Jump to content

Går det att köra på sladd?


Krullert

Recommended Posts

Tja, är grymt sugen på att bygga en locost typ, men samtidigt sugen på att bygga en driftingbil. Kan man kombinera båda? Eller vad jag menar är, om man bygger en säg Westfield Seven med motor och drivlina från sierra cosworth och trimmar den till kanske 400hk, går det att hålla sladdarna på asfalt och svänga och fortsätta på sladd? Med andra ord GÅR det att drifta med dom om man har tillräcklig effekt, eller blir det nervöst när den är så kort? :(

Link to comment
Share on other sites

Ehm... Jag tror knappast du behöver några 400 hästar för det. Det är som om du skulle ha 1000+ hästar i en blysläde...! :D Du får ju köra med fem ägg under gasfoten för att inte bränna gummi för jämnan. ;)

Längden tror jag inte du behöver bekymmra dig om, eftersom hjulbasen är förhållandevis lång. ("Hjulen ute i hörnen.")

Blir det nervöst så är det snarare för att tröghetsmomentet är lågt och att bilen därför reagerar snabbare på allt, rent allmänt. Dock har den ju "riktiga" hjulupphängningar (beroende på hur man bygger iofs), låg tyngdpunkt osv istället, så jag gissar att den mer distinkta responsen jämnar ut det lite - man måste reagera snabbare, men bilen lyder desto bättre.

Jag tänker iaf slänga i min Duratec V6:a (170 hästar) i stort sett som den är och se hur det verkar. Misstänker att det kan bli en bit över 170 hästar med riktigt avgassytem och sådant, men det räcker nog mer än väl till all "vettig" körning i vilket fall som helst, skulle jag tro.

Annars får man ju lätt och förhållandevis billigt (inga ändringar förutom ny map) ca 300 hästar med kompressor på den motorn... ;)

Link to comment
Share on other sites

jag hade "bara" ca: 120-140 Hkr i min å de va en triimmad B20 med effektregister mellan 4000-6000 rpm å den gick ganska bra att drifta med... :D

finns några småsnuttar från konbanekörningen på rädden på min hemsida där de går lite brett mellan varven...

finne även en från bankörning på gocartbana där det var svårt att inte drifta... :D

www.trampebil.se/budda

Link to comment
Share on other sites

ok, men man kan ju fixa till den så man KAN köra med 400 hk men sen kan man ju ställa ner laddtrycket till önskad effekt, typ.

Men om det nu skulle komma att bli typ "En dag på driftingbanan" och man ska åka på sladd genom en kurva, skulle det gå hyffsat då om man är lite på alärten? Känns som om det vore äckligt då man nästan sitter över bakhjulen?

Link to comment
Share on other sites

tänk bara på besiktningen..... om dom ser och "misstänker" att bilen är skittrimmad å att effekten går utanför restriktionerna för amatörbyggda fordon, så kommer dom att skicka hem dig igen utan ett godkännande.... å då har du byggt i "onödan"

Link to comment
Share on other sites

enligt en kille jag känner som sysslat mycket med formelbilar (skärmlösa F1liknande saker) så är det mesta över 300Hkr onödigt för det kommer bara spinna oavsett hur breda sulor du har....

så visst räcker 300 men det känns som att det är att ta i i överkant... du klarar dig gott å väl med 200 å då är du ändå på den säkra sidan...

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ha 100 ur min sierra motor... å det finns ju några till här som kör på samma motor.... om det räcker till vet jag dock inte ännu :prop:

men säg mellan 150-200 så har du gott å väl så det räcker å blir över.... du ska ju kunna starta utan att köra slut på däcken ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ni har nog rätt. Det räcker nog med 200-220 hk :D

Men vad ska man ta då för motor och vad måste man öra med den?

Den här dubbelfilmen med han från discovery som bygger en Westfield 1800 använde sig av en Zetec motor, den hade ca 115hk orginal, men han bytte till dubbla (om det var Weber) 40:or och den gav då ca 153hk sa han.

Om man då tar 2 litersmotorn i mondeo och sätter förgasare på den och vassare kamaxlar samt ev. portar den så borde man väl kuna få upp effekten över 200 isf?

Men det borde väl vara bättre med insprutning?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ni har nog rätt. Det räcker nog med 200-220 hk :D 

Men vad ska man ta då för motor och vad måste man öra med den?

Den här dubbelfilmen med han från discovery som bygger en Westfield 1800 använde sig av en Zetec motor, den hade ca 115hk orginal, men han bytte till dubbla (om det var Weber) 40:or och den gav då ca 153hk sa han.

Om man då tar 2 litersmotorn i mondeo och sätter förgasare på den och vassare kamaxlar samt ev. portar den så borde man väl kuna få upp effekten över 200 isf?

Men det borde väl vara bättre med insprutning?

Det finns ju en del "käcka" motorer att utgå ifrån.

Både Volvos och Saabs lättrycks-turbosar är ju lätta att skrämma snudd på det dubbla ur utan att det syns utanpå om man satsar på MegaSquirt och en vettig IC.

Volvos B230FK e ju på beskedliga 136 HK på pappret men 180-190 HK går med enbart ommappning och lite förändring av wastegate. Saabs B202S klämmer ur sig 145HK och 200HK är möjligt med samma snurra och spridare om man har en bättre IC än original.

Med störrs spridare och E85 kan du lägga på 60-70HK på ovan nämnda siffror utan övrig modifiering av hårdvaran. :D

Då är vi 250HK-regionen och då börjar snacka effekt per kilo i samma klass om Koenigsegg CCR och liknande.

Eller översatt till 1400kg standardbil hade det handlat om ca. 580HK.

Du hajar... :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en del "käcka" motorer att utgå ifrån.

