Jump to content

Köpa Delar - Vart?


jurkko

Recommended Posts

Jag har seriöst börjat fundera på att bygga mig en bil.

Eftersom jag redan har en Sierra i garaget så är det den som skall bli donatorn.

Har redan beställt boken "Build you own sports car for as little as £250 - And race it!", så den kommer väl bli min lilla "bygg-bibel". :)

Vart har ni, som byggt era bilar, beställt karossdelarna (noskon m.m.) samt hjulupphängningarna ifrån?

Skulle även behöva lite "pros" & "cons" gällande firmorna som tillhandahåller delarna.

Mvh /T

Edited by jurkko
Link to comment
Share on other sites

Jag är lite intresserad av samma frågor.. bra att du ställer dom :thumbup:

det finns en del engelska och även svenska företag som säljer fjädrar och dämpare.... men allt är en fråga om smak och ekonomi.... visst, en del företag har lite bättre kundservice än andra har jag förstått.... någon här som har beställt som kan berätta lite....

annars när det gäller hjulupphängning så som armar och sånt, allt det kan man bygga själv och det står i boken hur man kan gå till väga.... här finns också hur många olika förslag som helst på design och funktionallitet.... kolla i boken när du får den och skissa på hur den som dom gjort där kommer att se ut... finns det något du vill ändra på? skissa ner det och fråga här på forumet.... alla kan ju så mycket här :wohow:

beroende lite på vilken "storlek" på ramen du väljer finns det lite olika företag som säljer noskoner o.dyl.... eller så kan man bygga själv.... Locost :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite intresserad av samma frågor.. bra att du ställer dom  :thumbup:

det finns en del engelska och även svenska företag som säljer fjädrar och dämpare.... men allt är en fråga om smak och ekonomi.... visst, en del företag har lite bättre kundservice än andra har jag förstått.... någon här som har beställt som kan berätta lite....

annars när det gäller hjulupphängning så som armar och sånt, allt det kan man bygga själv och det står i boken hur man kan gå till väga.... här finns också hur många olika förslag som helst på design och funktionallitet.... kolla i boken när du får den och skissa på hur den som dom gjort där kommer att se ut... finns det något du vill ändra på? skissa ner det och fråga här på forumet.... alla kan ju så mycket här  :wohow:

beroende lite på vilken "storlek" på ramen du väljer finns det lite olika företag som säljer noskoner o.dyl.... eller så kan man bygga själv.... Locost  :whistling:

Klart jag frågar! Vill ju veta så mycket som det går innan jag börjar strippa Sierran :D

Hoppas att boken kommer denna vecka så jag kan påbörja planeringen.

Tror att detta kan bli riktigt kul :thumbup:

EDIT: _coffe_ du hänger väl på STCS också, eller har jag fel?

Edited by jurkko
Link to comment
Share on other sites

>Min noskonj kommer från DD7, kolla med han.

Mina skärmar är galvade stålplåtsskärmar från kabo, en släpvagnstillverkare.

Tackar för tipset :thumbup:

Min bok kom idag så ikväll ska det läsas för kung och fosterland.

Tjejen kommer att bli så glad över det kan jag bara säga (IRONI). :lol:

Mvh/T

Link to comment
Share on other sites

köp min bil.... se bilar säljes

Tack men nej tack! :)

Jag vill bygga själv eftersom jag gillar problemlösning + att det är en pojkdröm som jag tänker förvekliga.

/Tim

Jo, men visst hänger jag på stcs också... där finns en del kunskap att hämta när det gäller mitt saab-bygge... tyvärr står det lite stilla just nu då en viss röd kebabbil står nerplockad i garaget :D

Det jag har plockat ut från min kärra är:

Rattstång, styrväxel, motor, växellåda, kardan, bakaxel, håller på att fixa konvertering från trummor till skivor där bak, elsystemet håller på att plockas ur nu, mest för att jag ska få alla kontakter å sådär... allt sånt brukar ju vara lite speciellt, inga universal om man säger så... jag kommer att sätta in ett annat system till motorn - megasquirt... det byggs ju även det helt själv :D .... det som jag är väldigt fundersam när det gäller sierrans delar är framvagnen alltså upphängningen med skivor, ok å allt det där... sen så vet jag inte riktigt ifall jag ska spara på bensinpumpen eller sätta in en eftermarknadspump som klarar lite mer... vi får se... pumpen tar iof inte så stor plats på hyllan :whistling:

fråga gärna om du undrar över något... jag har börjat att få en del koll på de här med sierran nu :prop:

Link to comment
Share on other sites

köp min bil.... se bilar säljes

Tack men nej tack! :)

Jag vill bygga själv eftersom jag gillar problemlösning + att det är en pojkdröm som jag tänker förvekliga.

