoner... :blink: ( fortfarande utan motor !!! )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...