Både Volvos och Saabs lättrycks-turbosar är ju lätta att skrämma snudd på det dubbla ur utan att det syns utanpå om man satsar på MegaSquirt och en vettig IC.

Volvos B230FK e ju på beskedliga 136 HK på pappret men 180-190 HK går med enbart ommappning och lite förändring av wastegate. Saabs B202S klämmer ur sig 145HK och 200HK är möjligt med samma snurra och spridare om man har en bättre IC än original.

Med störrs spridare och E85 kan du lägga på 60-70HK på ovan nämnda siffror utan övrig modifiering av hårdvaran.

Då är vi 250HK-regionen och då börjar snacka effekt per kilo i samma klass om Koenigsegg CCR och liknande.

Eller översatt till 1400kg standardbil hade det handlat om ca. 580HK.

Du hajar... 

Det där stämmer ganska bra överrens med min tankegång....

Jag satsade på en B230FK från en volvo 940 LTT -98.

Originalturbon förvandlar iofs. all luft till snudd på ren värmeenergi ;) över 0,9 bar laddtryck

och kompressordelen räcker inte till mer än knappa 200-210 och då har du rejält med avgasmottryck

i den lilla turbinen. Jag valde en uppgraderad cossy turbo med annat kompressorhus 360 graders axiallager och lite annat modifierat. Till det så stor IC som det gick att få in i noskonen och megasquirt sprut samt

MSD6BTM tändning med ett gäng tillbehör.

Allt satt monterat och i drift när jag körde till bilprovningen och det nämndes inte ett ord om motor eller

motorstyrning.

Jag kan inte påstå att det ser så hemskt original ut på ytan men de kan ju inte gärna hävda felaktig effekt

heller på SBP då det är svårt att ha annat än gissningar och antaganden om effektsiffror i det läget.

Då är turboaggregatet väl synligt och betydligt större i format än std..

Visst hade jag väl inte så högt laddtryck vid besiktningen men för övrigt så är det inte mycket de kan

se eller konstatera i det ämnet.

Eftersom besiktningsmannen påtalade högt lambda värde så justerades avgasvärdet med laptop innan jag

körde tillbaka och lät honom mäta igen, så det var ju uppenbart att original motorstyrning inte fanns kvar .

- inte ett ljud om det med annan kringutrustning till maskinen alltså.

Angående fästet i förhållande till vikt/effekt så är det i mitt fall ganska onödigt med mer effekt innan jag har bytt däck bak (idag proxes ts-1 225 breda) så jag håller mej runt 0,65-0,7 bar laddtryck tills vidare.

Fästet vid acc rakt fram är högst begränsat och start på ettan eller tvåan känns som skitsamma i den

aspekten . svart kurva är start på ettan som synes. I dagsläget känns det omöjligt att klara 0-100 under

5 sek. med det dåliga fästet som toyo proxes erbjuder. Kanske går om jag använder launchcontrol och flatshift funktionen men det är inget jag har provat än så det är bara spekulationer.

Så drifting är väl fullt möjligt för den som har de ambitionerna om bara chassit är satt för den hobbyn.

13052.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns som att det borde vara lättare att köra på sladd med en sugmotor då kraften är mer direkt proportionerlig gentemot varvtal och gaspedalens läge. Det finns inget laddtryck som ställer till det genom att variera upp och ned.

Och som sagt, 400 hästar är nog över dubbelt så mycket som du behöver. Det går bevisligen bra att bredsladda med en småtrimmad Toyota AE86 (som den drifting-Kristan på rejsa har), och den har ju trots allt några hundra kilo mer att släpa på. Har du mer effekt går det ju bara åt mer däck och det kostar pengar. Om det inte släpper, sätt på smalare däck bak istället för att trimma. ;)

Link to comment
Share on other sites

Då är turboaggregatet väl synligt och betydligt större i format än std..

det är bara att säga "nej nej.. det är inte en större turbo.. det är bara för att bilen är så liten som det ser så ut.." :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Ha hahahha Den var bra :lol:

Jag anser det. Speciellt små sportbilar. Man kan göra bilen mindre (eller rymligare) eftersom man inte behöver ta upp en massa plats med kardantunneln och man kan göra den lättare genom att man inte behöver ha någon kardanaxel eller diffklump. Visst, för bilar med massor av hästkrafter som ska gå rakt fram är bakhjulsdrift nog att föredra. Annars är nog fyrhjulsdrift bäst men det krånglar till konstruktionen.

Men se på filmen hur Vipern snurrar runt vid minsta gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser det. Speciellt små sportbilar. Man kan göra bilen mindre (eller rymligare) eftersom man inte behöver ta upp en massa plats med kardantunneln och man kan göra den lättare genom att man inte behöver ha någon kardanaxel eller diffklump. Visst, för bilar med massor av hästkrafter som ska gå rakt fram är bakhjulsdrift nog att föredra. Annars är nog fyrhjulsdrift bäst men det krånglar till konstruktionen.

Men se på filmen hur Vipern snurrar runt vid minsta gaspådrag.

Framhjulsdrift är väl ok på sitt sätt, kostnadseffektivt, idiotsäkra vägegenskaper(kopiöst understyrd), men sportigt nja!

Att Vipern snurrar på blöt bana kan väl också bero på att det är lite väl mycket kraft på drivhjulen för dom förutsättningarna, förövrigt var det väl en saab som snurrade också....

H Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Sportbil och framhjulsdrift är tidernas största motsägelse,

En fwd kan man varken "busa" med, köra fort rakt fram med, eller köra snabbt på bana med... vad är då som är "sport" med bilen????

Däremot är det en enkel konstruktion som ger säkra, förutsägbara och tråkiga köregenskaper, alla egenskaper kom karaktäriserar en familjebil...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...