/Tim

Jo, men visst hänger jag på stcs också... där finns en del kunskap att hämta när det gäller mitt saab-bygge... tyvärr står det lite stilla just nu då en viss röd kebabbil står nerplockad i garaget :D

Det jag har plockat ut från min kärra är:

Rattstång, styrväxel, motor, växellåda, kardan, bakaxel, håller på att fixa konvertering från trummor till skivor där bak, elsystemet håller på att plockas ur nu, mest för att jag ska få alla kontakter å sådär... allt sånt brukar ju vara lite speciellt, inga universal om man säger så... jag kommer att sätta in ett annat system till motorn - megasquirt... det byggs ju även det helt själv :D .... det som jag är väldigt fundersam när det gäller sierrans delar är framvagnen alltså upphängningen med skivor, ok å allt det där... sen så vet jag inte riktigt ifall jag ska spara på bensinpumpen eller sätta in en eftermarknadspump som klarar lite mer... vi får se... pumpen tar iof inte så stor plats på hyllan :whistling:

fråga gärna om du undrar över något... jag har börjat att få en del koll på de här med sierran nu :prop:

Trevligt, trevligt!

Själv så har jag bara Sierran i garaget :D

Den är helt strippad på allt som väger eftersom den är/var tänkt att bli min banåkarbil.

Tyvärr så råkade jag hitta till denna sida... Alla mina tidigare planer verkar vara som bortblåsta ;)

Har inte hunnit läsa så mycket i boken än men jag har inte hittat nåt om den delade bakaxeln som jag har i min Sierra. Har nån koll på hur mycket som måste ändras i ramen om man skall använda sig en den istället för den stela rackaren?

Om jag kommer igång med mitt bygge så kommer jag nog att köra med trummorna bak, med tanke på att en locost inte väger så mycket. Om jag ångrar mig så är det inte så svårt att konvertera till skivor...

Kom att tänka på en sak! Hur mycket brukar man få ge för materialet till ramen?

/Tim

Link to comment
Share on other sites

Du måste bygga en ny bakvagn, och sierraaxeln behöver kortas ner en bit, om du inte tenkt bygga en väldigt bred bil, eller köra med fälgar med riktigt mycket ET.

så i princip det mestqa i ramen bakom ryggplåten bör designas om, så det passar sig med delad axel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har inte lagt ner tankerna än :P

Klurar lite på bakvagnen...

Jag funderat på om jag ska försöka hitta en stel bakaxel från en taunus istället för att använda mig av sierrans delade dito.

Nu till min fråga:

Eftersom det sitter skivor bak på min sierra så skulle jag vilja använda mig av dom. Kommer dessa passa på taunusaxeln eller måste jag skrota planerna på att använda skivor bak?

Mvh /T

Link to comment
Share on other sites

Har inte lagt ner tankerna än  :P

Klurar lite på bakvagnen...

Jag funderat på om jag ska försöka hitta en stel bakaxel från en taunus istället för att använda mig av sierrans delade dito.

Nu till min fråga:

Eftersom det sitter skivor bak på min sierra så skulle jag vilja använda mig av dom. Kommer dessa passa på taunusaxeln eller måste jag skrota planerna på att använda skivor bak?

Mvh /T

Det går att bygga om Taunusaxeln för Sierraskivor, inga större problem men man får konstruera ett fäste för oken som svetsas eller skruvas på axeln.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Andra försöket att få med en bild! Byggt ett chassi som är 100 mm bredare än Bokchassit med sierraaxel! se bild

m  :D  h

Janne

Vad gör jag för fel när jag bara kan skicka med en bild med storlek under 4 kB :blink: Det blir ju inte mycket till bild att titta på.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Vad gör jag för fel när jag bara kan skicka med en bild med storlek under 4 kB :blink: Det blir ju inte mycket till bild att titta på.

m  :D  h

Janne

Då borde det ju bli bra om man bygger efter McSorleys "7+4"-ritning? Den är ju 4" bredare än bokchassit.

Om du vill får du gärna maila bilder till mig: peter.vighagen@telia.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...