Ingenjören Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Tjena alla! Har efter att ordnat toppen på min Pinto kommit fram till demontering av fläkt(den får inte plats) och då främst den bimetallkoppling som driver fläkten. Kalla mig gärna dum men jag kan f**n inte se hur den sitter monterad på axeln!? Är den fastkrympt på axeln eller? Eftersom jag inte kan ha kvar den vanliga standardfläkten (blir elektrisk istället) måste den bort helt. Tacksam för lite tips! /Fredrik (tummen mitt i handen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Den sitter gängad på plus att den sitter med 4st skruvar men det är svårt som 17 att få bort den utan att skada den ;) Min var inte vacker då den var borttagen :whistling: . Om du inte ska spara den så använd vinkelslipen... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Den krävde lite klurande för att få bort men jag gjorde såhär (krävde två personer). Fins det nåt annat sätt?? Skruva bort tre av de fyra skruvarna som håller fast vattenpumpens remskiva mot pumpen. Detta gör att du kan komma åt muttern som sitter bakom fläkten med en stor skiftnyckel. För att kunna skruva av muttern måste man hålla emot annars snurrar ju bara vattenpumpsaxeln. Om du har generaton och remmarna monterade så kanske det räcker som motstånd men annars får man göra som jag för att hålla emot. Lägg remmarna om vattenpumpens remskiva. Stoppa in en stor skruvmejsel och snurra den så att remmarna tvinnas ihop.(som när man kramar ur en trasa). Nu får en person hålla i mejseln och spänna medans den andre skruvar av muttern! Låter faktiskt jättelätt men det är riktigt knepigt att få remmarna att inte slira... Lycka till med fläkt-fighten! :D / Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 ...och tänk på att muttern är vänstergängad! De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 ...och tänk på att muttern är vänstergängad!De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld. /Gustaf Det har jag lärt mig den hårda vägen :D Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted June 1, 2005 Author Share Posted June 1, 2005 Tack för tipsen. Att den var "felgängad" hade jag aldrig kommit på själv. Sannolikt hade jag tappat tålamodet och tagit fram vinkelslipen :D Vi får se om jag får bort den på rätt sätt eller på det mera våldsamma sättet :D /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 ...och tänk på att muttern är vänstergängad!De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld. /Gustaf just det ja... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 *s* Ja den ja, den minns jag med destruktivt beteende. Vinkelslip och andra diverse tillhyggen fick göra sitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Vad jag minns av att få loss fläkten var två blodiga knogar när den släppte... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.