Jump to content

Blandade frågor


Martin

Recommended Posts

Hej alla,

Började titta på hemmabyggen efter att jag fick veta att jag inte får ta med en kompressormatad Miata hem till Sverige från USA där jag jobbar just nu. För mig har det alltidt varit attraktivt med en lätt bil snarare än många hästkrafter och vad jag förstår finns det bara två alternativ. Elise och hemmabyggen (kit-cars i mitt fall). Har en hög med frågor ang detta.

1) Insåg när jag började läsa detta forum att den för mig enklaste lösningen inte var en lösning. Att köpa en färdig bil från tex Westham verkar inte vara tillåtet. Hur mycket 'prefab' är tillåtet? För mig är bygget ett nödvändigt ont mot målet att ha en rolig bil.

2) Går det att använda en Caterham/Westham eller liknade som 'bruksbil' under sommarsäsongen? Eller blir man döv och tandlös av buller och hårda fjädrar?

3) Om svaret på 2 är ja, finns det försäkringar som täcker bilen om den körs till jobbet eller finns bara entusiastförsäkringar?

4) Kopplat till 1. Hur lång tid tar det att bygga en bil som är så färdig som möjligt från fabrik? Kan man komma undan med typ 200 timmar?

5) Hur stor del av arbetet kräver hjälp? Tänker på tunga lyft och dyligt.

Har många fler frågor, men dessa är de jag är mest nyfiken på.

/Martin

Underliga äro de svenska bestämmelserna. Man kan bygga en 'hot rod' från en gammal bil och köra med många extra hästar men man får inte trimma en modern bil. Man kan bygga en egen bil som okunnig amatör men samma bil monterad av proffs är inte tillåten ........

Link to comment
Share on other sites

Lite blandade funderingar....

På fråga två skulle jag tro (utan att ens ha åkt i en Seven ska jag tillägga) att man kan räkna med ungefär samma bruksvärde som en hoj. Ju mer rejsigt du bygger desto mindre blir givetvis bruksvärdet.

Försäkringar vet jag inte... bra fråga iaf.

Dina funderingar om trimmad Miata jämfört med hot rods stämmer dock inte riktigt. Amatörbyggen är ganska begränsade i fråga om vikt/effekt - 1,5kW per 10kg. Man skulle kunna säga att det går precis lika bra/dåligt att överladda och trimma en Miata som att köra runt med en t-hot med V8 och kompressor. Gemensamt för båda fallen är att du får byta motor vid varje besiktning... ;)

http://www.roadster.se/ säljer Westfield-kit, de kan kanske svara på hur lång tid det tar att bygga ihop ett sådant och hur mycket färdigmonterat som funkar att besiktiga. Du kan ju också hålla utkik efter begagnade sevens i sverige, nån lär det väl säljas varje år iaf. Om du verkligen inte vill bygga och mecka så är nog ändå en färdigbyggd bil bäst?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ring till Roadster han som säljer Westerfield hävdar med bestämdhet att det går att registrera en fabriksbygd Westerfield i Sverige Hur detta skall gå till har jag ingen aning om men han menade på att alla nödvändiga tester har utförts av westerfield.

Ha det

Michael

Link to comment
Share on other sites

Oops,

Hot rod biten fick jag från en bekant som ojjade sig om att han inte fick byta motor i sin bil medans det minnsan fanns massor av hot rods ute på gatorna som hade ny kraftig V8. Han sa något om att dessa inte klassades som hemmabyggen och alltså hade andra regler. Fick jag för att jag ojjade mig om något där jag litade på 'skvaller'.

Får ta och kolla upp om det går att plocka in en fabriksbygd bil. Kanske kostar mer än det smakar dock .....

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej

På fråga 1, så kan man säga att så länge kittet inte är komplett med precis allt som behövs (ram, motor, låda, kaross, skruvar och muttrar osv.) så går det att regga som amatörbygge. Westfields startkit där du själv skaffar motor, låda, kardan och diff till exempel, funkar fint.

Om en fabriksbyggd Westfield (eller nåt annat) är helfordonsgodkänd i EU går den bra att regga i Sverige, men om den är "typad" i England med stöd av lågserieregler eller liknande är det värre.

Angående Miatan med kompressor - bor du i USA nu och har möjlighet att ta bilen som flyttsak, så finns det inga hinder för att regga den i Sverige. Inte såvitt jag vet...(kollade just avgasreglerna)

Hälsningar

Gustaf Ulander

SFRO

Link to comment
Share on other sites

Fick just besked från Bo på Roadster Bil. Enligt honom så är Westfield Speedsport den enda bil detta fungerar med. Enda fabrikat/typ som har EU testats. Den är mao helt ok att regga i svedala.

Gustav,

Jag tror inte jag kan ta in Miatan som flyttgods. Tror det finns en regel om 20% hp och 10% vrid som max för än flyttsak. Om du vet annorlunda så SNÄLLA, meddela mig. Att bli tvungen att sälja bil här i USA och köpa ny bil hemma igen kommer kosta mycket pengar :( Speciellt nu när dollarn har tappat så mycket.

Hur klyver man håren i frågan om ett kit? Om jag skaffar ett startkit från Westfield och sedan köper motor-låda-kardan kit (om sådana kit finns) etc från dem är det antagligen inte ok? Om jag köper samma motor-låda-kardan på skroten är det alltså ok? Vill bara veta vad som gäller så jag kan kolla hur mycket arbete/pengar en bil skulle bli för mig. Behöver alltså förstå dessa saker för att inte göra antaganden som visar sig helt fel.

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej

Frågan om effektökning i procent gäller utifrån det skick som bilen reggats i Sverige, jag ser inga som helst hinder i reglerna för att ta in en bil med ökad effekt. Bara den är godkänd (reggad) i det land den nu finns i ska det inte vara några problem, inte som flyttgods.

Jag vet ingen som reggat en Westfield med stöd av helfordonsgodkännande men säger Bosse att det finns, så stämmer det säkert. Vore kul att veta om nån utnyttjar möjligheten.

Köper du motor, låda etc. från annat håll än kit-tillverkaren är det grönt, sedan är det ju så att det knappast är nån som kollar varifrån alla bitar kommer så det är också en fråga om samvete litegrann. Generellt sett kan man säga att så länge du själv monterar ihop bilen brukar det inte vara några problem. Färdigmonterade kit är däremot no-no som amatörbygge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...