Tommy Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Om man bara fick tag på Metallisk monolite i "lösvikt" så kunde man kanske tillverka sin egen katalysator.. utan att först köpa en universalkat. Här nedan finns en sida på hur man renoverar sin gamla dyra katalysator med innanmäte i Metallisk monolit från en billig universal kat. Renovering av kat Univeralkatalysator Det måste gå att köpa Metallisk monolite :blink: och slutresultatet skulle kunna se ut så här: Jag kanske är ute och svävar i det blå :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Det klart det måste gå.... gäller bara att hitta en som säljer lösa monolitekärnor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 8, 2005 Author Share Posted May 8, 2005 Det klart det måste gå....gäller bara att hitta en som säljer lösa monolitekärnor Då får vi försöka hitta en! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Du kan ju alltid köpa en kat till en annan bil och kapa upp för att plocka ut kärnan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Eftersom efterfrågan på lös monolite torde vara förhållandevis begränsad, så tror jag priset är förhålandevis högt. Såvida man inte lyckas skaffa sig kontakter som kan sälja av lite på sidan om så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Här nedan finns en sida på hur man renoverar sin gamla dyra katalysator med innanmäte i Metallisk monolit från en billig universal kat. Verkar konstigt att kapa sönder en ny katalysator och flytta innehållet till en gammal rostig burk. Den kommer ju inte att hålla lika länge som det nya innehållet innan den är upprostad/uppbränd. Det borde ju dessutom vara bättre flöde i den nya än i den gamla med innehållet från den nya ihoppackat i en mindre volym. Jag hade nog gjort om rördragningen lite så man kunnat koppla in universalkatalysatorn istället. Men tillbaka till ämnet. Kan man få tag i monolit direkt från tillverkaren kanske man kan spara en slant. Går man via en tillverkare av katalysatorer verkar det mer tveksamt. Jontes kat är ju bara ett rör med monolit i, vad jag kan förstå. Det man sparar in är ju i så fall arbetet att stoppa in monoliten i röret. Det borde inte kosta tillverkaren allt för mycket. Bättre att försöka skaffa så bra pris som möjligt på universalkatalysatorer direkt om man inte kan få tag i monolit, kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Hur är det med lösa kulor som man har i Truck-kat? Är de användbara, finns att köpa löst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Är inte truck-kattarna avsedda för diesel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Pratade med en firma i Göteborg igår som håller på med Katt till dieselmotorer och han sa ,att om du tar en katt ifrån en diesel och använder den på en bensinmotor så brinner den upp. :( Dieselmotorn har mycket lägre avgastemp än bensinmotor. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.